Kalle Rovanperän uskomattomien taitojen pohjat luotiin ison riskin erityisjärjestelyllä: "Laittoi oman päänsä pantiksi"

Kalle Rovanperän lahjakkuus on ollut ilmeistä jo vuosikausia rallia seuraaville ihmisille. MM-sarjaa johtavan 21-vuotiaan tähtikuskin kehityksen kannalta ratkaisevia liikkeitä tehtiin yli seitsemän vuotta sitten. Kaikki lähti liikkeelle isä Harrin puhelinsoitosta Jari Ketomaalle.

Kalle Rovanperä on monella tapaa rallikuljettaja, jollaista MM-sarjassa ei ole aiemmin nähty. Tällä hetkellä sarjaa johtava Toyota-kuski on matkalla historian ylivoimaisesti nuorimmaksi rallin maailmanmestariksi. Rovanperällä on ikää 21 vuotta, kun toistaiseksi nuorimpana mestaruuteen on ajanut 27-vuotias Colin McRae vuonna 1995.

Tämän kauden ralleissa Rovanperä on ylittänyt odotukset erikoiskokeesta toiseen häikäisevillä suorituksillaan ja raapinut pohja-aikoja myös vastoinkäymisten keskellä.

Miten Rovanperästä on sitten tullut niin hyvä jo noin nuorena?

Huiman lahjakkuuden lisäksi Rovanperän menestyksen taustalla on tuhansia tunteja ralliauton ratissa ja täysin poikkeuksellinen kokemus kilpailuista rallipoluilla niin kaksi- kuin nelivetoisilla tykeillä.

Rovanperän ralliura sai merkittävän sysäyksen runsaat seitsemän vuotta sitten, kun huippulahjakkuudelle etsittiin parasta mahdollista paikkaa kehittyä. Ajamisen taitotaso oli huima jo tuolloin, mutta ongelmana oli, että poika oli vasta 14-vuotias.

C Moren asiantuntijanakin nykyään toimiva rallikuski Jari Ketomaa muistaa, miten pyörät Rovanperän pelisiirrolle lähtivät pyörimään. Kaikki alkoi Harri-isän tunnustelevasta puhelinsoitosta.

– Harri soitti mulle ja kysyi, voinko soittaa Latviaan ja kysyä sitä asiaa, Ketomaa muistelee.

Ketomaalla oli oman ralliuransa pohjalta erinomaiset suhteet Latviaan ja maan autourheiluliiton johtajaan Janis Krastinsiin, joista oli hyötyä, sillä maan autourheiluliiton säännöt sallivat alaikäisen kuljettajan kilpailemisen maan rallisarjassa.

Suomessa 14-vuotiaalla Kallella ei ollut mahdollisuutta osallistua SM-sarjaan, sillä hänellä ei ollut vielä ajokorttia.

Ketomaa soitti Krastininsille ja kehui nuorukaista maasta taivaisiin.

– Laitoin tavallaan alulle sen asian, ja Harri hoiti sitä siitä eteenpäin, Ketomaa muistelee.

"Luotin häneen heti siitä päivästä lähtien"

Krastins sanoo vakuuttuneensa nopeasti yläasteikäisen Rovanperän ajotaidoista.

– Välittömästi huomasin, että kaikki tulee menemään hyvin, Krastins kertoo.

– Jo ensimmäisestä päivästä minulle oli selvää, että hän oli todella lahjakas ja todella lupaava. Luotin häneen heti siitä päivästä lähtien, kun näin hänet ajamassa.

Ketomaan mukaan Krastins otti valtavan henkilökohtaisen riskin myöntäessään ajoluvan 14-vuotiaalle Rovanperälle Latvian avoimessa R2-luokassa.

– Janis laittoi oman päänsä pantiksi Latvian autourheiluliiton johtajana, että näin nuorelle kaverille voidaan antaa lupa ajaa aluksi kaksivetoisella ja sitten jopa nelivetoisella autolla. Hän uskalsi ottaa sen riskin ja riskeerasi oman asemansa siinä, Ketomaa muistaa.

Rovanperä kaasutteli Latviassa pikataipaleet, ja erikoiskokeiden väliset siirtymät ajoi kartturi Risto Pietiläinen, joka luki nuotteja aikanaan myös Harri Rovanperälle.

Krastins muistaa hetken, jolloin ymmärsi Kalle Rovanperän olevan MM-tason lahjakkuus.

– Se oli ensimmäinen talviralli Latviassa tammikuussa 2016. Hän pääsi ajamaan siellä 300-hevosvoimaisella nelivetoisella Skoda Fabia S2000 -autolla, Krastins kertaa.

15-vuotias Rovanperä paukutti nelivetodebyytissään pohja-ajan jokaisella kahdeksalla pätkällä ja voitti rallin ylivoimaiseen tyyliin.

– Sanoin hänen isälleen, että Kalle on matkalla kaikkein korkeimmalle tasolle, Krastins muistelee.

– Hän pystyi ratkaisemaan kaikki ongelmat, jotka tulivat hänen eteensä. Minulla ei ollut siinä vaiheessa enää mitään epäilystä siitä, että hän nousee maailmanmestariksi jonain päivänä.

Kauden päätteeksi Rovanperä kruunattiin Latvian mestaruussarjan pääluokan mestariksi ennätyksellisen nuorena, vain 16-vuotiaana.

Niin kuin Kimi Räikkönen

Ketomaan mukaan Harri-isä antoi poikansa kokea ja oppia Latviassa itsenäisesti.

– Harri sanoi aina, että Kalle tekee itse päätökset. Isän itsetunto kesti sen, että antoi pojan kasvaa.

– Siitä iso sulka hattuun Harrille, että hän antoi Kallen yksilönä kasvaa siinä ja antoi Riston ja Kallen tehdä ne ratkaisut. Helposti tulee sellainen isä-poika-suhde, että isä kasvaa niin isoksi auktoriteetiksi, että poika tekee aina niin kuin isä haluaa.

Ketomaa muistaa, kuinka Harri tiedusteli Kallen Latvian-valloituksen alla, voisiko poika tarvittaessa soittaa Ketomaalle ja kysyä apua esimerkiksi autonsäätöasioissa tai muissa asioissa.

– Sanoin, että totta kai, autetaan mitä pystytään, mutta ei hän ole ikinä soittanut. Hän on hyvin itsenäinen, vähän niin kuin Kimi Räikkönen. Hän ei välitä mistään ylimääräisestä ja luottaa itseensä. Sellainen käsitys minulla tällä hetkelläkin on, että hän tekee vain sen oman porukkansa kanssa töitä, ja keskittyy siihen omaan asiaansa. Se on joko hyvä asia tai huono asia, mutta nyt näyttäisi siltä, että Kallella osuu kaikki palikat kohdalleen, kun tällainen toimintamalli toimii ihan loistavasti.

Toyotalla ajava Rovanperä johtaa rallin MM-sarjaa tällä hetkellä ylivoimaisesti viiden osakilpailun jälkeen. Eroa toisena olevaan Hyundain Thierry Neuvilleen on kertynyt jo 55 pistettä.

Huima ennuste Loebin ennätyksestä

Kalle Rovanperästä puhuttaessa Krastinsin äänestä on kuultavissa ylpeys. Latviassa vietetyt vuodet 2015–2017 ja arvokasta kokemusta kartuttaneet kilpailukilometrit ovat olleet suuri syy siihen, miten suomalaislahjakkuudesta on kuoriutunut MM-taiston ykkössuosikki vain 21-vuotiaana.

– Kalle on ensimmäinen lapsi, joka lähti meidän "päiväkodistamme". Yleisesti ottaen voin sanoa, että pojat ovat aina parempia kuin isänsä, Krastins nauraa.

– He ovat rauhallisempia ja valmistautuneempia. He saavat ikään kuin isänsä kokemuksen verenperintönään.

Rovanperän taidot ovat olleet tiedossa jo pitkään, mutta tällä kaudella MM-sarjassa hän tuntuu ylittäneen villeimmätkin odotukset. Kolme voittoa viidestä osakilpailusta ja Power Stage -erikoiskokeissa saavutetut MM-pisteet ovat olleet vastaansanomatonta näyttöä.

– Minulle se ei ole kuitenkaan ollut yllätys, koska ennustukseni on, että Kalle on se henkilö, joka rikkoo Sébastien Loebin ennätyksen maailmanmestaruuksien määrässä, Krastins täräyttää.

Yhä kilpailuja ajava Loeb voitti MM-rallissa aktiiviurallaan käsittämättömät yhdeksän maailmanmestaruutta vuosien 2004 ja 2012 välillä.

– Kallella on niin valtava potentiaali. Viime vuonna hän ei ollut selvä ykköskuski Toyotalla. Nyt hän on sellainen. Hän voi tehdä mitä hyvänsä, ja hän saa varauksetta sellaista tukea, mitä ei viime vuonna saanut. Tuloksen voi jokainen nähdä, Krastins sanoo.

Krastins sanoo ihailevansa Rovanperän rauhallisuutta ja kykyä nähdä useita mutkia eteenpäin kesken ajon.

– Hän osaa myös psykologisen pelin, mikä osoittaa, että hän on todella vahva myös henkisesti, Krastins huomauttaa.

Esimerkki Rovanperän kypsyydestä nähtiin viime viikonloppuna, kun hän tyytyi ajamaan vaikeista lähtökohdista kisatun Sardinian MM-rallin siististi maaliin viidentenä, ja raapi vielä viimeiseltä erikoiskokeelta tarjolla olleet irtopisteet.

Kauden heikoimmasta sijoituksestaan huolimatta Rovanperän etumatka Neuvilleen kasvoi Sardiniassa jälleen yhdeksällä pisteellä.

Lue myös:

    MM-rallivideot

    Uusimmat