Euroopan parlamentti on hyväksynyt ehdotuksensa kolmansista maista EU-alueelle tulevien pienpakettien hallinnasta.
Äänestetyssä mietinnössä europarlamentaarikot tukivat Temu-paketeille uutta kahden euron käsittelymaksua. Mietintö hyväksyttiin äänin 619 puolesta, 26 vastaan ja 46 tyhjää.
Lisäksi mepit muun muassa ehdottivat, että kolmansien maiden tavarantoimittajat rakentaisivat EU-alueelle lisää varastoja, jotta alueelle saapuvien suurten tavaramäärien tarkistaminen helpottuisi.
Ehdotusten taustalla on huoli ulkomailta saapuvien halpatavaroiden turvallisuudesta.
Kiinalaisten halpaverkkokauppojen, kuten Temun ja Sheinin, tuotteet ovat tarkastuksissa usein osoittautuneet EU-lainsäädännön vastaisiksi.
Lue myös: Kiinalaisia halpaverkkokauppoja ja ultrapikamuotia kuriin vaativa kansalaisaloite etenee eduskuntaan
Kiinalaisverkkokaupat kuluttajaviranomaisen syynissä
Lisäksi mepit tukivat alle 150 euroa maksavien tuotteiden tullivapauden poistoa osana EU:n laajempaa tulliuudistusta. Uudistuksen on tarkoitus tulla voimaan viimeistään vuonna 2028.
EU:n mukaan tulliviranomaiset ovat viime vuosina kamppailleet EU-alueelle saapuvien verkkokauppalähetysten valtavan kasvun kanssa.
EU-alueelle saapuu unionin ulkopuolelta päivittäin 12 miljoonaa pienpakettia, joista viime vuonna valtaosa tuli Kiinasta.
Myös tuotteille asetettujen EU-standardien lisääntyminen on aiheuttanut viranomaisille haasteita tuotteiden tarkastamisessa.
Lue myös: Kiinalaisia halpaverkkokauppoja ja ultrapikamuotia kuriin vaativa kansalaisaloite etenee eduskuntaan
Euroopan kuluttajajärjestö teki kesäkuussa valituksen verkkokauppa-alusta Sheinin toiminnasta Euroopan komissiolle ja Euroopan kuluttajaviranomaisten verkostolle.
Myös Euroopan kuluttajaviranomaisella on käynnissä oma tutkintansa Sheinin toiminnasta.
Myös Temu on joutunut aiemmin EU:n kuluttajaviranomaisten ja komission hampaisiin. Alustaan kohdistuvista kahdesta erillisestä tutkinnasta kerrottiin loka–marraskuussa viime vuonna.
Temua ja Sheiniä epäillään muun muassa petollisten menetelmien käyttämisestä kuluttajia kohtaan. Näitä ovat esimerkiksi valetarjoukset ja painostaminen ostamiseen eri tavoin.