Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Helsinkiläinen rekkamies haukkuu Teslan sähkönupin täysin pystyyn: "Rikkaiden poikien lelu – suunnittelijoilla ei mitään hajua alan realiteeteista"

1:54Tällainen on Tesla Semi sisältä ja ulkoaKatso videolta, miltä Teslan tuliterä sähkörekka Semi näyttää sisältä ja ulkoa.
Julkaistu 18.12.2022 10:56

Ville Järveläinen

Vaikka raskaankin liikenteen tulevaisuus on isolla todennäköisyydellä sähköinen, on pitkään odotettu Tesla Semi erään rekkakuskin mielestä silti aikaansa edellä. Hän suosittelee sähkörekkaa harkitsevien suuntaavan katseensa muihin vaihtoehtoihin.

Tesla toimitti ensimmäiset Semit juomajätti Pepsille joulukuun alussa. Yli viisi vuotta sitten esitelty täyssähköinen rekkaveturi on tehnyt tuloaan markkinoille jo pitkään, joten amerikkalaisvalmistajalle päivä oli äärimmäisen tärkeä merkkipaalu.

Tesla hehkutti tilaisuudessa "kuljettajan ympärille rakennetun" Semin helppoa ajettavuutta sekä 800 kilometrin toimintamatkaa.

Aivan kaikki eivät kuitenkaan ole vakuuttuneita Teslan sähkönupin mullistavuudesta – ainakaan vielä, kun elämme maailmassa, jossa ajoneuvot eivät toistaiseksi aja itse itseään.

Lue myös: Tesla toimitti ensimmäisen sähkörekkansa Pepsille – "Näyttää siltä kuin se olisi tullut tulevaisuudesta"

Epäkäytännöllinen ohjaamo

Helsingissä asuva puolalainen toimittaja ja rekkakuski Tomasz Oryński ei jättänyt yhtäkään iskunpaikkaa käyttämättä kritisoidessaan Teslan uutukaista Twitter-tilillään. Hän kutsuu Semiä totaalisen typeräksi ajoneuvoksi.

Oryńskin mukaan keskelle ohjaamoa sijoitettu penkki on järjetön ratkaisu. Sen lisäksi, että se hukkaa tilaa ohjaamossa, ei kuljettaja näe keskellä istuessaan yhtä hyvin kuin reunasta. Ohittaminen ja pelkästään eteenpäin katsominen vaikeutuu hänen mielestään merkittävästi. Lisäksi esimerkiksi tietulleilla tai satamien porteilla asiointi on hankalaa, kun kuljettaja ei ylety antamaan papereitaan ikkunasta.

Jos julkaisu ei näy, katso se täältä.

Oryńskiä ärsyttää sekin, että käynti ohjaamoon tapahtuu nupin takaosasta. Koska kuljettajan penkin takana oleva tila on varattu sisäänkäynnille ja pienelle käytävälle, ei hytin takaosaan ole mahdollista sovittaa sänkyä kuljettajan lepohetkiä varten.

Ohjaamosta on myöskin hankala poistua oikealle, koska kuljettajan istuimen ja siitä takaoikealle sijaitsevan matkustajan istuimen välissä on este. Kuljettaja joutuu kiertämään hytin takaosaan päästäkseen ulos, mikä taas lisää turhaa liikkumista hytissä ja aiheuttaa siivoa kuraisilla saappailla tallustellessa. Suomessa asuva Oryński huomauttaa, että toisinaan kuljettajan pitäisi päästä poistumaan myös oikean kautta.

tesla semi

Lue myös: Teslan sähkörekka kuvattiin liikenteessä ensimmäistä kertaa – tältä se näyttää ja ennen kaikkea kuulostaa

Kosketusnäytöt ja tuulilasikin ärsyttävät

Fyysisten painikkeiden korvaaminen kosketusnäytöillä ei sekään kerää Oryńskiltä kiitosta. Näyttöjen räplääminen ajon aikana tarkoittaa, ettei huomio ole liikenteessä. Lisäksi niiden kirkkautta on vaikea säätää sopivaksi pimeällä, ja kuin pisteenä i:n päällä ne aiheuttavat heijastuksia ikkunoihin.

Toisin kuin useimmissa nupeissa, ei Semin tuulilasi ole pystysuora, vaan kulmassa hieman kuten henkilöautoissakin. Pystysuora tuulilasi ei kerää lunta, mutta kulmassa oleva tuulilasi kerää – juuri niin kuin niissä henkilöautoissakin.

– Mutta kokeilepa putsata lumet kolmen metrin korkeudesta, Oryński alleviivaa.

Kulmassa oleva tuulilasi vaikeuttaa Oryńskin mukaan myös näkemistä, koska katvealueet ovat suuremmat.

Hytin muoto ärsyttää sekin Oryńskiä. Koska hytti on etuosastaan kapeampi kuin takaosastaan, tarkoittaa se, että sivupeilit on sijoitettu hyvin pitkien varsien päähän, jotta näkyvyys taakse säilyy. Kuljettaja ei voi puhdistaa peilejä avaamalla ikkunoita ja tyrkkäämällä kättään ulos, vaan puhdistus on tehtävä ulkoa, mutta silloinkin tarvitaan apuvälineitä, koska peilit ovat niin korkealla.

– Voisin jatkaa vieläkin. Haluan vain sanoa, että kyse on rikkaiden poikien lelusta, ei käytännöllisestä työkalusta. Suunnittelijoilla ei ole mitään hajua kuljetusalan realiteeteista, hän tylyttää.

Lienee selvää, ettei Oryński suosittele Semin hankkimista.

– Jos haluat sähkörekan, osta Nikola, joka käyttää Ivecon Stralis-hyttiä, jonka suunnittelua on hiottu yli 50 vuoden ajan. Tai Volvo. Tai Mersu. Tai DAF. Tai Scania. Kaikki isoimmat valmistajat ovat myyneet sähkörekkoja jo vuosia.

Oryńskin kriittisistä Semi-kommenteista kertoi aiemmin Iltalehti.

Lue myös: Näin vaivattomasti Teslan sähkörekka kiihtyy perävaununkin kanssa – jättää henkilöautot nielemään pölyä

Lähde: @TOrynski (Twitter)

Lisää aiheesta:

Teslan outo ratti sai kuluttajalehden testissä murskatuomion: "Käteni lipesivät useita kertoja"Kesäreissu 11-metrisen jenkkimotorhomen ratissa ylitti odotukset: "En muista milloinkaan liikkuneeni autolla, joka olisi kiinnostanut ihmisiä niin paljon"Kohutun Autopilotin ei pitäisi toimia, jos ketään ei ole ratin takana, mutta kuinkas kävikään: "Pelottavaa tajuta"Maistiainen odotetusta uutuudesta: Polestar 2 saapui SuomeenLeikkiautolla liikenteessä: 200 euron "urheiluautolla" hupi jää lupauksista huolimatta lyhyeksi – "Jos joku katsoo asiakseen virittää..."Jenkkitoimittaja vei Tesla Model 3:n ensimmäiselle oikeasti puolueettomalle koeajolle
AutotSähköautotKuorma-autotRaskas liikenneTeslaLifestyle
Tesla Semin ohjaamossa kuljettaja istuu keskellä.Tesla

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • ma21:04
    Turkki

    Kissa puussa -tilanne kärjistyi Turkissa: Kuski ajoi naisen päälle ja sai turpiinsa

  • ma09:15
    Liikennevalvonta

    Pelkäätkö "peltipoliisia"? Komisario vastaa kysymykseen legendaarisesta cd-levykikasta

  • 14.9.07:34
    Liikennevalvonta

    Poliisi kertoo, kuinka paljon Suomessa on kameratolppia – tämä on yleisin seuraamus, jos "räpsähtää"

  • 13.9.11:55
    Auton huoltaminen

    Onko auton huolto ajankohtainen? Teppo Vesalaisen arvokas vinkki: "Säästin noin 700 euroa"

  • 12.9.17:59
    Takaisinkutsut

    Toyotalla mittava takaisinkutsu Suomessa