Joka seitsemäs pohtii operaattorin vaihtoa

Noin joka seitsemäs kännykän käyttäjä eli 14 prosenttia aikoo vaihtaa operaattoria, kun matkapuhelinnumeron säilyttäminen tulee mahdolliseksi.

Matkapuhelinoperaattorit joutuvat piakkoin kääntämään markkinointinsa päälaelleen. Kun ne aiemmin ovat hamunneet uusia asiakkaita, heinäkuun lopulta lähtien niitä kiinnostaa, kuinka pitää kiinni vanhasta vakioasiakaskunnasta. Ajatusmaailman muutoksen takana on uusi viestintämarkkinalaki, jonka mukaan tutun numeron saa pitää operaattorin vaihtuessa. Laki tulee voimaan tasan kolmen viikon kuluttua 25. heinäkuuta.
Operaattorit ovat vielä tässä vaiheessa yksimielisiä siitä, ettei ylilyönteihin ryhdytä hintakilpailussa. Alalla on pitkin kevättä ja alkukesää nähty yt-neuvotteluja, lomautuksia ja irtisanomisia, joten yritysten kunto ei kestä enää kovin pitkälle menevää hintasotaa.

-Vanhoista asiakkaista kiinnipitäminen on tässä vaiheessa tärkeää. Jokainen operaattori tietää, että jos puheaikakilpailuun lähdetään, se on suo, josta ei pääse eroon, sanoo TeliaSonera Finlandin tuotekehitysjohtaja Timo Ahomäki.

Radiolinjan kehitysjohtaja Mikko Mattinen huomauttaa lisäksi, että yritysten investointikyky uuteen teknologiaan kärsii, jos kilpailu puheluiden hinnoista vielä kiristyy.

-Jos halutaan investoida ja tarjota asiakkaille uutta, täytyy myös tulosta syntyä, Mattinen sanoo.

Valtaosa ei aio vaihtaa operaattoria

Liikenne- ja viestintäministeriö julkaisi tänään tutkimuksen, jonka mukaan joka seitsemäs kännykän käyttäjä aikoo vaihtaa operaattoria, kun nykyisen matkapuhelinnumeron säilyttäminen tulee mahdolliseksi. Kuitenkin valtaosa eli 76 prosenttia suomalaisista ei ole aikeissa vaihtaa operaattoria.

Matkapuhelinnumeron säilyttäminen operaattoria vaihdettaessa on jo muutaman vuoden ollut mahdollista muissa Pohjoismaissa. Norjan posti- ja telekommunikaatioviranomaisten tilastojen mukaan Norjassa 14 prosenttia matkapuhelinasiakkaista vaihtoi viime vuonna operaattoria ja näistä 64 prosenttia säilytti entisen numeronsa. Ruotsissa vastaavasti vaihtajia oli kuusi prosenttia ja näistä 30 prosenttia piti numeronsa. Radiolinjan Mattinen sanoo, että eri maiden erojen taustalla kyseessä on puhtaasti tuotemarkkinoinnista.

- Norjalaiset ja tanskalaiset ovat tehneet tuotemarkkinointia, ruotsalaiset ovat jättäneet vähemmälle, Mattinen sanoo.

Hänen mielestään operaattoreita voisi nyt alkaa kiinnostaa kokonaisasiakkuuksien ja keskittämisetujen luominen, joista hyötyy joko yksityinen kuluttaja tai yritysasiakas. Numeron säilytettävyys on operaattoreille Mattisen mukaan uudistuksena samaa luokkaa kuin eurojärjestelmään siirtyminen tai varautuminen millenniumiin.

Operaattorin vaihtajat yrittäjiä ja nuoria aikuisia

Useimmin operaattorin vaihtoa kaavailevat yrittäjät ja nuoret aikuiset, sillä kummastakin ryhmästä joka viides kyselyyn vastannut ilmoittaa kiinnostuksestaan. Numeron säilyminen on kuitenkin vaihdossa merkittävä, sillä sitä pitää erittäin tärkeänä 60 prosenttia vastaajista. Soneran Ahomäki on samoilla linjoilla.

-Pk-yrittäjälle on tärkeää pitää pakettiautoon teipattu numero ennallaan, Ahomäki huomauttaa.

Hän arvioi, että alkuvaiheessa voidaan nähdään operaattoreiden vaihtopiikki, mutta tilanne rauhoittuu ajan mittaan. Sitä vastoin operaattorit eivät usko, että isot yritykset lähtisivät hevin palvelujentarjoajaansa muutamaan.

-Kun mukaan tulee vaihde- ja datapalveluja, muutokset tapahtuvat jähmeästi, Ahomäki sanoo.

DNA Finlandin toimitusjohtaja Ari Tolonen arvioi, että vanhan numeronsa säilyttämisestä ovat eniten kiinnostuneita pitkään matkapuhelinta käyttäneet asiakkaat. Esimerkkinä Tolonen mainitsee jo nmt-kaudella kännykkänsä hankkineet ja toisena ryhmänä pienyritykset.

Numero ei enää kerro operaattoria

Operaattorin vaihtoa suunnitteleva asiakas voi varautua siihen, että numeron siirto uudelle operaattorille kestää viisi työpäivää. Tolosen mukaan näin tapahtuu ainakin järjestelmän alkuvaiheessa, ehkä myöhemmin palvelu nopeutuu.

-Varsinainen katkos, kun ei olla minkään operaattorin asiakkaana kestää korkeintaan kymmenen minuuttia, Tolonen sanoo.

Heinäkuun lopun jälkeen matkapuhelinnumerosta ei voi enää päätellä operaattoria. Muiden muassa kuluttajaviranomaiset ovat esittäneet, että soittaja kuulisi puhelun alussa nauhoitteen, joka kertoisi operaattorin vaihtumisesta. Näin ei kuitenkaan tule tapahtumaan. Numeron ja operaattorin yhteyden voi vastedes selvittää infonumerosta, myös nettiin on tulossa ohjeet.

(MTV3-STT)

(Talousuutiset 03.07.2003)

Lue myös:

    Uusimmat