"Jos E10 ei kelpaa, muiden polttoaineiden hinnat nousevat"

Öljyalan keskusliiton mukaan kuluttajien E10-boikotti voi johtaa muiden polttoaineiden kallistumiseen.

Viime keväänä hallitus linjasi, että uusiutuvan energian osuutta liikenteessä on lisättävä. Tämän takia biopolttoaineiden jakeluvelvoite nousee asteittain neljästä prosentista 20 prosenttiin vuoteen 2020 mennessä.

Jos biopolttoaineiden osuutta ei saada katettua etanolipitoisen E10:n myynnillä, on muihin polttoaineisiin lisättävä muita biokomponentteja. Öljyalan keskusliiton toimitusjohtaja Helena Vänskän mukaan E10:n huono menekki ei kuitenkaan ole alalle ongelma, sillä yhtiöt pystyvät täyttämään jakeluvelvoitteensa muilla keinoin. Kuluttajien lompakkoa se puraisee.

– Kuluttajien puolesta harmittaa, sillä E10:een sekoitettava etanoli olisi kuluttajille kaikista halvin vaihtoehto. Jos se ei mene kaupaksi, on biovelvoite täytettävä kalliimmilla aineilla - esimerkiksi 98-polttoaineeseen lisättävillä eettereillä tai dieseliin lisättävällä synteettisellä dieselillä. Tällöin sekä 98:n että dieselin hinta nousisi, Vänskä sanoo.

"Urbaanilegendat romahduttavat myyntiä"

Liiton tuoreen tilaston mukaan E10:n myynti romahti helmikuussa 55 prosenttiin, kun se vielä tammikuussa oli 65,5 prosenttia.

Keskusliiton toimitusjohtaja Vänskä syyttää E10:n romahduksesta mediaa:

– Ei ole edelleenkään olemassa yhtään tapausta, jossa E10 olisi todistetusti aiheuttanut moottoririkkoja. Epävarmuus on mediamielikuvien synnyttämää. Ihmiset ovat alkaneet epäröidä ja siksi siirtyneet 98:n käyttäjiksi, Vänskä sanoo.

Öljyalan ja autojen maahantuojat ovat jatkuvasti vakuuttaneet, että E10:ä voi käyttää turvallisesti niissä autoissa, joihin se soveltuu.

Alkuviikosta Autoliiton jäsenkyselyssä joka neljäs autoilija kertoi, ettei halua tankata uutta E10-bensiiniä.

Lue myös:

    Uusimmat