Juha-Pekka puristi Audinsa kulutuksen 2,2 litraan satasella – hänen parhailla vinkeillään voit säästää selvää rahaa

Moni suomalaisautoilija miettii tällä hetkellä, kuinka hillitä polttoaineen kulutusta hintojen ollessa ennätyskorkealla. Kesko muistuttaa tiedotteessaan, että suurin auton kulutukseen vaikuttava tekijä on kuljettaja.

Jokainen voi säästää sievoisia summia polttoainekuluissa, mikäli ottaa huomioon muutaman yksinkertaisen asian. Olemme aiemmin kertoneet muun muassa liikenneopettajan vinkeistä, ja ovatpa omat arvokkaat tärppinsä antaneet myös Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen sekä Vianor ja Motiva.

Tämän artikkelin taloudellisuusvinkit ovat peräisin Keskolta. K-Autossa Volkswagenin hyötyautoista vastaavalla liiketoimintajohtajalla Juha-Pekka Sihvosella on runsaasti kokemusta polttoaineen säästämisestä ihan omasta takaa, sillä hänellä on hallussaan polttomoottoriautojen Suomen ennätys EcoRun-taloudellisuusajossa 17 vuoden takaa.

Autoliiton EcoRun-kilpailuissa on tarkoituksena ajaa määrätty reitti vaaditulla keskinopeudella liikennesääntöjä noudattaen siten, että polttoainetta kuluu mahdollisimman vähän. Vuonna 2005 Sihvosen ja hänen kartturinsa Jukka Honkasen Audi A2:n kulutus painui sadalla kilometrillä 2,206 litraan.

Näin pienennät auton kulutusta

Sihvosen mukaan polttoaineen kulutuksen pienentämistä on hyvä lähestyä kahdesta suunnasta.

– Ensin pitää huolehtia oman auton puitteet kuntoon, sitten kannattaa opetalla ajotapaan liittyviä käytänteitä. Kun nämä asiat ovat kunnossa, polttoainekuluissa säästää varmasti, Sihvonen kiteyttää K-Auton tiedotteessa.

Valitse taloudellinen auto, joka on käyttöösi sopivan kokoinen

Kulutuksen pienentäminen on syytä aloittaa jo autokaupoilta, mikäli se vain on mahdollista, sillä uudet ja teknisesti kehittyneemmät autot kuluttavat pääsääntöisesti vähemmän kuin vanhemmat autot. Nyrkkisääntönä voi pitää, että kulutus nousee auton massan ja mittojen kasvaessa

– Omaan tarpeeseen nähden ei kannata hankkia ylisuurta autoa, Sihvonen huomauttaa.

Huolla säännöllisesti ja kiinnitä huomiota varusteiden käyttöön

Sihvonen muistuttaa, että hyvin huollettu auto toimii moitteettomasti, jolloin auto ja sen varusteet toimivat mahdollisimman energiatehokkaasti.

– Oikeisiin rengaspaineisiin on syytä kiinnittää huomiota, ja muistaa, että erilaiset varusteet, kuten hellesäällä olennainen ilmastointi, kasvattavat kulutusta. Auton varusteita kannattaa siis käyttää vain silloin kun niitä oikeasti tarvitsee.

Älä säilytä autossa ylimääräistä tavaraa

– Yllättävän monen auto on kuin pyörillä kulkeva varasto, varsinkin näin kesäaikaan, kun käydään mökillä, hoidetaan puutarhaa tai harrastetaan ulkolajeja. Kaikki ylimääräinen tavara kasvattaa auton massaa ja sitä kautta kulutusta.

Sihvonen kehottaa ottamaan työkalut, harrastusvälineet ja varsinkin suksiboksit pois käytöstä heti, kun niitä ei enää tarvita.

Kaukaa viisas kuljettaja tankkaa harvemmin

Sihvosen mukaan jokaisen kuljettajan tulisi pitää mielessään, että pysähtyminen ja jarruttaminen nostavat polttoaineen kulutusta.

– Pyri siis ennakointiin ja muista, että vauhtia voi säädellä muutoinkin kuin painamalla jarrupoljinta. Kiinnitä huomiota siihen, mitä edessä näkyy, erityisesti hieman kauempana.

Esimerkiksi punaisille valoille ei kannata kiihdyttää ja sitten jarruttaa äkkiä pysähdyksiin, vaan risteyksen lähestyessä vauhtia on hyvä pudottaa pikkuhiljaa vapaalla tai moottorijarrutuksella.

– Kiihdytys puolestaan kannattaa aina hoitaa reippaasti, jotta polttomoottori toimii hyvällä hyötysuhteella, mutta turhaa repimistä välttäen ja suurinta mahdollista vaihdetta käyttäen.

Tunne oma autosi ja harjoittele

Oman auton ominaisuuksiin tulisi jokaisen tutustua. Oman ajotyylin vaikutusta kulutukseen voi tarkkailla esimerkiksi ajotietokoneen avulla ja kokeilla, miten kaasun käyttö vaikuttaa.

– Moni auto rullaa nykypäivänä yllättävän hyvin pitkiäkin matkoja, vaikka jalan nostaa kaasulta. Kaasua ei siis kannata käyttää enempää kuin on välttämätöntä.

Artikkeli jatkuu videon alla.

Tasainen vauhti hillitsee kulutusta

Kuten olemme aiemminkin todenneet, ei taloudellinen ajotapa tarkoita matelua. Kun turhat jarrutukset eliminoidaan, voi keskinopeus jopa kasvaa taloudellisesti ajaessa kulutuksenkin pienentyessä.

– Taajama- ja kaupunkiajossa nopeus luonnollisesti vaihtelee ja niin turvallisuuden kuin polttoaineen kulutuksen näkökulmasta vauhdin suhteen kannattaa suosia malttia ja edetä muun liikenteen tahtiin ja pysähdykset ennakoiden.

Maantieajossa kannattaa Sihvosen mukaan tähdätä mahdollisimman tasaiseen nopeuteen, ja vauhtia tulee nostaa harkiten.

– Auton ilmanvastus kasvaa nopeuden neliössä, ja yli 80 kilometrin tuntinopeudessa se on suurin auton etenemistä vastustava voima. Etenkin suuremmissa vauhdeissa nopeuden nostaminen ja jatkuva kiihdyttely ja jarruttelu nostavat polttoaineen kulutusta merkittävästi, jopa useampia litroja sataa kilometriä kohti.

Lähde: Kesko

Lue myös:

    Uusimmat