Leikkiautolla liikenteessä: 200 euron "urheiluautolla" hupi jää lupauksista huolimatta lyhyeksi – "Jos joku katsoo asiakseen virittää..."

4:44
Audi e-tron kiipesi ylös legendaarisen syöksyrinteen jyrkimmästä kohdasta.

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen testasi, millainen laite on parin sadan euron ajettava sähköinen leluauto ja millaisia turvallisuusnäkökohtia tulee ottaa huomioon, mikäli sillä haluaa ajaa myös ihmisten ilmoilla.

Sähköinen "Audi R8 Spyder" on toimituskuluineen 201,44 euron hintainen leikkiauto, jota liikuttaa kaksi 45 W:n sähkömoottoria. Akustona on 2 x 4,5 Ah (6V) akut, jotka latautuvat täyteen kahdeksassa tunnissa. Latauspistoke on sijoitettu viimalta ja tiesuolalta suojaan, auton ohjaamoon, matkustajan istuimen etureunan alapuolelle.

Täydellä latauksella valmistaja lupaa ajoaikaa 1–2 tuntia, mikä testin perusteella jää kyllä valitettavasti lunastamatta: Tasaisessa maastossa ajettaessa täydellä latauksella pystyy ajamaan noin 45 minuuttia. Jos ajoreitillä on paljon ylämäkiä, jää ajomatka vielä tätäkin lyhyemmäksi.

Toisaalta kuljettajan ikä huomioon ottaen riittää akku kuitenkin yleensä pidempään kuin kuljettajan keskittymiskyky ja kiinnostus ajamiseen kyseisellä kerralla. Näin ollen ajomatkalupausten lunastamatta jääminen ei todellisuudessa muodosta varsinaista ongelmaa.

Autossa on kaksinopeuksinen vaihteisto ja suunnanvaihdin. Hitaammalla vaihteella Audi saavuttaa noin 3 kilometrin tuntinopeuden ja kuljettajan heittäessä nopeusvalitsinkatkaisijan ”high speed” -asentoon, liimautuu selkä kiinni mustan nahkaistuimen selkänojaan keltaisen pikkusportin tavoitellessa huikeaa 5 kilometrin huippunopeutta.

Audin omapaino on 12 kiloa, mikä tarkoittaa sitä, että se on vielä kannettavissa tien päältä takaisin kotiin akkujen tyhjentyessä yllättäen, kesken matkan. Auton kantavuus on jälleenmyyjän ilmoituksen mukaan 30 kiloa eli ainakin sen puitteissa autosta pitäisi olla iloa useammaksi kesäksi.

Varustelu on runsas: avattavat ovet, nahkaverhoilu, led-valot sekä MP3-soitin USB- ja micro SD -liitännöin. Lisäksi autossa on kauko-ohjain, joka mahdollistaa auton hallinnan. Ajo-opetusvaiheessa aikuinen voi siis korjata aloittelevan kuljettajan ajovirheitä kauko-ohjaimen avulla. 

Erinomainen varuste on kauko-ohjaimen STOP-nappula, jolla auton saa pysäytettyä tarvittaessa.

Kuljettajan työympäristö

Ohjaamon ergonomia on hyvä. Kuljettajan oikealta puolelta löytyy suunnanvalitsin asennoilla D, P ja R. Valitsimen takapuolella on keinukatkaisin, josta valitaan hidas tai nopea ajonopeus. Ohjauspyörästä pystyy äänimerkin antamisen lisäksi hallitsemaan tiettyjä kojelautaan sijoitetun MP3-soittimen toimintoja – tosin ohjauspyörän painikkeiden laatuvaikutelma ei ole kaksinen. Koeajajamme ei testilenkkien aikana oikein löytänyt selvää logiikkaa, milloin painikkeista soi äänimerkki ja milloin taas vaihtuu MP3-soittimen kappale. 

Avaimetonta järjestelmää koeajamaamme malliin ei vielä ollut saatavilla, vaan kuljettajan on vaivauduttava käynnistämään ja sammuttamaan auto avainta kääntämällä. Laadukkaan oloinen istuimen tekonahkaverhoilu viimeistelee kokonaisuuden ja tekee kuljettajan työympäristöstä kaiken kaikkiaan miellyttävän.

Autossa on myös turvavyö pikalukitussoljella. Soljessa käytetty muovimateriaali on heppoista ja ainakin testiautossamme se murtui hajalle jo kolmantena testipäivänä. Halutessaan heikohkon alkuperäisen turvavyön voi korvata vaikkapa hajottamosta tai autotarvikeliikkeestä löytyvällä lannevyöllä – tämä luonnollisesti vaatii hieman askartelua.

Millainen lasten R8 Spyder on ajaa?

Koska autossa on myös kauko-ohjaus, on ohjaukseen yhteydessä sähkömoottori, joka sitten kauko-ohjainta painettaessa kääntää rattia.

Sähkömoottorin olemassaolo tekee ohjauksesta aika raskaan. Kun lapsi ajaessaan joutuu käyttämään voimaa ratin vääntämiseen, kääntyy ohjaus helposti liikaa ja sitten tarvitaan taas korjausliike vastakkaiseen suuntaan. Ajosta tuleekin helposti kiemurtelevaa eli suoraan ajaminen autolla on itse asiassa varsin vaikeaa. 

Polkimia autossa on vain yksi – kaasu. Käytännössä auto kyllä pysähtyy lähes saman tien, kun kuljettaja nostaa kaasun ylös. Maksiminopeudesta tai alamäessä pysähtyminen vaatii kuitenkin hieman ennakointia.

Liikkeellelähtö onnistuu tasamaalla hienosti – ylämäessä auto sen sijaan on ulkonäköönsä nähden yllättävänkin tehoton. Jopa täydellä latauksella, jyrkähkössä mäessä, autoa joutuu hieman avittamaan työntämällä, jotta se jaksaa lähteä liikkeelle. Ja kuten luonnollista on, tilanne vain pahenee akun varaustilan huvetessa. Hieman parempaan mäennousukykyyn päästään valitsemalla keinukatkaisimesta ”low speed” -asento. 

Kautta linjan voisi kuitenkin todeta, että mäkisiä ajo-osuuksia ja varsinkin ylämäkiä tämän auton kanssa on syytä opetella välttämään. Ylämäet syövät akun varauksen loppuun todella nopeasti.

Renkaiden pidossa ja valoissa toivomisen varaa

Auton sähkömoottorien tuottama voima johdetaan tien pintaan EVA Soft -takapyörien välityksellä. Renkaiden pito ja alustan ominaisuudet vaikuttaisivat olevan linjassa auton huippunopeuden kanssa. Kostealla nurmikolla tosin pito loppuu ja auto jää paikoilleen, vaikka kuljettajalla olisikin vielä menohaluja.

Autossa on led-valot sekä edessä että takana. Valot ovat enemmän ulkonäön kuin valaisemisen vuoksi – tosin kyllä ne parantavat auton havaittavuutta pimeällä muiden tienkäyttäjien silmissä.

Ulkomitoiltaan 100 x 59 x 45 cm Audi on kompaktin kokoinen. Se mahtuu hyvin jo varsin pienenkin farmariauton tavaratilaan ja on näin helposti siirreltävissä ajoympäristöstä toiseen.

Leikkiajoneuvolla liikenteessä

Koeajamamme Audi R8 Spyder on selkeä leikkiajoneuvo, joka kulkee jalankulkijan nopeudella. Tieliikennelain mukaisesti leikkiajoneuvon käyttäjä luetaan jalankulkijaksi, joten häntä koskee jalankulkijan liikennesäännöt – kyseisellä autolla saa siis ajaa jalkakäytävällä, suojatiellä ja niin edelleen.

Jos sitten joku katsoo asiakseen lastuttaa tai muulla tavoin virittää kyseistä Audia tai muuta vastaavaa leikkiajoneuvoa, tilanne muuttuu. Tällöin leikkiajoneuvosta tulee ajoneuvo, jonka luokka määritellään muun muassa nopeuden ja tehon mukaan.

Aikuisen tehtävä on harkita, missä lapsen on turvallista ajaa. Me olemme testilenkeillä suosineet rauhallisten puistoalueiden jalkakäytäviä, paikoissa, joissa ei tule tienylityksiä.

Ennen minkäänlaiseen liikenteeseen lähtöä on syytä opetella rauhallisessa ja turvallisessa paikassa auton käsittelyä ja hallintaa, jotta saadaan lapsen koordinaatio toimimaan oikein.

Muun liikenteen seassa liikuttaessa vanhemman on kuljettava leikkiauton välittömässä läheisyydessä kauko-ohjain kädessä ja sormi valmiina STOP-nappulalla. Jos lapsi pääsee törmäämään leikkiautolla jalankulkijaan tai pyöräilijään, voi pahimmassa tapauksessa seurata jalankulkijan tai pyöräilijän kaatuminen. Näissä tilanteissa myös lapsen voi käydä huonosti, mikäli hän jää kaatuvan ihmisen alle.

Olennaista onkin pitää mielessä, ettei pientä lasta saa päästää yksinään leikkiauton kanssa liikenteeseen.

Huvittava katseenvangitsija

Ajelee R8 Spyderilla missä vaan, sillä saa ihmiset hyvälle tuulelle.

Monenlaisella autolla olen elämäni aikana ehtinyt ajamaan, mutta yhdenkään ominaisuudet eivät ole kiinnostaneet ventovieraita kadun miehiä ja naisia yhtä paljon kuin tämän.

Lue myös

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja