Jos käsky käy, ryhdytään Uudessakaupungissa valmistamaan vaikka sähköautoja: ”Kieltäytyminen jostakin tehtävästä on väärä vastaus”
Noin 100 000 Mercedes-Benziä vuodessa valmistavan Valmet Automotiven tuotantojohtaja näkisi mielellään myös sähköautojen rullaavan ulos Uudenkaupungin autotehtaalta.
Valmet Automotiven tuotantojohtaja Pasi Rannus rakentaisi Uudenkaupungin autotehtaassa mieluusti myös sähköautoja.
Ajatus tuotevalikoiman sähköistämisestä ei ole niinkään kaukaa haettu. Uudessakaupungissa koottava GLC-katumaasturi jakaa saman pohjalevyn Daimlerin ensimmäisen uuden polven täyssähköauton, EQC-katumaasturin kanssa.
Lue myös: Kekkonen kuittasi ensimmäisen vuonna 1969 – näitä autoja Uudessakaupungissa on valmistettu
Vaikka synergiat ovatkin ilmeiset, Rannus pitää kierrokset maltillisina.
– Tahtoa ja valmiuksia meillä EQC:n valmistukseen on, mutta asiakas [Daimler] päättää. Olemme kyllä jatkuvassa keskusteluyhteydessä asiakkaamme kanssa siitä, mitkä vaihtoehdot sopisivat parhaiten heidän tarpeisiinsa, Rannus muotoilee.
Tuotantojohtajan tasapainoilun ymmärtää. Valmet Automotive on sopimusvalmistaja, joka myy saksalaiselle autojätti Daimlerille ennen kaikkea autonvalmistukseen liittyvää osaamistaan.
Daimler määrää valssin tahdin, sopimusvalmistaja puolestaan venyy ja paukkuu parhaansa mukaan.
– Kieltäytyminen jostakin tehtävästä on väärä vastaus. Olemme valmiit tekemään, mitä pyydetään, ja siinä meitä auttaa myös 50 vuoden kokemus autonvalmistuksesta.
Kilpailu on kovaa
Rannus tiedostaa kantapään kautta, kuinka syvältä käyvä murros autoalaa parhaillaan rökittää. Kiristyvät päästörajat, sähköistäminen ja autonomiset ratkaisut kuluttavat autojättien voimavaroja ennennäkemättömällä tavalla.
Eivätkä esimerkiksi akkutuotannon pullonkaulat helpota tilannetta. Eräiden tietojen mukaan akkupula olisi sotkenut myös edellä mainitun EQC-katumaasturin tuotantoa.
Voi vain kuvitella, kuinka kaltevalla pinnalla tuotantovirtojen marginaalissa elävät sopimusvalmistajat parhaillaan taiteilevat.
– Selviytyäksemme meidän täytyy olla nopeita, joustavia ja tehokkaita. Kilpailu on kovaa, mutta sopimusvalmistajan kannalta näen esimerkiksi sähköistymisen suurena mahdollisuutena, Rannus sanoo.
Akkutuotanto Salossa käynnistyi ennätysajassa
Kuluvasta vuosikymmenestä on povattu sähköautojen suurta läpimurtoa, kaikista ongelmista huolimatta. Samalla sähköautojen kysynnän kasvupotentiaali näyttää siirtyvän entistä enemmän Kiinasta Eurooppaan.
Ei siis liene sattumaa, että Valmet Automotive rakennutti pikavauhtia akkutehtaan Nokian entisen tuotantolaitoksen tiloihin Salossa. Keväällä 2019 alkaneet muutostyöt saatiin päätökseen joulun alla, jolloin myös tuotanto polkaistiin käyntiin.
– Sähköistäminen kuuluu strategiaamme. Siihen liittyy myös Salon akkutehdas, jonka tuotanto saatiin käynnistettyä ennätysajassa.
100 000 autoa vuodessa
Sopimusvalmistajan osaan kuuluu, että työt alkavat, kun tilaajan omat kädet loppuvat. Uudenkaupungin autotuotanto täydentää maailmanlaajuisesti isäntä-Daimlerin tarjontaa.
Lue myös: Kurkistus Uudenkaupungin autotehtaalle: Tästä syystä maalaus on valmistuksen salaisin vaihe
Tehtaalle tulevat tilauskirjat heijastelevat myös entistä enemmän asiakkaiden vaihtelevia mieltymyksiä.
– Valmistamme yksilöllisiä autoja sarjatuotannon mittakaavassa. Tehtaalle tilataan uusia komponentteja muutaman kuukauden varoitusajalla, sen pitemmälle ei yleensä voi katsoa, Rannus kiteyttää.
Linjaukset näkyvät myös tehtaan tuotantolinjalla. Ohi liukuu autoja, joiden määränpäätä voi veikkailla vaikkapa oikealle sijoitetun ohjauspyörän perusteella.
Daimlerin GLC-katumaasturi ja A-sarjan Mersu kootaan samalla tuotantolinjalla, mikä kertoo poikkeuksellisesta sopeutumisesta ulkoisiin vaatimuksiin.
Autojen kohdemaita Rannus välttää mainitsemasta. Arviolta 100 000 auton vuosituotanto hajoaa haulien tavoin eri puolille maapalloa.
– Markkina-alueemme elää jatkuvasti, hän sanoo.
Lomautusten vuoksi Uudenkaupungin tuotantotahti hiipui vuoden lopussa, mutta ainakin näillä näkymin tilanne normalisoituu kevään myötä.
– Lomautukset saadaan pois päiväjärjestyksestä maaliskuun lopulle tultaessa.
Uusimmat
-
00:56
Celine Dionin ja Lady Gagan duetto jäi haaveeksi
-
00:47
Olympiatuli syttyi kuumailmapalloon Pariisin kaatosateessa – vakavasti sairas Celine Dion huipensi avajaiset
-
00:24
Olympiatulen sytyttäjät paljastuivat! Nolo moka väritti avajaisten huipennusta
-
00:01
Kysely: Lähes puolet suomalaisista pitää oman kunnan terveyspalveluja riittämättöminä
-
23:59
YK: Yli 180 000 palestiinalaista on joutunut pakenemaan taisteluja Etelä-Gazassa muutaman viime päivän aikana
-
23:23
Savonlinnan oopperajuhlissa helteet tuovat oman haasteensa Olavinlinnassa esiintymiseen – Torikka: Happi loppuu
-
23:01
Suomalainen startup-yritys muokkaa sinilevästä aurinkorasvan raaka-ainetta
-
22:12
Raju kulissifarssi julki kesken Pariisin seremonian – "Tämä on häpeällistä"
-
22:01
Kim Kardashian julkaisi näyttäviä otoksia Italiasta: "Seksipommi on astunut villaan"
-
21:58
"Pystyi hädin tuskin kävelemään" – nainen syötti koiransa hengiltä Uudessa-Seelannissa
-
21:55
Räväkät otteet Seinellä! Katso kuvat Suomen olympiajoukkueen avajaisriemusta
-
21:54
Trump vakuutti Netanjahulle voivansa järjestää asiat Lähi-Idässä, jos hänestä tulee presidentti
-
21:06
Muistatko Alexian? Uh La La La -hitti villitsee edelleen
-
21:05
Suomen keihästoivolta onnistunut veto olympialaisten kynnyksellä: "Tehoja oli"
-
21:03
Kerava pystytti omat asuntomessut peruutettujen tilalle - yli puolet uudesta kaupunginosasta viheraluetta
-
20:30
MTV seuraa: Pariisin olympialaisten avajaisissa esiintyi suomalainen viulisti
-
20:01
Huumeita, strippareita ja alkoholia – tosi-tv-tähti Scott Disick muistelee rankkoja aikojaan
-
19:41
Kaksi lasta löydettiin elottomana vedestä Vantaan Kuusijärveltä
-
19:31
Patrik Laineesta ilouutinen
-
19:20
Kolme ämpäriä joka päivä poimiva Prania ja Mari odottavat sukulaisiaan marjanpoimintaan Suomeen: "Ei heitä päästetä – on ikävä!"
-
Lataa lisää