Helsinkiläinen rekkamies haukkuu Teslan sähkönupin täysin pystyyn: "Rikkaiden poikien lelu – suunnittelijoilla ei mitään hajua alan realiteeteista"

1:54
Katso videolta, miltä Teslan tuliterä sähkörekka Semi näyttää sisältä ja ulkoa.

Vaikka raskaankin liikenteen tulevaisuus on isolla todennäköisyydellä sähköinen, on pitkään odotettu Tesla Semi erään rekkakuskin mielestä silti aikaansa edellä. Hän suosittelee sähkörekkaa harkitsevien suuntaavan katseensa muihin vaihtoehtoihin.

Tesla toimitti ensimmäiset Semit juomajätti Pepsille joulukuun alussa. Yli viisi vuotta sitten esitelty täyssähköinen rekkaveturi on tehnyt tuloaan markkinoille jo pitkään, joten amerikkalaisvalmistajalle päivä oli äärimmäisen tärkeä merkkipaalu.

Tesla hehkutti tilaisuudessa "kuljettajan ympärille rakennetun" Semin helppoa ajettavuutta sekä 800 kilometrin toimintamatkaa.

Aivan kaikki eivät kuitenkaan ole vakuuttuneita Teslan sähkönupin mullistavuudesta – ainakaan vielä, kun elämme maailmassa, jossa ajoneuvot eivät toistaiseksi aja itse itseään.

Epäkäytännöllinen ohjaamo

Helsingissä asuva puolalainen toimittaja ja rekkakuski Tomasz Oryński ei jättänyt yhtäkään iskunpaikkaa käyttämättä kritisoidessaan Teslan uutukaista Twitter-tilillään. Hän kutsuu Semiä totaalisen typeräksi ajoneuvoksi.

Oryńskin mukaan keskelle ohjaamoa sijoitettu penkki on järjetön ratkaisu. Sen lisäksi, että se hukkaa tilaa ohjaamossa, ei kuljettaja näe keskellä istuessaan yhtä hyvin kuin reunasta. Ohittaminen ja pelkästään eteenpäin katsominen vaikeutuu hänen mielestään merkittävästi. Lisäksi esimerkiksi tietulleilla tai satamien porteilla asiointi on hankalaa, kun kuljettaja ei ylety antamaan papereitaan ikkunasta.

Jos julkaisu ei näy, katso se täältä.

Oryńskiä ärsyttää sekin, että käynti ohjaamoon tapahtuu nupin takaosasta. Koska kuljettajan penkin takana oleva tila on varattu sisäänkäynnille ja pienelle käytävälle, ei hytin takaosaan ole mahdollista sovittaa sänkyä kuljettajan lepohetkiä varten.

Ohjaamosta on myöskin hankala poistua oikealle, koska kuljettajan istuimen ja siitä takaoikealle sijaitsevan matkustajan istuimen välissä on este. Kuljettaja joutuu kiertämään hytin takaosaan päästäkseen ulos, mikä taas lisää turhaa liikkumista hytissä ja aiheuttaa siivoa kuraisilla saappailla tallustellessa. Suomessa asuva Oryński huomauttaa, että toisinaan kuljettajan pitäisi päästä poistumaan myös oikean kautta.

Kosketusnäytöt ja tuulilasikin ärsyttävät

Fyysisten painikkeiden korvaaminen kosketusnäytöillä ei sekään kerää Oryńskiltä kiitosta. Näyttöjen räplääminen ajon aikana tarkoittaa, ettei huomio ole liikenteessä. Lisäksi niiden kirkkautta on vaikea säätää sopivaksi pimeällä, ja kuin pisteenä i:n päällä ne aiheuttavat heijastuksia ikkunoihin.

Toisin kuin useimmissa nupeissa, ei Semin tuulilasi ole pystysuora, vaan kulmassa hieman kuten henkilöautoissakin. Pystysuora tuulilasi ei kerää lunta, mutta kulmassa oleva tuulilasi kerää – juuri niin kuin niissä henkilöautoissakin.

– Mutta kokeilepa putsata lumet kolmen metrin korkeudesta, Oryński alleviivaa.

Kulmassa oleva tuulilasi vaikeuttaa Oryńskin mukaan myös näkemistä, koska katvealueet ovat suuremmat.

Hytin muoto ärsyttää sekin Oryńskiä. Koska hytti on etuosastaan kapeampi kuin takaosastaan, tarkoittaa se, että sivupeilit on sijoitettu hyvin pitkien varsien päähän, jotta näkyvyys taakse säilyy. Kuljettaja ei voi puhdistaa peilejä avaamalla ikkunoita ja tyrkkäämällä kättään ulos, vaan puhdistus on tehtävä ulkoa, mutta silloinkin tarvitaan apuvälineitä, koska peilit ovat niin korkealla.

– Voisin jatkaa vieläkin. Haluan vain sanoa, että kyse on rikkaiden poikien lelusta, ei käytännöllisestä työkalusta. Suunnittelijoilla ei ole mitään hajua kuljetusalan realiteeteista, hän tylyttää.

Lienee selvää, ettei Oryński suosittele Semin hankkimista.

– Jos haluat sähkörekan, osta Nikola, joka käyttää Ivecon Stralis-hyttiä, jonka suunnittelua on hiottu yli 50 vuoden ajan. Tai Volvo. Tai Mersu. Tai DAF. Tai Scania. Kaikki isoimmat valmistajat ovat myyneet sähkörekkoja jo vuosia.

Oryńskin kriittisistä Semi-kommenteista kertoi aiemmin Iltalehti.

Lue myös:

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja