"Tämä on käyntikorttimme" – Uudenkaupungin autotehdas aloittaa aivan uuden auton valmistuksen

Valmet Automotive nappasi Lightyear One -sähköauton valmistuksen 0:17
Tältä näyttää hollantilainen Lightyear One, jonka tuotanto käynnistyy Uudessakaupungissa vuonna 2022.

Hollantilaisen Lightyearin erityislaatuisen sähköauton tuotanto käynnistyy Valmet Automotiven Uudessakaupungissa sijaitsevassa autotehtaassa vuoden 2022 aikana.

Uudenkaupungin autotehdas siirtyy aurinkoaikaan vuonna 2022. Tuolloin tehtaan tuotantolinjoilla aletaan koota hollantilaista Lightyear One -aurinkokennoautoa.

Ensimmäisen tuotantosarjan kooksi kerrotaan 946 ajoneuvoa. Sarja valmistuu näillä näkymin vuoden 2024 aikana.

Laajennustarpeita Lightyear ei autotehtaalla aiheuttanut. Sen sijaan tuotannon tarpeisiin viritettiin täysin uusi kokoonpanolinja.

Tämä poikkeaa tehtaan käytännöistä sikäli, että esimerkiksi kaikki Mercedes-Benz-mallit kootaan samalla linjastolla.

– Investointi on huomattava, kun huomioidaan minkälaisesta tuotannosta kyse. Meillä on käsissämme korkean teknologian tuote ja se vaatii myös tietyt investoinnit niin linjaan kuin ihmisiinkin, valmistusliiketoiminnanjohtaja Pasi Rannus sanoo.

Lightyear One saa karaistuneenkin tuotantomiehen hetkeksi heltymään.

– Autohan on kuin älykello. Sen kokoaminen tulee olemaan mielenkiintoinen prosessi aurinkokennoja myöten.

Ei lisärekryjä, vaan koulutusta

Ensimmäisen Lightyear-sarjan korit valmistetaan Englannissa. Akut tuodaan Yhdysvalloista ja aurinkokennot Hollannista.

Komponentit toimitetaan Rannuksen mukaan tehtaalle keskitetysti Hollannista.

– Käytännössä me vastaamme komponenttien toimittamisesta Uuteenkaupunkiin. Vastaamme auton kokoonpanosta ja toimitamme valmiin auton asiakkaallemme, Rannus kertoo.

Hänen mukaansa tuotanto pyritään hoitamaan nykyisen henkilökunnan voimin. Lisärekrytointien sijaan panostetaan henkilökunnan koulutukseen.

– Auton ensimmäinen sarja työllistää ehkä 50–80 henkilöä. Henkilökunnan määrä riippuu tuotantosuunnitelmasta ja aikatauluista, kuinka tiukkaan tuotanto puristetaan vai venytetäänkö sitä.

”Tämä on käyntikorttimme”

Rannuksen mukaan uusin tilaus kuvaa hyvin tehtaan asemoitumista alan ravintoketjussa.

– Tämä osoittaa meidän valmiudet joustaviin, vaihtelevien kokoluokkien tuotantoihin. Lisäksi korkean teknologian tuote sopii kestävän kehityksen strategiaan, jonka mukaan kompensoimme päästömme hiilineutraaleiksi kuluvan vuoden loppuun mennessä.

Lightyear aikoo asteittain nostaa tuotantonsa miljoonaan autoon vuodessa vuoteen 2030 mennessä. Aikooko Uusikaupunki pysytellä vauhdissa mukana?

– Kyllä molemmat osapuolet ovat tosissaan tämän yhteistyön kanssa. Lightyear Onesta tulee meidän käyntikorttimme.

Lue myös:

    Uusimmat