Facebook-kirppareilla liikkuu satoja miljoonia euroja – käytetystä lastenvaatteesta maksetaan jopa kolminkertainen hinta

Oululaiset Heidi Jacobson, 35, ja Meri, 2, tutkivat kirpputorilta ostettujen vaatteiden pinoa kotonaan. Mitä tyttö haluaisi pukea kerhoon?

– Hankin Merin vaatteet usein käytettyinä. Pyrin löytämään laadukasta, kestävää ja hyväkuntoista, jonka voi myydä tai lahjoittaa edelleen, Jacobson sanoo.
Jacobson suosii erityisesti Facebook-kirpputoreja, koska niiden valikoima on laaja. Niitä voi myös käyttää juuri kun itselle sopii.

– Myymään ja ostamaan pystyy esimerkiksi lapsen päiväunien aikana.

Kivijalkakirpputorille äiti lähtee vasta, jos Facebookista ei löydy sopivaa vaatetta.

– Kiertely on mukavaa mutta eräänlaista hakemista. Mukaan saattaa tarttua muuta kuin mitä lähti etsimään.

Liki 20 vuoden kirpputoriuransa aikana Jacobson on havainnut, että myyntiin tuodaan entistä laadukkaampia tuotteita. Kirpputoreilla käyminen on myös suositumpaa kuin aiemmin.

– Kaveriksi saa ihmisiä, jotka eivät ennen olisi suostuneet mukaan, Jacobson pohtii.

Palvelujen ja kaupan professori Hannu Saarijärven mukaan digitaalisen vertaiskaupan suosio voi tuoda uusia asiakkaita myös perinteisille kirpputoreille. Käytetyn tavaran ostaminen muuttuu tunnetummaksi ja hyväksytymmäksi, ja tavaroiden jälkimarkkinoista tulee entistä luontevampi osa kaupankäyntiä.

– Digitaalisiin kirpputoreihin liittyvä vaivattomuus, edullisuus, helppous ja laaja valikoima kasvattavat koko vertaiskauppailmiötä, Tampereen yliopiston professori Saarijärvi kertoo.

Joskus maksetaan jopa kolminkertainen summa

Osa käyttäjistä etsii Facebookin lastenvaatekirpputoreilta juuri tiettyä vaatetta, jota ei enää löydy uutena kaupasta.
– Suosittuja ovat vanhempien mallistojen vaatteet tai tietyn merkin yksi tuote, jota tehdään vain rajoitettu erä keväisin ja syksyisin. Näistä esimerkkejä ovat Mini Rodini -merkin pandat tai Vimman letti-kuosi, kertoo nummelalainen Saana Laihiainen.
Laihiainen on yksi Mini Rodini & Friends -kirpputoriryhmän ylläpitäjistä.
Jotkut vaatteet ovat niin haluttuja, että niistä voidaan maksaa esimerkiksi kolminkertainen summa alkuperäiseen suositushintaan nähden. Hinta saattaa olla korkea siitä huolimatta, että vaatteessa olisi puute kuten tahra tai pesunukkaa.
– Tuotteen ostaja todella haluaa tämän kuosista vaatetta, koska pitää siitä. On valmis maksamaan enemmän, koska niitä ei enää mistään saa.
Tutkija Hannu Saarijärven mukaan kyseessä on kysynnän ja tarjonnan laki. Mitä vähemmän tuotteita on saatavilla, ja mitä enemmän ostajia on, sitä korkeammaksi hinta nousee.
– Facebook-kirpputoreilta löytyy tuotteita, joita ei muualta saa, ja toisaalta klassikkotuotteiden etsimiseen voi liittyä myös eräänlainen metsästysvietti.

Ei varaa uutena 

Heidi Jacobson ei metsästä mitään tiettyä kuosia. Hän pukee Merin ensisijaisesti niin kuin hänen silmäänsä miellyttää.
– Pidän erityisesti retrokuoseista ja -väreistä. Sen tyylisiä vaatteita löytyy esimerkiksi Metsolalta. Niihin minulla ei olisi varaa uutena, mutta kirpputorilta ostettuna kyllä.
Myös omat vaatteensa Jacobson ostaa usein käytettyinä.
Mielenkiintoinen ero on, että Merin vaatteita hankkiessa Jacobson pyrkii löytämään mahdollisimman kestävää, kotimaista ja eettisesti tehtyä. Omien vaatteiden ostossa vaatimukset eivät ole yhtä tarkat.
– En tiedä, mistä se johtuu. Ehkä sitä vain haluaa omalle lapselleen mahdollisimman hyvää. Monestihan vanhemman omat asiat jäävät hieman taka-alalle, kun hän huomioi lasta niin kovasti, Jacobson pohtii.

Tavaraähkystä eroon

Saarijärven mukaan taustalla vaikuttaa kuluttajien kokema tavaraähky ja ympäristötietoisuuden lisääntyminen. Vertaiskaupasta ostaminen on entistä keskeisempi valistuneen kuluttajan merkki.

– Kuluttaja osoittaa olevansa taloudellisesti järkevä ja ympäristöystävällinen, koska hän haluaa jatkaa tuotteen käyttöikää. Käytetyn tavaran ostamiseen liittyi vielä 10–20 vuotta sitten negatiivinen sosiaalinen mielleyhtymä, mutta se on hälventynyt, Saarijärvi sanoo.
Kivijalkakirppareiden lisäksi tulevaisuudessa voi vahvistua erilaisten pop-up-kirpputorien merkitys.
Vertaiskaupan kasvu asettaa haasteita perinteiselle kaupalle, joka on viritetty vain uuden tavaran myymiseen. Jotkut brändit voivat siitä kuitenkin myös hyötyä.

– Lapsiperheen vanhempi malttaa ostaa laadukkaan vaatteen uutena, koska tietää sillä olevan arvoa jälkimarkkinoilla.

Tuttu ympäristö 

Lastenvaatteet ovat luonnollinen vertaiskaupan kohde, sillä Suomessa niihin liittyy vahva kierrättämisen kulttuuri. Vaatteet jäävät nopeasti pieneksi ja vähälle käytölle.
Kaupan liiton ja Tampereen yliopiston tekemästä tutkimuksesta selviää, että pääasiallinen vertaiskaupan alusta lastenvaatteiden kohdalla ovat Facebook-ryhmät. Niissä käydään kauppaa arviolta miljoonien eurojen arvosta vuosittain.

Syy Facebookin lastenvaateryhmien suosioon on moniulotteinen.

– Se on helppo, tuttu ympäristö, jonka kautta asiointi koetaan luontaiseksi. Toiminta on myös usein paikallista ja jonkin verran yhteisöllistä, Saarijärvi sanoo.
Suositun Mini Rodini & Friends -lastenvaateryhmän ylläpitäjä Saana Laihiainen kuvailee Facebook-kirpputorien olevan kätevän täsmällisiä.

– Tuotteet löytää helposti, koska ne on jaettu kokoluokkien mukaan kansioihin. Tietyillä kirppareilla on tiettyjä vaatteita myynnissä. Liittyä voi sinne, mistä itse tykkää, Laihiainen sanoo.

Lue myös:

    Uusimmat