Hype kiihtyy, mutta tästä faktasta ei pääse yli eikä ympäri: Näin iso osa suomalaisista ei ole koskaan edes miettinyt sähköauton hankkimista

Audi ulkoilutti uutta e-tron GT:tä Hampurissa 0:55
Audi e-tron GT on upean näköinen sähköauto, mutta hintakin on sen mukainen; yli 100 000 euroa.

Verkon markkinapaikka Tori.fi kertoo tiedotteessaan, että sen kyselyn perusteella joka kymmenes suomalainen haluaa ostaa seuraavaksi täyssähköauton. Yli puolet ei kuitenkaan ole koskaan edes harkinnut sähköauton tai töpselihybridin hankintaa.

Vaikka K-ryhmän tuoreen selvityksen mukaan vain harva sähköautoilija haluaa palata takaisin polttomoottorilla ajamiseen, tapahtuu liikenteen sähköistyminen Suomessa hitaasti. Tällä hetkellä sähköautoja ja ladattavia hybridejä on Suomen henkilöautokannasta yhteenlaskettunakin vain kaksi prosenttia.

Torin kyselyn perusteella joka kymmenes haluaisi ostaa seuraavaksi autokseen täyssähköauton, kun taas joka neljäs ostaisi ladattavan hybridin. Sen sijaan 56 prosenttia suomalaisista ei ole koskaan edes harkinnut hankkivansa kumpaakaan.

Noin 60 prosenttia vastanneista sanoo täyssähköautojen yleistymisen suurimmaksi hidasteeksi niiden hinnat. Lähes yhtä merkittävä miinus on niiden polttomoottoriautoja lyhyempi toimintamatka. Huolta herätti myös latausinfrastruktuurin hajanaisuus.

Torin autojohtaja Jenni Tuomisto näkee kuitenkin ison muutoksen olevan jo lähellä.

– Yhteensä kolmasosa suomalaisista aikoo hankkia seuraavaksi autokseen ensisijaisesti sähköllä kulkevan auton. Se ennakoi isoa muutosta lähitulevaisuudessa, Tuomisto kertoo Torin tiedotteessa.

"Ladattava hybridi on porttituote"

Torin kysely paljastaa myös sen, että peräti 40 prosenttia ladattavan hybridin hankkivista tai sellaisella jo nyt ajavista pitää sähköä vain hyvänä lisänä. Valtaosa kilometreistä ajettaisiin tai ajetaan polttonesteiden voimin.

Tällöin auton vihreä potentiaali ei tietenkään toteudu, vaan polttoainetta voi palaa jopa enemmän kuin pelkällä polttomoottorilla varustetulla autolla ajaessa, koska sähköisen etenemisen mahdollistavat akut ovat raskaita ja kuitenkin aina mukana.

Ladattavien hybridien merkittävin hyöty saattaa Tuomiston mukaan ollakin loppujen lopuksi se, että ne totuttavat autoilijat sähköön.

– Kynnys ladattavan hybridin hankkimiseen on huomattavasti matalampi kuin suora siirtyminen bensasta tai dieselistä täyssähköön. Ja sitten vain 20 prosenttia suomalaisista uskoo, että saattaisi palata ladattavasta hybridistä takaisin pelkkään polttomoottoriin. Ladattava hybridi on porttituote, Tuomisto toteaa.

Lähteet: Tori, K-Lataus

Lue myös:

    Uusimmat