Holiday Clubin lomaosakemyynti romahti

Holiday Club -lomaosakeketju kertoo myyntinsä romahtaneen toukokuussa. Yrityksen mukaan pysähdys tapahtui sen jälkeen, kun MTV3:n 45 minuuttia -ohjelma oli kertonut viikkolomaosakkeiden jälleenmyynnin ongelmista.

Lukuisat asiakkaat kertoivat tv-ohjelmalle yllättyneensä siitä, miten hankalaa osakkeesta on päästä eroon ja miten rajusti sen arvo on laskenut lyhyessä ajassa. Suuttumusta aiheutti muun muassa se, että ostotilanteessa myyjä ei ollut antanut kunnollista tietoa jälleenmyynnin todellisuudesta.

Ohjelman jälkeen myyntiesittelyissä oli hiljaista.

- Uusien asiakkaiden määrä laski hetkellisesti 40 prosenttia ja myynti uusille asiakkaille hetkellisesti lähes pysähtyi, kertoo johtaja Tapio Anttila Holiday Club Resorts Oy:stä sähköpostivastauksessaan.

Lisäksi toukokuussa kauppoja peruttiin aiempaa enemmän ja normaalia suurempi määrä asiakkaita halusi eroon vanhasta osakkeestaan. Yritys onkin nyt tiedottanut osakkeenomistajille, että se ei ota kesän aikana lisää vanhoja lomaosakkeita välitettäväksi. Uusien toimeksiantojen ottaminen lopetettiin, kun jälleenmyyntiin oli tullut 1500 osaketta.

- Otamme uusia jälleenmyyntitoimeksiantoja vastaan elokuun puolivälissä. Tarkoituksemme on vain toimia asiakkaiden eduksi ja viedä vanhemmat toimeksiannot ensin loppuun, Anttila selittää.

Viime vuoden aikana vanhat asiakkaat antoivat Holiday Clubin välitettäväksi 1000 osaketta. Niistä yritys sai kaupaksi 400.

Myyjät koulunpenkille

Asiakkaat kertoivat 45 minuuttia -ohjelmalle, että myyntitilanteessa oli kerrottu, että lomaosake säilyttää hyvin arvonsa ja arvo jopa nousee.

Toimitusjohtaja Vesa Tengman painotti tv-ohjelmassa sitä, että viikkolomaosake ei ole taloudellinen sijoitus, vaan panostus omaan lomailuun. Hänen mukaansa valtaosa asiakkaista on tyytyväisiä hankintaansa.

Tengman sanoi Holiday Clubin kehittävän omaa jälleenmyyntiään, joka ei vielä toimi riittävän hyvin. Hän lupasi, että jatkossa myyjät antavat lomaosakkeen ostoa harkitseville asiakkaille entistä paremmin tietoa jälleenmyynnistä.

Tapio Anttilan mukaan myyjien esimiehille on jo annettu tarkennetut ohjeet ja myyjille järjestetään vielä tässä kuussa koulutusta asiasta.

- Tavoitteemme on nopeuttaa jo aiemmin laatimaamme suunnitelmaa jälleenmyynnin volyymin kasvattamiseksi vastaamaan paremmin asiakkaiden tarpeita. Lisäksi olemme tarkentaneet ohjeistustamme osakemyynnissämme koskien viikko-osakkeiden jälleenmyyntiä kauttamme.

Näin jälleenmyynti toimii

Viikkoloma-osakkeestaan eroon haluava asiakas voi tarjota sitä jälleenmyyntiin Holiday Clubin kautta. Periaatteessa osakkeen voi myös myydä itsenäisesti tai antaa kilpailevan välittäjän myytäväksi.

Käytännössä moni kuitenkin antaa osakkeen Holiday Clubin välitykseen, koska osakkeen arvoon keskeisesti vaikuttava pistejärjestelmä ei muulla tavalla myytynä siirry uudelle omistajalle. Pisteiden avulla oman suomalaisen lomaviikon voi vaihtaa esimerkiksi lomaan ulkomailla.

Rajun arvonlaskun taustalla on Holiday Clubin perimä välityspalkkio. Mikäli Holiday Club saa osakkeen kaupaksi, yritys perii määrittelemästään listahinnasta peräti 40 prosenttia. Holiday Club tarjoaa pienempää 20 prosentin välityspalkkiota vain suosituimmille, ns. premium-viikoille.

40 prosentin välityspalkkiota yritys perustelee suurilla kuluilla.

Esimerkiksi pirkanmaalainen perhe maksoi Sotkamon Katinkullassa sijaitsevasta osakkeestaan noin 13 000 euroa vuonna 2007. Nyt he haluaisivat eroon osakkeestaan. Holiday Clubista kerrottiin perheelle, että he voisivat saada jälleenmyynnin kautta osakkeesta 6000 euroa. Perheenäidin mukaan myyntitilanteessa jälleenmyynnin todellisuudesta ei annettu kunnollista tietoa. Samaa kertoivat muut asiakkaat.

- Meille sanottiin aikanaan myyntitilanteessa, että arvo vain nousee. Myyjän mukaan tällä hetkellä myydään vielä halvalla, mutta hinnat kyllä nousevat korkealle ja aikanaan seuraava sukupolvi hyötyy näin hyvästä sijoituksesta, hymähti osakkeidensa jälleenmyyntihintaan pettynyt jyväskyläläinen Jukka Arohonka.

Lue myös:

    Uusimmat