Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Jos käsky käy, ryhdytään Uudessakaupungissa valmistamaan vaikka sähköautoja: ”Kieltäytyminen jostakin tehtävästä on väärä vastaus”

3:14Näin Mersuja maalataan Uudenkaupungin autotehtaallaAutotehtaan maalaamoon pääsee tutustumaan vain harvoin, mistä syystä korin maalausta pidetään yhtenä koko autonvalmistusprosessin salaisimmista vaiheista. Tällä videolla pääset kurkistamaan Valmet Automotiven Uudessakaupungissa sijaitsevan autotehtaan maalaamoon.
Julkaistu 29.01.2020 10:47

MTV UUTISET – KAUPPALEHTI

Noin 100 000 Mercedes-Benziä vuodessa valmistavan Valmet Automotiven tuotantojohtaja näkisi mielellään myös sähköautojen rullaavan ulos Uudenkaupungin autotehtaalta.

Valmet Automotiven tuotantojohtaja Pasi Rannus rakentaisi Uudenkaupungin autotehtaassa mieluusti myös sähköautoja.

Ajatus tuotevalikoiman sähköistämisestä ei ole niinkään kaukaa haettu. Uudessakaupungissa koottava GLC-katumaasturi jakaa saman pohjalevyn Daimlerin ensimmäisen uuden polven täyssähköauton, EQC-katumaasturin kanssa.

Lue myös: Kekkonen kuittasi ensimmäisen vuonna 1969 – näitä autoja Uudessakaupungissa on valmistettu

Vaikka synergiat ovatkin ilmeiset, Rannus pitää kierrokset maltillisina.

– Tahtoa ja valmiuksia ­meillä EQC:n valmistukseen on, mutta ­asiakas [Daimler] päättää. Olemme kyllä jatkuvassa keskusteluyhteydessä asiakkaamme kanssa siitä, mitkä vaihtoehdot sopisivat parhaiten heidän tarpeisiinsa, Rannus muotoilee.

Tuotantojohtajan tasapainoilun ymmärtää. Valmet Automotive on sopimusvalmistaja, joka myy saksalaiselle autojätti Daimlerille ennen kaikkea autonvalmistukseen liittyvää osaamistaan.

Daimler määrää valssin tahdin, sopimusvalmistaja puolestaan venyy ja paukkuu parhaansa mukaan.

– Kieltäytyminen jostakin tehtävästä on väärä vastaus. Olemme valmiit tekemään, mitä pyydetään, ja siinä meitä auttaa myös 50 vuoden kokemus autonvalmistuksesta.

Kilpailu on kovaa

Rannus tiedostaa kantapään kautta, kuinka syvältä käyvä murros autoalaa parhaillaan rökittää. Kiristyvät päästörajat, sähköistäminen ja autonomiset ratkaisut kuluttavat autojättien voimavaroja ennen­näkemättömällä tavalla.

Eivätkä esimerkiksi akkutuotannon pullonkaulat helpota tilannetta. Eräiden tietojen mukaan akku­pula olisi sotkenut myös edellä mainitun EQC-katumaasturin tuotantoa.

Lue myös: Mersulta ja Bemarilta miljardisäästöt tuova yhteinen automalli? Jos hyvin käy, niin se valmistetaan Suomessa

Voi vain kuvitella, kuinka kaltevalla pinnalla tuotantovirtojen marginaalissa elävät sopimusvalmistajat parhaillaan taiteilevat.

– Selviytyäksemme meidän täytyy olla nopeita, joustavia ja tehokkaita. Kilpailu on kovaa, mutta sopimusvalmistajan kannalta näen esimerkiksi sähköistymisen suurena mahdollisuutena, Rannus sanoo.

Akkutuotanto Salossa käynnistyi ennätysajassa

Kuluvasta vuosikymmenestä on povattu sähköautojen suurta läpimurtoa, kaikista ongelmista huolimatta. Samalla sähköautojen kysynnän kasvupotentiaali näyttää siirtyvän entistä enemmän Kiinasta Eurooppaan.

Ei siis liene sattumaa, että Valmet Automotive rakennutti pikavauhtia akkutehtaan Nokian entisen tuotanto­laitoksen tiloihin Salossa. Keväällä 2019 alkaneet muutostyöt saatiin päätökseen joulun alla, jolloin myös tuotanto polkaistiin käyntiin.

– Sähköistäminen kuuluu strategiaamme. Siihen liittyy myös Salon akkutehdas, jonka tuotanto saatiin käynnistettyä ennätysajassa.

100 000 autoa vuodessa

Sopimusvalmistajan osaan kuuluu, että työt alkavat, kun tilaajan omat kädet loppuvat. ­Uudenkaupungin autotuotanto täydentää maailmanlaajuisesti isäntä-Daimlerin tarjontaa.

Lue myös: Kurkistus Uudenkaupungin autotehtaalle: Tästä syystä maalaus on valmistuksen salaisin vaihe

Tehtaalle tulevat tilauskirjat heijastelevat myös entistä enemmän asiakkaiden vaihtelevia mieltymyksiä.

– Valmistamme yksilöllisiä autoja sarjatuotannon mittakaavassa. Tehtaalle tilataan uusia komponentteja muutaman kuukauden varoitusajalla, sen pitemmälle ei yleensä voi katsoa, Rannus kiteyttää.

Linjaukset näkyvät myös tehtaan tuotantolinjalla. Ohi liukuu autoja, joiden määränpäätä voi veikkailla vaikkapa oikealle sijoitetun ohjauspyörän perusteella.

Daimlerin GLC-katumaasturi ja A-sarjan Mersu kootaan samalla tuotantolinjalla, mikä kertoo poikkeuksellisesta sopeutumisesta ulkoisiin vaatimuksiin.

Autojen kohdemaita Rannus välttää mainitsemasta. Arviolta 100 000 auton vuosituotanto hajoaa haulien tavoin eri puolille maapalloa.

– Markkina-alueemme elää jatkuvasti, hän sanoo.

Lomautusten vuoksi Uudenkaupungin tuotantotahti hiipui vuoden lopussa, mutta ainakin näillä näkymin tilanne normalisoituu kevään myötä.

– Lomautukset saadaan pois päiväjärjestyksestä maaliskuun lopulle tultaessa.

Lisää aiheesta:

Uudenkaupungin autotehdas oli nousemassa tänä vuonna aivan omaan luokkaansa – sitten matto vedettiin alta kahdesti"Tämä on käyntikorttimme" – Uudenkaupungin autotehdas aloittaa aivan uuden auton valmistuksenSuomeen laskeutunut Polestar pyllistää vanhanaikaiselle autokaupalle ja välikäsille: "Täällä ei enää tarvita kravatteja tai lasipalatseja autojen myymiseen"”Täysin strategiamme mukaista” – isot rekryt aloittaneelta Uudenkaupungin autotehtaalta pusketaan ulos yhä enemmän töpseli-MersujaSaksalaiselta autojättiläiseltä ilouutisia Suomelle – satoja lomautettuja takaisin töihin, hihat kääritään kolmessa vuorossaKävimme vierailulla Uudessakaupungissa – tältä näyttää moderni autotehdas
AutotSähköautotAutotehtaatAutoteollisuusValmet AutomotiveLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • 07:34
    Liikennevalvonta

    Poliisi kertoo, kuinka paljon Suomessa on kameratolppia – tämä on yleisin seuraamus, jos "räpsähtää"

  • Eilen11:55
    Auton huoltaminen

    Onko auton huolto ajankohtainen? Teppo Vesalaisen arvokas vinkki: "Säästin noin 700 euroa"

  • pe17:59
    Takaisinkutsut

    Toyotalla mittava takaisinkutsu Suomessa

  • pe15:25
    Hirvikolarit

    Poliisi jakoi hyytävän kuvan hirvikolaripaikalta: "Suosittelen vahvasti..."

  • pe12:33
    Liikennevalvonta

    MTV tutustui: Mitä löytyy "peltipoliisin" sisältä? Tolpan hinta jopa kymmeniä tuhansia euroja