Juomamyynnin kasvu tasaantui

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton tilastojen mukaan olutta, siideriä, long drink -juomia, virvoitusjuomia ja kivennäisvesiä myytiin kesäkuun loppuun mennessä lähes 424 miljoonaa litraa. Olut on yhä ykkösjuoma.

Juomamyynti kasvoi reilut kaksi prosenttia viime vuodesta, mutta alkuvuoden kasvuluvuista myynti on tasaantunut - oluen kotimaan myynnissä oli enää yhden prosentin kasvu. Olutta juotiin alkuvuonna yli 212 miljoonaa litraa.

Siiderin kulutus pysyi ennallaan. Long drink -juomien myynti puolestaan kasvoi alkuvuonna liki viidenneksen viime vuodesta.

Toimitusjohtaja Timo Jaatinen peräsi liiton tiedotteessa malttia alkoholiverokeskusteluun. Hänen mielestään olutveron korotuksissa ei pitäisi hätiköidä, ettei maltillistunut matkailijatuonti vilkastuisi uudelleen.

Olvilta paras puolivuotistulos

Olvi puolestaan kertoi tehneensä historiansa parhaan puolivuotistuloksen. Konserni kasvatti voittoaan myös vuoden toisella neljänneksellä. Voitto ennen veroja oli huhti-kesäkuussa 7,3 miljoonaa euroa, kun se viime vuonna oli 5,6 miljoonaa. Kohennusta tuli etenkin emoyhtiö Olvin ja Baltian tytäryhtiöiden tulokseen.

Juomia Olvi myi toisella vuosineljänneksellä yli 100 miljoonaa litraa, kun viime vuonna vastaavaan aikaan jäätiin alle 90 miljoonan litran.

Olvi arvioi, että keskikesän sateisilla ja viileillä säillä voi olla vaikutusta seuraavan neljänneksen tulokseen. Konserni odottaa kuitenkin koko vuoden liikevaihdon kasvavan ja liikevoiton paranevan edelliseen vuoteen verrattuna.

Olvi kertoi myös terästävänsä tiimiään uudella brändi- ja viestintäjohtajatehtävällä.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat