Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
MM-Ralli-sivujen kansikuva
MM-Ralli
Etusivu
Aikataulu ja tulokset
MM-pisteet
Valmistajien MM-pisteet

Kalle Rovanperä kertoo suuresta muutoksestaan: "Kaikki ylimääräinen jää pois"

0:55Kalle Rovanperä kumoaa huhut tulevaisuudestaan – näin puolikas kausi on vastannut odotuksiinKalle Rovanperä kumoaa huhut tulevaisuudestaan – näin puolikas kausi on vastannut odotuksiin2024 Matt Jelonek
Julkaistu 12.08.2024 05:55
Toimittajan kuva

Mikko Hyytiä

mikko.hyytia@mtv.fi

Kalle Rovanperä teki viime vuonna kahden maailmanmestaruuden jälkeen sokkiratkaisun ja päätti ajaa tänä vuonna vain noin puolet rallin MM-sarjan osakilpailuista. Kun kausi on kääntymässä loppusuoralleen, Rovanperä sanoo tämän vuoden vastanneen hyvin niihin odotuksiin ja toiveisiin, joita hän oli siihen ennakkoon ladannut.

LUE MYÖS: Kalle Rovanperä katkaisi huhuilta siivet – latasi totuuden ensi kaudestaan

Lajin kaikkien aikojen suurimpana lahjakkuutena pidetty Rovanperä, 23, on ajanut rallia ammattimaisesti ja täysipäiväisesti 16-vuotiaasta lähtien. Viime vuonna kuormitus oli kasvanut siihen pisteeseen, että Rovanperä halusi vetää hetken happea.

Ajatuksena oli, että yksi kevyempi vuosi tähän väliin voisi tuoda useamman lisävuoden uran loppuun. 

Kauden 13 osakilpailusta on ajettu yhdeksän. Rovanperä on nähty Toyotan ratissa niistä kuudessa, ja hän kertoo tämän vuoden tuoneen toistaiseksi juuri sitä, mitä hän päätöksellään hakikin.

–  Olen huomannut, että pystyn olemaan vähän erilaisella aivokapasiteetilla kaikkeen muuhun tekemiseen. Aika paljon vapautui ajattelua ja kaikkea muuta rallista pois. Olen pystynyt käyttämään enemmän energiaa vapaa-ajalla omiin juttuihin, Rovanperä kertoo MTV Urheilulle.

– Sitten tietenkin on ollut aika mielenkiintoista ajaa ratakisoissa Porschella. Se on ollut itselle tosi mielenkiintoinen uusi haaste, sellainen, mistä olen kyllä tykännyt.

Rovanperä on ajanut Porsche Carrera Cup Benelux -sarjassa nyt kaksi osakilpailuviikonloppua. Heinäkuun alussa Imolassa hän voitti yhden startin ja oli toisessa toinen. Kaikkiaan Porsche-viikonloppuja on kalenterissa tälle vuodelle neljä.

"Ei tarvitse koko ajan stressata"

MM-rallien osalta kalenterimerkintöjä on siis tänä vuonna aiempaa vähemmän, ja yksi suuri muutos on Rovanperän mukaan tapahtunut korvien välissä.

– Stressi ja ajattelutyö on paljon isompi, jos ajetaan mestaruudesta. Silloin mietitään paljon enemmän kokonaisuuksia. Joka kisaan kun testaa ja starttaa, saattaa jo miettiä jotkut asiat, jotka liittyvät vaikka johonkin toiseen paikkaan. Kaikki tällainen ylimääräinen jää pois.

– Siinä on aika paljon vähemmän ylimääräistä miettimistä ja stressiä kaikesta. Ei tarvitse koko ajan stressata, että mihin tämä nyt vaikuttaa, jos jotain tapahtuu. Tai jos on vaikka testaamassa, ei tarvitse miettiä aina kolmea kisaa eteenpäin, että mitä pitää valita tai tehdä. Sitä vain valmistautuu yhteen kisaan ja tekee parhaansa siellä.

Erona aiempaan on myös se, että tänä vuonna Rovanperä ajaa pääasiassa vain tiimilleen eikä juuri lainkaan itselleen.

– Ei se ihan hirveästi ole näkynyt. Tietenkin joka kisaan on voinut lähteä vähän eri asenteella. Kun miettii vain sitä yksittäisen kisan tulosta, ei tarvitse niin paljon stressata kokonaiskuvaa.

– Pistelaskusysteemin kanssa on joutunut vähän miettimään. Sunnuntaina joutuu vielä ajamaan vähän enemmän kilpaa tiimin takia, vaikka itsellä ei olisi ollut kilvanajotilanne tarpeellinen.

"Erikoisen kuuloinen tilasto"

Kuten viime viikonloppuna Jyväskylässä nähtiin, ralli on lajina sikäli armoton, että vaikka kisoihin valmistaudutaan parhaimmillaan tai pahimmillaan erittäinkin pitkän kaavan kautta, käteen ei välttämättä jää yhtään mitään.

– Sellaista se urheilu on, moottoriurheilu varsinkin, kun mukana on kaikkia asioita, joihin ei voi vaikuttaa. Siihen ehkä tottuu, ja se on semmoinen asia, joka pitää vain osata jotenkin käsitellä, kun niitä tilanteita tulee aina silloin tällöin – ja nehän ne ehkä niitä vaikeimpia tilanteita ovatkin. 

– Kun yli viikon ajan valmistaudut kisaan, suoritat koko viikonlopun niin hyvin kuin mahdollista ja olet ansaitsemassa sitä hyvää tulosta, eikä se tulekaan; sehän siinä vaikeinta on.

Rovanperällä on tämän kauden kuudesta MM-rallistartista koossa kolme voittoa ja kolme keskeytystä.

– Onhan se aika erikoisen kuuloinen tilasto. Muistaakseni jokaisessa keskeytyksessä olemme olleet johtoasemassa. Mielellään olisi tässä kohtaa vaikka kuusi voittoa alla. Se olisi itselle aika paljon kivempi, mutta sellaista ralli on välillä.

Rovanperä johtaa tämän kauden pohja-aikatilastoa 45 pohja-ajallaan. MM-sarjan kärjessä olevalla Hyundain Thierry Neuvillella pohjia on 39, tallikaveri Elfyn Evansilla vain 13. Kauden aikana läpi ajamillaan 101 erikoiskokeella Rovanperä on jäänyt pohja-ajasta keskimäärin vain 0,06 sekuntia kilometrillä.

– Olemme suoriutuneet vauhdillisesti tänä vuonna hyvin, mutta niitä puhtaita kisoja olisi saanut tulla vähän enemmän.

Lisää aiheesta:

Kalle Rovanperä tykästyi uuteen lajiin: "Paljon vähemmän stressiä ja muuta paskaa"Kalle Rovanperä näkee MM-rallin uusin silmin – merkittävä muutos isän ajoistaEsapekka Lapilta "melkoinen pomppu" – tuore Hyundai-kuski paljastaa nyt, mitä pari vuotta sitten tapahtui: "Tämä on huvittavaa"Esapekka Lappi nostaa esiin merkittävän yksityiskohdan: tämän vuoksi Kalle Rovanperän ongelmat tuskin toistuvat Ruotsissa – "Joutuu pirun tarkasti ajamaan"Kalle Rovanperä ei pidä käsillä olevasta muutoksesta: muistuttaa kuljettajien turvallisuudesta – "Outoa"Suomalainen rallilupaus näpäytti kylmän kuljettajapäätöksen tehnyttä autonvalmistajaa – kahden vuoden takainen kova koulu kasvatti: "Miten kauan saa itselleen vakuuteltua?"
MM-ralliKalle RovanperäToyotaRalliUrheilu

Tuoreimmat aiheesta

MM-ralli
  • 17:32
    Juha Kankkunen

    Toyotalla tulenarka tilanne – Juha Kankkunen: "En aio sanoa mitään"

  • 13:36
    Kalle Rovanperä

    MM-taisto uusiksi: Rovanperälle ja toiselle rallitähdelle esitettiin vaatimus

  • 09:53
    Kalle Rovanperä

    Sebastien Ogier "veti sokan irti" – Kalle Rovanperällä musta hetki Japanin MM-rallissa

  • 08:58
    Josh McErlean

    MM-rallissa jysähti: Autosta korjauskelvoton

  • 08:04
    Kalle Rovanperä

    Kalle Rovanperästä musertavia lähikuvia – "Tämä on ihan paskana"