Oululaiset Heidi Jacobson, 35, ja Meri, 2, tutkivat kirpputorilta ostettujen vaatteiden pinoa kotonaan. Mitä tyttö haluaisi pukea kerhoon?
– Hankin Merin vaatteet usein käytettyinä. Pyrin löytämään laadukasta, kestävää ja hyväkuntoista, jonka voi myydä tai lahjoittaa edelleen, Jacobson sanoo.
Jacobson suosii erityisesti Facebook-kirpputoreja, koska niiden valikoima on laaja. Niitä voi myös käyttää juuri kun itselle sopii.
– Myymään ja ostamaan pystyy esimerkiksi lapsen päiväunien aikana.
Kivijalkakirpputorille äiti lähtee vasta, jos Facebookista ei löydy sopivaa vaatetta.
– Kiertely on mukavaa mutta eräänlaista hakemista. Mukaan saattaa tarttua muuta kuin mitä lähti etsimään.
Liki 20 vuoden kirpputoriuransa aikana Jacobson on havainnut, että myyntiin tuodaan entistä laadukkaampia tuotteita. Kirpputoreilla käyminen on myös suositumpaa kuin aiemmin.
– Kaveriksi saa ihmisiä, jotka eivät ennen olisi suostuneet mukaan, Jacobson pohtii.
Palvelujen ja kaupan professori Hannu Saarijärven mukaan digitaalisen vertaiskaupan suosio voi tuoda uusia asiakkaita myös perinteisille kirpputoreille. Käytetyn tavaran ostaminen muuttuu tunnetummaksi ja hyväksytymmäksi, ja tavaroiden jälkimarkkinoista tulee entistä luontevampi osa kaupankäyntiä.
