Hinausyrittäjät paljastavat yleisimmät mokat, joita autoilijat tekivät Valtteri-myrskyssä: "Yötä myöten saatiin painaa täysillä"

Tuusulalaisella hinausautofirmalla 20-kertainen määrä keikkoja Valtteri-myrskyn takia – yrittäjä kertoo yleisimmät syyt hinaukselle 1:54
Näin nousee Volkkari lumipenkasta Laatu Hinauksen käsittelyssä! Tuusulalaisen Erihinauksen yrittäjä Pasi Kellokumpu kertoi MTV Uutiset Livelle, mikä jäi mieleen viime päivien haasteellisimpana keikkana. Hän paljastaa myös, kuinka pitkään hinausautoa saattaa joutua odottamaan silloin, kun keli on todella huono.

Pari päivää kestänyt lumimyräkkä tarkoitti hinausautojen kuljettajille isoa urakkaa. Vaikka tyypillisimmissä hinausfirmoille tulleissa tehtävissä oli kyse yksinkertaisista inhimillisistä erehdyksistä, yrittivät kaikkein uhkarohkeimmat autoilijat lähteä Valtteri-myrskyyn jopa kesärenkailla

Valtteri-myrskystä on ollut melkoista riesaa suomalaisille autoilijoille, mikä on heijastunut selvästi myös hinausautojen tarpeeseen.

Hämeen alueella toimivaa Laatu Hinausta veljensä kanssa pyörittävä Mikko Vuorinen kertoo MTV Uutisille, ettei Valtterin vaikutusta voinut olla huomaamatta.

– Se kolminkertaisti meidän tehtävämäärän verrattuna tavalliseen talviseen viikonloppuun, Vuorinen sanoo.

Tyypillisimpiä Valtteri-myrskystä seuranneita tehtäviä olivat erilaiset ulosajot. Huonosta ajokelistä johtuen ajonopeudet pysyivät kuitenkin pääosin maltillisina.

– Yleisimmin autot olivat kunnossa ja kuljettajat pääsivät jatkamaan matkaa, kun auto oli saatu nostettua tielle.

Vaikka ajonopeus olisikin ollut maltillinen, löytyy syy ulosajoon silti aina ratin ja penkin välistä.

– Autoilijoiden virheitä olivat liian suuret tilannenopeudet sekä ennakoimattomuus, Vuorinen sanoo.

Tyypillinen ulosajo johtuu virhearviosta

Hinaus Sjöbergin ajojärjestelijä Simo Sariola kertoi niin ikään noin kolminkertaistuneesta tehtävämäärästä.

– Oli paljon enemmän suistumisia ja kolareita. Lisäksi autoilijat ovat ajaneet sellaisille parkkipaikoille, joista eivät olekaan sitten enää päässeet pois, kun lunta on kertynyt, Sariola sanoo MTV Uutisille.

Sariolan mukaan yksi yleisimmistä ulosajotyypeistä oli tilanne, jossa kuljettaja oli arvioinut tien leveyden väärin.

– Aura-auton kuljettaja joutuu auraamaan tiet pikkuisen leveämmiksi, joten sitten kun tulee tilanne, että kaksi autoa kohtaa, ajetaan helposti liian lähelle reunaa ja puolet autosta uppoaa ojaan.

– Yötä myöten saatiin painaa ihan täysillä, kun esimerkiksi postinjakajat jäivät autoineen jumiin, Sariola kertoo.

"Aikamoinen huiske"

Tuusulalaisen Erihinauksen yrittäjä Pasi Kellokumpu kertoi MTV Uutiset Liven haastattelussa, että tehtävämäärä oli normaaliin verrattuna peräti 20-kertainen.

– Oli kyllä aikamoinen huiske päällä, Kellokumpu naurahtaa.

Myös tuusulalaisfirman yleisimmät tehtävät olivat pieniä ulosajoja ja jumiin jäämisiä. Myös joitain apuvirtakeikkoja ja kolareita mahtui Kellokummun yrityksen tehtäviin.

Katso artikkelin yläpuolella olevalta videolta, miten Laatu Hinauksen kuljettaja nostaa auton ylös penkasta. Videolla Kellokumpu kertoo, mikä on jäänyt mieleen viime päivien haasteellisimpana tehtävänä. Hän paljastaa myös sen, kuinka kauan hinausautoa voi joutua odottelemaan silloin, kun keli on todella huono.

Venäjältä vai Klaukkalasta? Järjetön hinaussuoritus päättyi rysäykseen 0:12
KATSO MYÖS: Tätä videota ei ole kuvattu Venäjällä, vaan Nurmijärvellä. Käsittämätön hinauskikkailu loppui rysähdykseen, mutta vahingot jäivät onneksi vain henkisiksi sekä aineellisiksi.

Lue myös:

    Uusimmat