Itärajan erämaaosuuksia valvotaan tarkan riskianalyysin perusteella. Virallisten rajanylityspaikkojen ollessa nyt suljettuna partiointia on lisätty merkittävästi maastorajalla. Rajaseudun asukkaiden havainnot ovat rajavartijoille elintärkeitä.
Jokaisen rajavartioston vastuulla on satoja kilometrejä rajaa. Esimerkiksi Pohjois-Karjalan rajavartioston osuus on 300 kilometriä.
– Varsin erämaatyyppistä on tietyllä alueella, paljon suoaluetta ja vesistöjä. Ei ole mikään helppo tulla. Koko ajan tarkastellaan missä riskit aktivoituvat ja sinne kohdennetaan valvontaa ja suorituskykyä, luonnehtii Pohjois-Karjalan rajavartioston komentaja, eversti Marko Turunen.
Kansalaiset miettivät, miten rajavartiostot selviävät käsipareja vievästä urakasta. Voidaanko joka kilometrillä käydä päivittäin?
– Se riippuu riskianalyysistä, se on meidän tärkein työkalu, komentaja alleviivaa.
"Ainutlaatuinen tilanne"
Rajavartijoita on siirretty enemmän partiointiin ja lisäksi käytetään kiinteää teknistä valvontajärjestelmää sekä taktista valvontajärjestelmää.
– Hyvin paljon on ollut tukena meidän helikopterit ja tarvittaessa myös Dornier -koneita käytetään valvonnan tukemiseksi, eversti Turunen kertoo.
Pitkän uran rajalla tehnyt, ja vuoden alusta uuteen tehtävään Rajavartiolaitoksen esikuntaan siirtyvä Turunen myöntää, että tilanne on ainutlaatuinen.

