Kaliumformiaatti tiesuolaa turvallisempi

Kaliumformiaatti on osoittautunut tiesuolaa paremmaksi vaihtoehdoksi teiden liukkauden torjunnassa. Aineen laajempaa käyttöä hillitsee kallis hinta.

Kaliumformiaatti on tiesuolaa haitattomampi vaihtoehto teiden liukkauden torjunnassa, sillä se ei kuormita pohjavesiä kuten perinteinen tiesuola. Suomen ympäristökeskuksen ja Tiehallinnon viime talvella tekemä maastokoe todistaa formaatin hajoavan nopeasti.

Uuden liukkaidentorjunta-aineen kaliumformiaatin levitystä Kauriansalmen pohjavesialueella. Kokeilu alkoi viime talvikaudella ja jatkuu vielä tämän talven.

Tiesuolan korvike hajosi hiilidioksidiksi ja vedeksi ennen pohjaveteen kulkeutumista. Tiesuolan levittämisen loputtua pohjaveden natrium- ja klooripitoisuudet laskivat Kauriansalmen läpi kulkevan Valtatie 13:n tienoilla paikoin jopa 40 prosenttia. Kokeiltavana oleva kaliumformiaatti ruostuttaa vähemmän muun muassa putkistoja, siltoja ja autoja.

- Jos nyt teoreettisesti ajattelee, että autoilija ajaisi vain jollain tietyllä alueella, asuisi jollain pohjavesialueella, jossa käytetään kaliumformiaattia, niin tämän henkilön auto ei varmasti ruostuisi samaan tahtiin kuin perinteisesti tiesuolan käyttöalueella, kertoo Syken erikoistutkija Taina Nysten.

Teiden suolauksista huolehtiva Tiehallinto uskoo kaliumformiaatin käyttöönottoon.

- Kyllä tämä tulee johtamaan varmaankin seuraavina vuosina siihen, että keskeisillä pohjavesialueilla normaali suola tullaan korvaamaan tällä formiaatilla ja tätä kautta yritetään saada suolan pohjavesipäästöt käytännössä loppumaan, kertoo tiehallinnon suunnittelupäällikkö Olli Penttinen.
Tärkeillä pohjavesialueilla on suolattuja teitä kuutisensataa kilometriä, joista noin puolet voisi käsitellä kaliumformiaatilla. Laajempaa käyttöä jarruttaa aineen kalleus, sillä formiaatti on viisitoista kertaa kalliimpaa kuin natriumkloridi.

(MTV3)

(Seitsemän uutiset 10.02.2004)

Lue myös:

    Uusimmat