Äitien merkkivaatemanian yllättävä sivujuonne – suomalaisvaatteista liikkuu jopa piraattiversioita: "Olemme luoneet jotain suurta ja merkittävää"

Moni äiti keräilee tietyn merkin lastenvaatteita. Kovimmat fanit haluavat omistaa tuotteesta kaikki saatavilla olevat värit. 

"Kysynkin, että onko joku muu väsynyt siihen jatkuvaan leimaan, jonka merkkivaatteet luo? Siihen, että kalliit vaatteet todella on monen mielestä statuksen nostatusta ja, ettei vaatemutsia kiinnosta lapsensa missään muussa merkityksessä kuin mallinukkena? Kyllästyttääkö ketään se, että Mini Rodinin paidan takia sä oot se äiti, joka puistossa katselee nenänvarttaan pitkin toisia lapsia markettivaatteissa?"

Näin kysyy Operaatio äiti -blogia pitävä Anette tekstissään Mini Rodini -lastenvaatteista. Merkkiä ostaville äideille on jo oma nimikin: Rodinistit.  

Lastenvaatteiden haetuimpia brändejä tori.fissä

  1. Reima
  2. Polarn O. Pyret
  3. Ticket To Heaven
  4. Molo
  5. Me&I
  6. Marimekko
  7. Viking
  8. Pompdelux
  9. Metsola
  10. Crocs

Kritisoijista huolimatta moni äiti on mieltynyt tiettyihin merkkeihin. Teksteissä vilisevät VIMMA, Papu, Mini Rodini ja muut merkit. Pipoja jonotetaan netissä ja ostetaan uutena; käytettyinä tuotteet liikkuvat myös kirpputorilla.

"Niistä on syntynyt jo merkittävä ilmiö"

VIMMAn perustaja ja toimitusjohtaja Marjut Rahkola on kuullut, että merkin vaatteet käyvät kaupaksi myös kirpputorilla.

– Itse ehdin hyvin vähän seurata tätä, mutta asiakkaat kertovat myös paljon meille vallitsevasta tilanteesta. Myös joitakin yhteydenottoja tulee ylläpitäjiltä, jotka haluaisivat väliin rajoittaa jo ylikuumentunutta tilannetta, Rahkola kuvaa.

VIMMAn hittituote ovat Maija Louekarin suunnittelemalla lettikuosilla koristetut vaatteet.

– Niistä on syntynyt jo merkittävä ilmiö. Ihmiset haluavat olla osa tätä. Saatavuus ei ole koko ajan pysynyt kysynnän mukana, ja tämän vuoksi ihmiset etsivät niitä kaikkialta, mistä tuotteita on saatavilla. Ovat valmiita maksamaan jopa paremman hinnan kuin mitä vastaava tuote maksaa uutena kaupassa.

Rahkolan mukaan kovimmat fanit haluavat omistaa esimerkiksi lettikuosi-tuotteesta kaikki saatavilla olevat värit.

– Se tuntuu hienolta! Asiakkaat eivät osta pelkästään vaatteita käyttöä varten, vaan tuotteella on heille jotain muutakin merkitystä. He haluavat olla osa tätä tarinaa, tukevat suomalaista suunnittelua ja ovat noteeranneet yrityksen arvomaailman. Se on aivan parasta, kun voimme tätä kautta tuoda lisää iloa lapsiperheiden arkeen ja kauneutta, mitä ei ole ympärillämme koskaan liikaa.

Mistä syntyy vetävä lastenvaate? Rahkola vastaa:

Ajankohtainen kuviomaailma, hauska, leikkisä, käytännöllinen ja mukava, ekologisesti tuotettu, kestävä ja kaunis. Käytettävä arjessa ja juhlassa. Unisex. Näistä vaatteista tykkäävät sekä lapset että aikuiset!

Ulkomaisilla nettisivuilla liikkuu jopa piraatteja joistain suomalaisvalmisteisista lastenvaatteista. Myös Rahkola on törmännyt kopioihin VIMMAn tuotteista.

– Olemme luoneet jotain suurta ja merkittävää, mikäli tuotetta täytyy alkaa kopioida, hän pohtii.

"Kun laatu on hyvää, tuotetta voi kierrättää"

Myös yrittäjä ja Gugguun hallituksen puheenjohtaja Anne Valli on kuullut merkkinsä tuotteiden menevän hyvin kaupaksi kirpputorilla.

– Uskon, että laatu on yksi suurin syy. Kun laatu on hyvää, tuotetta voi kierrättää lapselta toiselle, ja tuotteista saa vielä käytön jälkeen hyvän korvauksen.

Mistä syntyy vetävä lastenvaate? Valli vastaa:

Vetävä lastenvaate syntyy siitä, että vaate on laadukas ja käytännöllinen, sekä miellyttää niin lapsen kuin aikuisenkin silmää.

Monet vanhemmat ostavat lastenvaatteita keräilymielessä. Vallille ovat jääneet mieleen asiakkaat, joihin törmää aina uudelleen.

– Totta kai se tuntuu hyvälle, kun ihmiset ostavat tuotteitamme aina uudelleen ja uudelleen. Se on meille yksi parhaista palautteista.

Myös Valli on törmännyt Gugguu-piraattituotteisiin, joita on myynnissä Kiinassa.

– Se on hyvin surullista, mutta asialle tuskin on mitään tehtävissä.

Asiakkaiden luomia Facebook-ryhmiä

Polarn O. Pyretin vaatteita kierrätetään hyvin ahkerasti varsinkin verkossa, kertoo merkin Suomen markkinointipäällikkö Jenni Paajanen.

– Suosituimmat kierrätyskanavat ovat asiakkaiden itsensä luomia Facebook-ryhmiä, joissa kymmenet tuhannet äidit vaihtavat tuotteitamme reaaliajassa. Lisäksi kierrätyssivustot, kuten tori.fi ja huuto.net, sekä erilaiset verkkokirpputorit, kuten emmy.fi, raportoivat meidän tuotteidemme olevan suosituimmasta päästä – ja osassa jopa vaihdetuimpia yksittäisen merkin vaatteita, Paajanen kuvaa.

Mistä syntyy vetävä lastenvaate? Paajanen vastaa:

Mielestäni vetävä lastenvaate on laadukas ja hinta-laatu-suhteeltaan tasapainossa. Vaatteen hyvä design ja vaatekappaleiden keskinäisen yhdistelyn mahdollisuus lisäävät vetovoimaisuutta. Brändimielikuvalla on myös asian kanssa paljon tekemistä, sillä kuluttaja tekee jatkuvasti valintoja usean eri merkin ja niiden edustamien arvojen välillä.

– Ajan saatossa joistakin tuotteistamme on muodostunut klassikoita, ja osasta kuosejamme haluttuja kirpparilöytöjä.

Paajasen mukaan Ruotsissa Polarn O. Pyret, fanien suussa myös ”PoP”, on ollut paikallisen Tori.fin, Blocketin, haetuin lastenvaatebrändi vuodesta 2009 lähtien.

– Viimeisin asiakastutkimuksemme osoittaa, että 49 prosenttia asiakkaistamme antaa ostamansa ulkovaatteet eteenpäin vähintään kolmelle lapselle, ja vastasyntyneiden vaatteiden osalta luku on 51 prosenttia, Paajanen kertoo.

***


Lue myös:

    Uusimmat