Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
MM-Ralli-sivujen kansikuva
MM-Ralli
Etusivu
Aikataulu ja tulokset
MM-pisteet
Valmistajien MM-pisteet

Kalle Rovanperä yhtyi tallikaverinsa tuimaan tekstiin – nämä numerot kielivät hurjasta muutoksesta: "Vähän väärä tapa"

0:55Kalle Rovanperä kumoaa huhut tulevaisuudestaan – näin puolikas kausi on vastannut odotuksiinKalle Rovanperä kumoaa huhut tulevaisuudestaan – näin puolikas kausi on vastannut odotuksiin/All Over Press
Julkaistu 13.08.2024 05:55
Toimittajan kuva

Mikko Hyytiä

mikko.hyytia@mtv.fi

Kalle Rovanperä jakaa tallikaverinsa Sébastien Ogierin huolen siitä, mihin tälle kaudelle käyttöön otettu uusi pistesysteemi rallin MM-sarjassa johtaa.

LUE MYÖS: Kalle Rovanperä kertoo suuresta muutoksestaan: "Kaikki ylimääräinen jää pois"

LUE MYÖS: Kalle Rovanperä katkaisi huhuilta siivet – latasi totuuden ensi kaudestaan

Rovanperän loppuhetkien keskeytyksen myötä Suomen MM-rallin voittajaksi ja MM-pisteissä jo toiseksi noussut Ogier oli kauden kolmannen ykkössijansa jälkeen harvinaisen pettynyt.

Toyota oli vielä kaksi pätkää ennen maalia nousemassa valmistajien MM-sarjan kärkeen ja vieläpä kasvattamassa eroa Hyundaihin varsin tuntuvaksi. Rovanperän keskeytyksen myötä tilanne on kuitenkin päinvastainen: Hyundain MM-johto on 20 pistettä, kun ajamatta on neljä osakilpailua.

Jutun alla olevissa taulukoissa on esitetty, miten pisteuudistus on vaikuttanut pisteiden jakautumiseen tällä kaudella.

Asetelma olisi hyvin toisenlainen, jos pisteitä jaettaisiin samaan tapaan kuin kausilla 2017–2023. Toyota johtaisi valmistajien MM-sarjaa 25 pisteellä. Kuljettajien pisteissä Ogier olisi vain kolmen pisteen päässä sarjaa johtavasta Hyundain Thierry Neuvillesta. Nyt eroa kaksikon välillä on 27 pistettä Neuvillen hyväksi, mutta kolmesta kisasta sivussa ollut ranskalainen on silti Toyotan paras mahdollisuus jatkaa vuonna 2019 alkanutta kuljettajien maailmanmestaruusputkea.

– Katsotaan, ajanko kaikki loppukauden kisat, mutta näyttää siltä, ettei minulla ole muuta vaihtoehtoa. Se (mestaruus) ei ole enää päätavoitteeni, mutta katsotaan, Ogier sanoi Suomen MM-rallin viimeisen ek:n maalissa.

40-vuotias ranskalainen jättäytyi sivuun täysipäiväisestä ralliammattilaisuudesta kahdeksankertaisena maailmanmestarina, koska halusi viettää enemmän aikaa kotona vaimonsa ja nyt 8-vuotiaan poikansa kanssa. 

Mestaruuksien määrällä mitattuna Ogier on vain yhden päässä maanmiehensä Sébastien Loebin ennätyksestä.

– Sisälläni ei ole vielä halua (ajaa koko loppukautta ja tavoitella mestaruutta), koska en arvosta mestaruuksia niin paljon kuin ihmiset ehkä ajattelevat – varsinkaan tämän uuden pistesysteemin kanssa, Ogier sanoi Suomessa Autosportin mukaan.

Ogierin saldona tämän kauden kuudesta startista on kolme voittoa ja kolme kakkossijaa. Neuvillen saldo on yksi voitto ja kolme muuta palkintosijoitusta.

Valmistajien puolella Toyotalla on koossa kuusi voittoa, joista neljä on kaksoisvoittoja, ja kaikkiaan 14 palkintosijoitusta. Hyundailla voittoja on kolme ja palkintosijoituksia kaikkiaan yhdeksän.

– Pistesysteemi on yksinkertaisesti vitsi, joka vain vähentää mestaruuden arvoa. Joku on voittaja kauden päätteeksi, mutta kukaan ei tiedä, onko se se, joka ansaitsee mestaruuden, Ogier sanoi.

Vanha voittokaava ei enää palkitse

Tallikaverinsa tavoin kolme voittoa kuudesta startista ajanut Rovanperä yhtyy Ogierin näkemyksiin.

– Aika kovasti olen samaa mieltä monessa asiassa. Eihän tämä palkitse sitä, joka onnistuu ja ajaa koko viikonlopun hyvin. Nythän on nähty kisoja, joissa voittaja ei saa eniten pisteitä, vaikka on vielä sunnuntaina ajanut kovaa kilpaa. Isommalla erolla takana tulevat voivat ottaa hulluja riskejä ja voivat saada saman verran tai enemmän pisteitä kuin voittaja. 

– Jos voittaa yleiskilpailun, on selvästi nopein kuljettaja koko viikonlopun ajalta. Eihän se palkitse samalla tavalla. Ennen se oli niin, että kun voittaa, saa joka tapauksessa eniten pisteitä. Niin sen pitäisi olla edelleen. Varsinkin jos tulee keskeytyksiä, voi silti saada hirveän pistepotin sunnuntaina, vaikka ei aja perjantaina ja lauantaina ollenkaan kilpaa.

– Ihan liikaa saa anteeksi verrattuna siihen, miten onnistumisesta palkitaan.

Rovanperä ei osaa ottaa kantaa siihen, miten pistesysteemi häneen vaikuttaa, mutta myöntää, ettei se varsinaisesti myöskään motivoi.

– Sellainen kaava, jolla olemme Jonnen (kartturi Halttusen) kanssa ajaneet hyviä tuloksia, ei palkitse läheskään niin paljon kuin ennen.

Rovanperällä on, taas kerran Ogierin tapaan, tämän vuoden pistesysteemillä koossa kaksi pistettä vähemmän kuin olisi viime vuosien systeemillä. Vertailun vuoksi: MM-sarjaa johtavalla Neuvillella pisteitä on nyt 22 enemmän, kolmantena olevalla Tänakilla 23.

– Kyllähän se (pistesysteemi) tekee tietyllä tapaa mestaruustaistelusta kiinnostavan, mutta ehkä se on myös vähän väärä tapa, jos onnistuja ei kuitenkaan palkita tarpeeksi. Ei sekään ehkä urheilullisesti ole oikein, Rovanperä sanoo.

– Ei se niin paljon motivoi onnistumiseen, kun ei ehkä aina saa kaikkea hyötyä itselleen.

Rallien voittajat ovat saaneet tämän vuoden yhdeksässä osakilpailussa yhteensä 214 pistettä eli 79 prosenttia jaossa olleista 270:stä. Kahden viime kauden aikana voittajien osuus maksimipistepotista oli 93 prosenttia.

Kauden yhdeksästä voitosta seitsemän on kirjattu sellaisilla kuljettajille, jotka lähtivät ajamaan vain osittaista ohjelmaa. Ogierin ja Rovanperän lisäksi tällainen kuljettaja on Hyundain Esapekka Lappi, joka juhli pitkään odottamaansa uransa toista voittoa helmikuussa Ruotsissa.

MM-pisteet nykyisen ja vuosien 2017–2023 pistesysteemin mukaan:

kuljettaja:talli:nyky:2017-23:muutos:
Thierry NeuvilleHyundai168146+22
Sébastien OgierToyota141143-2
Ott TänakHyundai137114+23
Elfyn EvansToyota132123+9
Adrien FourmauxM-Sport119105+14
Kalle RovanperäToyota8688-2
Takamoto KatsutaToyota7662+14
Esapekka LappiHyundai3331+2
Andreas MikkelsenHyundai2924+5
Dani SordoHyundai2725+2
Grégoire MunsterM-Sport2324-1
talli:nyky:2017-23:muutos:
Hyundai395339+56
Toyota375364+11
M-Sport207193+14

Pisteiden jakautuminen nykyisen ja vuosien 2017–2023 pistesysteemin mukaan:

lopullinen sijoitus:nyky:2017-23:
119%24%
218%17%
316%15%
412%12%
59%10%
66%8%
75%5%
84%4%
92%2%
101%1%
11-9%2%

Pisteiden jakautuminen eri ajopäivinä nykyisen pistesysteemin mukaan:

lopullinen sijoitus:pisteet lauantailta:osuus:pisteet sunnuntailta:osuus:
115421%6016%
213419%6417%
311816%5414%
48211%5314%
57010%308%
6598%72%
7446%72%
8213%205%
9172%00%
10122%00%
11-91%9224%

Lisää aiheesta:

Sébastien Ogierilta pahaenteinen vihjaus – ranskalaistähti on lyönyt itsensäkin ällikälläRatkaisu löytyi – FIA äänestää uudesta pistesysteemistä rallin MM-sarjaan: "Tämä on ehkä reilumpi"Esapekka Lapilla ennennäkemätön kohtalo – rallikansa raivoissaanKommentti: Esapekka Lappi sai Hyundailta sen, mitä ansaitsi – yksi iso este seisoo toistuvasti menestyshaaveiden tielläNäkökulma: Kalle Rovanperän säkenöinti sokaisee todellisuudelta – MM-rallien ratkaisuhetkiin kätkeytyy kiusallinen ristiriitaKommentti: Rallin MM-sarja sai uuden B-ryhmän – Sébastien Ogier osoitti yllättävällä hetkellä olevansa kaikkien aikojen paras
MM-ralliKalle RovanperäSebastien OgierToyotaRalliUrheilu

Tuoreimmat aiheesta

MM-ralli
  • ti12:54
    Elfyn Evans

    Tallikaverin temppu korpesi Kalle Rovanperää – Elfyn Evans paljasti salaisuutensa: "Se toimi"

  • ma17:52
    Toyota

    Juha Kankkunen itki, Toyota-tähdet petasivat MM-rallikaudelle poikkeuksellisen huipennuksen: "Nyt katsotaan, kuka vetää"

  • ma14:04
    Ott Tänak

    Video julki: näin täpärästi Ott Tänak vältti tallikaverinsa karun kohtalon

  • ma12:29
    Elfyn Evans

    Kommentti: Rallin MM-sarjassa käsillä uskomaton tilanne – Juha Kankkusen mahti tekee taikojaan

  • ma11:16
    Martins Sesks

    Sopimus oli jo ummessa – MM-rallin huipennukseen yllätysnimiä