Ott Tänak joutui heti kärsijäksi – suomalaisasiantuntija ruoskii MM-tallia: "Menetin maailmanmestaruuden sen takia"

C Moren ralliasiantuntija Jari Ketomaa hämmästelee M-Sportin Ford-autoihin tasaisin väliajoin iskeviä ohjaustehostinongelmia. Suomalaiskuskilla on viasta myös paljon omakohtaisia kokemuksia Ford-vuosiltaan.

MAINOS

MM-ralli yksinoikeudella
MTV Katsomossa!

Safari-ralli Keniassa 27.-31.3.
La: EK:t 8-13 klo 6.50 alkaen
Su: EK:t 14-19 klo 6.55 alkaen

Kaikki suorat ajolähetykset MTV Maxilla ja MTV Katsomossa kaudella 2024.

MM-kauden avaavassa Monte Carlon osakilpailussa on törmätty viime vuosilta tuttuun näkyyn: Ford-kuski ongelmissa ohjaustehostinvian takia. 

Perjantaina rattia hampaat irvessä väänsi Pierre-Louis Loubet, lauantaina oli vuorossa Ott Tänak, jolle vika esiintyi kuitenkin lievempänä. Yhtä kaikki, se hidasti virolaistähteä (video yllä). 

Ketomaa, joka ajoi Fordin kalustolla MM-sarjassa vuosina 2010-2015, on hämillään. 

– Mitä siellä tiimissä tehdään, että sen ohjaustehostimen kanssa pelataan jatkuvasti?

Tallin omistajan Malcolm Wilsonin mukaan Loubet'n auton vika oli seurausta rajusta osumasta kiveen.

– Ottin kohdalla kyseessä on oltava pumppuvika, koska vika esiintyy vain ajoittain. Se (pumppu) menettää tehoaan hitaassa vauhdissa, Wilson kommentoi MTV Urheilulle Monte Carlossa lauantaina. 

Juttu jatkuu videon alla. 

Ketomaan mukaan ongelma juontaa juurensa jopa vuosituhannen alkuun. Hänelle karvain muisto on kaudelta 2014, kun hän taisteli Fordilla WRC2-luokan mestaruudesta. 

– Voin sanoa, että menetin maailmanmestaruuden niiden (ohjaustehostin)ongelmien takia. Niin monta kertaa siinä oli ongelmia vuoden aikana sekä minulla että Ottilla, 43-vuotias Ketomaa muistelee viitaten Tänakiin, joka ajoi tuolloin suomalaisen tallikaverina. 

Ketomaa hävisi tittelin lopulta pistein 115-118 qatarilaiselle Nasser Al-Attiyahille

"Haasteiden merkkejä ilmassa"

Ketomaan mukaan ongelmille ei ole mitään yksittäistä syytä, ja sen taustoja on vaikea tietää. 

– Pienet nyanssit pitää saada kohdalleen: oikeat välykset oikeissa tiivisteissä. En jaksa millään uskoa, että siellä on ollut sama suunnittelija vuosituhannen alusta vuoteen 2023, Ketomaa heittää naureskellen. 

– Kyllä Fordissa on ollut ohjaustehostimissa ja hydrauliikassa enemmän ongelmia kuin muilla. Se on vaan fakta. Pitääkö joku kiinni sellaisesta ajatusmaailmasta, joka on hänen mielestään ainoa oikea tapa tehdä? Luulisi tämän olevan ratkaistavissa. 

M-Sportin teknisten huolien kohdalla kysymykseksi nousee luonnollisesti se, miten Tänak suhtautuu niihin kauden edetessä. Hyundailta talliin palannut maailmanmestari ei ole ongelmien suhteen välttämättä se kärsivällisin kuski.  

– Pelkoni tässä Fordin kaudessa kulminoituu siihen, että kaikki on rakennettu Tänakin varaan. Ja jos Tänakin henki pettää tuossa hommassa, tulostaso tulee olemaan huono. Yhteistyö on lähtenyt liikkeelle niin väärällä jalalla kuin olla ja voi. Haasteiden merkkejä on ilmassa.  

Eikä Fordin vauhtikaan kauden avauksessa ole vakuuttanut Ketomaata. Vuosi sitten Sebastien Loeb toi M-Sportin värit voittajana maaliin. 

– Eikö autoa ole kehitetty vielä? Voi olla, että ei ole haluttukaan, koska on tiedetty, että sinne tulee uusi huippukuski (Tänak). Voi olla, että he ovat halunneet säästää päivityksiä, jotta autoa voidaan päivittää sellaiseksi kuin Tänak haluaa. 

– Nyt on tärkeää, että Tänakin taistelutahto pysyy yllä. Nämä ongelmat nakertavat sitä ja yhteishenkeä, Ketomaa summaa. 

Monte Carlon MM-rallissa ajetaan sunnuntain vielä neljä erikoiskoetta.

Lue myös:

    MM-rallivideot

    Uusimmat