Kalle Rovanperä otettiin salassa Toyotan rattiin jo 15-vuotiaana – Tommi Mäkinen selvittää, mitä suurta tuolloin tapahtui

0:43
Kalle Rovanperä herätti huomiota jo varhain – katso, miltä nuorukaisen meno näytti vuonna 2016!

Rallin historian nuorin maailmanmestari Kalle Rovanperä, 22, häikäisi otteillaan jo hyvin varhaisella iällä. Toyotan entinen tallipäällikkö Tommi Mäkinen kertoo, miten nuorukainen teki vaikutuksen salaisissa ensitesteissä Toyotan tulevalla WRC-autolla vuonna 2016.

MAINOS

MM-ralli yksinoikeudella
C Moressa!

Kausi 2023 starttaa Monte Carlossa 20. tammikuuta!

Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa

Toyotan testejä Suomen kamaralla ajettiin pääosin Keski-Suomessa, mutta eräässä tapauksessa kesällä 2016 lähdettiin Pohjois-Karjalaan Tuupovaaraan. Autoa olivat uteliailta silmäpareilta piilossa testaamassa nuoret kuskit, 25-vuotias Esapekka Lappi, 22-vuotias Teemu Suninen ja heistä selkeästi nuorin, 15-vuotias Kalle Rovanperä.  

Jokainen heistä teki nuotin siirryttessä uudelle, ajamattomalle tielle, joka oli Mäkisen mukaan hyvin tekninen.

– Katsoin vähän ajolinjoja ja olin Kallelle, että minä ainakin ajaisin tuolla ja tuolla lailla. Kalle teki nuotit just sillä lailla ja selkeästi, Mäkinen kertoo MTV Urheilulle.

Jälki oli niin nuorelta lupaukselta huimaa. Rovanperä ajoi nopeammin kuin silloiset WRC2-kuskit Suninen ja kyseisenä vuonna luokan mestariksi kaasutellut Lappi.

– Kallehan oli varsin reipasotteinen saman tien. Ei paljon ihmetellyt, kun hyppäsi rattiin. Hän ajoi heti kovaa ja omaksui hirveän nopeasti kaikki, mitä katseltiin.

– Halu oppia oli kova. Kalle kuuntelee avoimesti kaikki asiat. Se oli jo silloin nähtävissä ihan selkeästi.

Toyota palasi seuraavaksi vuodeksi 2017 rallin MM-sarjaan 17 vuoden tauon jälkeen Mäkisen johtamana. Tallin autoja ajoivat suomalaiset Lappi, Juho Hänninen ja nykyisin Toyotan tallipäällikkönä toimiva Jari-Matti Latvala.

Rovanperä hyppäsi Toyotan WRC-kuskiksi vuonna 2020. Ensimmäiset kaudet MM-sarjassa tuottivat sijoitukset 5 ja 4, kunnes tänä vuonna, ensimmäisenä Rally1-autojen kautena, Rovanperä ajoi maailmanmestaruuteen, joka varmistui, kun kautta on vielä kaksi osakilpailua jäljellä.

"Sillähän ne mestaruudet tulevat"

2:14
Katso haastattelu tammikuulta 2017: Kalle Rovanperällä yhteys Tommi Mäkiseen.

Rovanperästä kohistiin poikkeuksellisena superlupauksena jo paljon ennen tämän ensimmäistä WRC-kautta, mutta kovassa sarjassa oli hänenkin ensin maksettava oppirahoja. 

– Sehän näkyi ekana vuonna ihan selkeästi, että se on vaikea maailma. On pakko ajaa ja saada kokemusta mukaan. Paikoitellen Kalle ajoi tosi kovaa ja todella huikeita aikoja jo ekana vuonna. Mutta kokonaisuuden kanssa tarvitsee kokemusta, sanoo Mäkinen, joka toimi Toyotan tallipäällikkönä Rovanperän ensimmäisellä kaudella.

Tänä vuonna, kun ajettiin uusilla Rally1-autoilla, lähtökohdat tasoittuivat, kun kellään ei ollut niistä kokemusetua.

– Kyllähän Kalle omaksuu asioita nopeasti ja selkeästi, mikä on kaikkein tärkein juttu kokonaisuutta ajettaessa. Kaikki ei aina ole just sillä tavalla kuin pitäisi olla, ja välillä joutuu kompromisseja tekemään. Silloin tulee kyseeseen se ominaisuus, että olet hyvin nopeasti mukautuva ja seuraat ja kuuntelet, miten auto haluaa käyttäytyä. Kalle on aina ollut sellainen. Sillähän ne mestaruudet tulevat, Mäkinen laskee.

"Ei tarvitse kyseenalaistaa"

Rovanperällä on ominaisuuksineen jo nuorena rallin MM-sarjaan harvinaisen kokonaisvaltainen ja valmis paketti. Monet asiantuntijat ovat ounastelleet, että rallin MM-sarjassa on alkamassa Rovanperän valtakausi, jollaisia on nähty 2000-luvulla aiemmin ranskalaisilta Sébastieneilta, Loebilta ja Ogierilta. Loeb tikkasi yhdeksän perättäistä maailmanmestaruutta 2004–12, Ogier juhli puolestaan sittemmin kahdeksaa titteliä 2013–18 ja 2020–21.

Mäkinen, joka itse voitti aikanaan neljä perättäistä kuljettajien maailmanmestaruutta 1996–99, tuumii, että on "hyvin mahdollista", että Rovanperällä on mahdollisuus dominoida MM-sarjaa.

– Mutta kyllä siellä kilpailu aina kovaa on, ja jos joku sattuu keksimään joitain kovia juttuja autoon, voimasuhteet pystyvät aina muuttumaan. Mutta kyllä minusta hyvät merkit siihen on, että se saattaisi tapahtua, Mäkinen muotoilee.

Mäkinen ei usko, että Rovanperällä on ensimmäisen mestaruutensa jälkeen suuria haasteita. Hän toteaa Rovanperän kulkevan jalat maassa ja "ottavan koko hommelin hyvin ammattimaisesti".

Mäkinen tosin lisää, että mestaruuden puolustaminen voi tuoda hiukan lisäpaineita. Hän muistelee itse elämän olleen tuolloin "aika paljon kovempaa".

– Kyllähän se lisää tarkkuutta tuo. Se tuo ekstrakeskittymistä, ja latausta saa varmasti nostaa automaattisesti, kun tiedät, että olen nyt tässä ja tämä on nyt selkeä juttu, mitä olen tekemässä. Ei tarvitse kyseenalaistaa, minkä takia siellä on.

Lue myös:

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja