Kaikki eivät vieläkään tajua, että näin ei saa pysäköidä – Helsinki on varoittava esimerkki: "Siinä menee moni harhaan"

4:28
MTV Uutiset Liven toimittaja Jere Silfstén jalkautui Helsingin keskustaan selvittämään, miksi uusi tieliikennelaki on lisännyt vaarallisia pysäköintivirheitä.

Kesällä 2020 voimaan astunut uusi tieliikennelaki mahdollistaa vasempaan reunaan pysäköinnin muuallakin kuin yksisuuntaisilla kaduilla, mutta se on johtanut myös yleiseen ajatusvirheeseen, josta rapsahtaa poikkeuksetta pysäköintivirhemaksu.

Reilu vuosi sitten uudistunut tieliikennelaki mahdollistaa taajamassa vasempaan reunaan pysäköimisen myös kaksisuuntaisilla teillä. Moni autoilija on kuitenkin tulkinnut lakia väärin ja saanut sen seurauksena pysäköintivirhemaksun liian lähelle suojatietä pysäköimisestä.

Uudistuksen myötä alkaneeseen vaaralliseen väärinpysäköintiin ovat ottaneet aiemmin kantaa niin helsinkiläiset pysäköinnintarkastajat kuin poliisikin.

Autoilijat nimittäin unohtavat ottaa huomioon sen, että heidän autonsa peittää suojatietä lähestyvän auton kuljettajan näkyvyyden suojatielle. Sillä ei ole merkitystä, onko auto pysäköity keula vai perä kohti suojatietä.

– Kiellettyä on yksiselitteisesti pysäyttäminen viiden metrin matkalla ennen suojatietä, olipa auto etuperin, takaperin, sivuttain tai vaikka katollaan, poliisitarkastaja Konsta Arvelin Poliisihallituksesta kertoi MTV Uutisille uuden lain astuttua voimaan kesällä 2020.

Eikö vuodessa ole opittu mitään?

Helsingin kaupunki tiedotti Twitterissä elokuun puolivälissä, että kaupungissa oli reilussa parissa viikossa annettu 537 pysäköintivirhemaksua liian lähelle suojatietä pysäköimisestä. Näistä ajoneuvoista peräti 474, eli 88 prosenttia, oli pysäköity kaksisuuntaisen tien vasemmalle puolelle.

Jos julkaisu ei näy, katso se täältä.

Nykyisen tieliikennelain mukaan ajoneuvon saa pysäyttää tai pysäköidä taajamassa vasemmalle puolelle tietä myös kaksisuuntaisella tiellä, jos se ei vaaranna eikä haittaa liikennettä.

Autoliitto muistuttaa tiedotteessaan, että ajoneuvoa ei silti saa pysäköidä viittä metriä ennen suojatietä, risteävää pyörätietä tai pyörätien jatketta.

– Tuo viisi metriä mitataan liikenteen pääasiallisesta lähestymissuunnasta ja siinä moni menee harhaan, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen huomauttaa tiedotteessa.

Vaikka vasempaan reunaan pysäköivä autoilija kokisikin pysäköivänsä autonsa vasta suojatien jälkeen, seisoo auto liikenteen pääasiallisesta lähestymissuunnasta katsottuna ennen suojatietä. 

Sääntö on Vesalaisen mukaan olemassa nimenomaan siksi, että suojatielle säilyisi hyvä näkyvyys.

– Auto peittää liikenteen varsinaisesta tulosuunnasta tätä näkyvyyttä riippumatta siitä, miten päin se on pysäköity. Tämä on puhtaasti liikenneturvallisuusasia, Vesalainen perustelee.

2:46
VIDEO: Tien vasempaan reunaan pysäköimiseen liittyy useita riskejä.

Näihinkin virheisiin moni sortuu tietämättään

Autoilijoiden on hyvä muistaa myös se, että viiden metrin suoja-alue on jätettävä myös risteyksen läheisyydessä, vaikka risteyksessä ei olisi suojatietä lainkaan.

– Siinä missä suojatien kohdalla viiden metrin sääntö on voimassa liikenteen pääasiallisesta lähestymissuunnasta katsottuna, on tämä sääntö voimassa sekä ennen että jälkeen risteyksen ja risteyksessä, Vesalainen kertoo.

Toinen pysäköintivirhemaksuun helposti johtava virhe vasemmalle puolelle pysäköitäessä on se, että autoilija noudattaa väärää pysäköintiin vaikuttavaa liikennemerkkiä.

– Virhe sattuu helposti, jos eri puolilla katua on eri pysäköintisäännöt.  Oikea pysäköintimerkki pitää käydä tarkistamassa liikenteen pääasiallisesta tulosuunnasta.

Lähteet: Autoliitto, Helsingin kaupunki

Lue myös:

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja