Kohutun Autopilotin ei pitäisi toimia, jos ketään ei ole ratin takana, mutta kuinkas kävikään: "Pelottavaa tajuta"

Tesla-kuski hyppäsi pelkääjän paikalle kesken ajon 0:41
Tämäkin Tesla-kuski kiersi Autopilotin varojärjestelmiä ja hyppäsi pelkääjän paikalle kesken ajon.

Jos joku tarkoituksellisesti huijaa auton turvajärjestelmiä ja ajaa sen seurauksena kolarin, ei ole reilua syyttää onnettomuudesta valmistajaa. Mutta pitäisikö valmistajan kuitenkin pyrkiä tekemään järjestelmän kiertämisestä mahdollisimman vaikeaa?

Teslan Autopilot-niminen ajoavustin on noussut otsikoihin viime vuosina milloin mistäkin syystä. Toisinaan se on auttanut välttämään onnettomuuden reagoimalla nopeammin kuin mihin ihmiskuski olisi kyennyt, mutta välillä saamme videomateriaalia uhkarohkeista autoilijoista, jotka hyppäävät pelkääjän paikalle kesken ajon ja jättävät ajamisen kokonaan avustimen huoleksi. Voi myös käydä niin, että Autopilot ei toimikaan suunnitellusti.

Tesla itse hehkuttaa toiminnon liikenneturvallisuusvaikutuksia, sillä sen tutkimusten mukaan Autopilot aktivoituna ajavat autot joutuvat onnettomuuteen merkittävästi harvemmin kuin keskimäärin.

Kalifornialaisvalmistaja on muistuttanut sekä julkisuudessa että auton näytöllä toimintoa aktivoidessa, että kuljettajalta vaaditaan ehdotonta valppautta Autopilotin ollessa aktiivisena. Hänen on istuttava paikallaan, tarkkailtava muuta liikennettä ja pidettävä kädet ohjauspyörällä.

Mutta jos jotakin on mahdollista käyttää väärin, on suoranainen luonnonlaki että niin myös tehdään.

Veikö Autopilotin huijaaminen hengen?

Teksasissa sattui viime viikonloppuna liikenneonnettomuus, jossa 69- ja 59-vuotiaat miehet saivat välittömästi surmansa. Tieltä suistunut Tesla Model S oli törmännyt puuhun ja syttynyt palamaan.

Heti tuoreeltaan epäiltiin, että auton Autopilot oli aktiivisena, sillä toinen uhreista löydettiin etumatkustajan penkiltä ja toinen takapenkiltä.

Viranomaisten mukaan oli "sataprosenttisen varmaa", että kukaan ei ollut ratin takana auton suistuessa tieltä. Teslan toimitusjohtaja Elon Musk kuitenkin kertoi auton datan paljastaneen, että Autopilot ei ollut aktiivisena. Musk myös väitti, ettei Autopilotia voi aktivoida tiellä, jossa ei ole kaistamerkintöjä, mutta tämä väite osoitettiin Twitterissä nopeasti vääräksi.

Näin helppo Autopilotia on huijata

Nyt Teslan Autopilotin toimintaan ja sen huijaamismahdollisuuksiin on paneutunut myös yhdysvaltalainen Consumer Reports -julkaisu, joka testasi, miten helppoa Autopilotin jallittaminen ja pelkääjän paikalle hyppääminen oikeasti onkaan.

Tutkijoilla oli käytössään Model Y, jonka Autopilot on vastaava kuin muissakin uusissa Tesloissa. Eikä sen huijaamiseksi tarvittu ihmeellisiä taikatemppuja.

– Järjestelmä ei epäonnistunut varmistamaan ainoastaan sitä, että tarkkaileeko kuljettaja liikennettä, vaan myös sen, oliko kuljettaja lainkaan edes paikallaan, Consumer Reportsin autotesteistä vastaava johtaja Jake Fisher kertoo.

Fisher vastasi myös itse testin tekemisestä suljetulla rata-alueella.

Koska Autopilot menee pois päältä, mikäli kuljettaja avaa turvavyönsä sen ollessa aktiivinen, kiersi Fisher ongelman kytkemällä turvavyön, mutta ei päälleen vaan selkänsä taakse ja vain istuen vyön päällä.

Kun auto oli liikkeellä, kytki hän Autopilotin ja pudotti ratin rullaa pyörittämällä nopeuden nollaan, jolloin auto pysähtyi odotetusti. Sitten hän asetteli painotetun ketjun ohjauspyörälle huijatakseen sensoria, joka tarkkailee, onko kuljettajan kädet ratilla.

Seuraavaksi hän siirtyi kuljettajan paikalta etumatkustajan penkille keskikonsolin yli. Ulkokautta siirtyminen ei olisi ollut mahdollista, koska oven avaaminen kytkee Autopilotin pois päältä.

Istuessaan pelkääjän paikalla, Fisher ylettyi rullaamaan ohjauspyörän nopeusvalintaa ja sai näin auton takaisin liikkeelle.

– Auto ajoi edestakaisin vajaan kilometrin mittaista testirataa uudestaan ja uudestaan, eikä koskaan huomannut, ettei kuljettajan paikalla ollut ketään, eikä kukaan oikeasti koskenut ohjauspyörään, Fisher kertoi.

– Oli pelottavaa tajuta, miten helppoa näiden riittämättömiksi todettujen varojärjestelmien kiertäminen on.

Fisher korostaa, että heidän koettaan ei kenenkään tule kokeilla itse.

– Sanon sen nyt niin selvästi kuin pystyn: Jos yrität huijata Autopilotia tällä tavalla, asetat sekä itsesi että muut välittömään vaaraan, Fisher jyrähti.

Consumer Reports muistuttaa, että se suoritti testinsä omalla testiradallaan, johon ei ole muilla pääsyä. Lisäksi testi suoritettiin erityisesti avustinjärjestelmien testaamiseen tehdyllä osuudella, eikä auton nopeus testin aikana ylittänyt 50 kilometriä tunnissa. Lisäksi Fisher on kokenut testikuljettaja, joka tuntee Teslan Autopilotin läpikotaisin.

Mitä ongelmalle voisi tehdä?

Consumer Reports ei ota kantaa Teksasissa sattuneeseen traagiseen onnettomuuteen tai siihen, oliko järjestelmän huijaamisella minkälainen rooli tapahtumien kulussa, mutta se kertoo olevansa huolissaan siitä, miten vähällä vaivalla varojärjestelmien kiertäminen onnistuu.

– Autopilot tekee virheitä ja silloin, kun se havaitsee olevansa tilanteessa, josta se ei omin avuin selviä, se saattaa kytkeytyä välittömästi pois päältä. Mikäli kuljettaja ei ole silloin valmiina reagoimaan nopeasti, voi tilanne päättyä kolariin.

Consumer Reports ja muun muassa USA:n liikenneturvallisuusvirasto ovat toivoneet, että useammat valmistajat ottaisivat käyttöön General Motorsin käyttämiä infrapunakameroita, joilla autonomisen ajamisen mahdollistavat järjestelmät tarkkailevat, että kuljettaja istuu paikoillaan ja tarkkailee liikennettä. Koska vaikka kuljettajan käsi olisikin ratilla, ei hän silti välttämättä keskity liikenteeseen auton hoitaessa ajamisen.

Kaikkein nopein apu voisi kuitenkin olla penkkiin asennettava sensori, joka tunnistaa, istuuko kuskin paikalla kukaan.

Consumer Reports kuvasi myös videon testistä. Löydät videon heidän artikkelistaan.

Lue myös:

    Uusimmat