Helsinki-Vantaan bakteerilöytöä selvitetään edelleen

Helsinki-Vantaan lentoaseman alta viime syyskuussa löytynyt mikrobilöydös on edelleen monilta osin mysteeri. Kehäradan louhintatyöt pääsivät jatkumaan normaalisti jo lokakuussa, mutta Liikennevirastolla on edelleen käynnissä selvitys löydöksen koostumuksesta sekä sen vaikutuksista rakenteisiin.

Liikenneviraston ja VTT:n tekemä selvitys valmistuu tammikuun lopulla.

Mikrobikasvuston epäiltiin syyskuussa aiheuttavan Kehäratahankkeelle miljoonien eurojen lisäkustannukset. Löydöksen todellinen hintalappu on edelleen epäselvä.

- Nyt vasta mietitään, mitä ratkaisuja tässä pystytään tekemään. Se on selvää, että kyse on suhteellisen isoista kustannuksista. Ratkaisut eivät tule missään nimessä olemaan ilmaisia, mutta niistä ei ole vielä suunnitelmia valmiina, kertoo investointitoimialan ylijohtaja Kari Ruohonen Liikennevirastosta.

Suunnitelmat luodaan tämän vuoden aikana. Yksi tärkeä kysymys on se, miten kasvuston vaikutus valmiiseen betonitunneliin voidaan eliminoida. Tunnelin kestävyys voi kärsiä mikrobikasvustoa sisältävästä vedestä, sillä siinä olevat hapot saattavat syövyttää betonia.

Mikrobikasvustoa syntyy edelleen

Tunnelin mikrobikasvustosta on yritetty päästä eroon pesemällä. Kasvustoa tulee jatkuvasti jonkin verran lisää, mutta Ruohosen mukaan tilanne ei ole ollenkaan niin paha kuin syyskuussa.

Kasvusto on lähtenyt liikkeelle glykolin ruokkimana. Bakteereille glykoli on vahva ravinneaine. Sitä käytetään muun muassa lentokoneiden jäänestoon, ja maaperään on päässyt sekä glykolia että sen hajoamistuotteita.

Eroon glykolivalumista tai mikrobimassasta ei ole vieläkään päästy.

- Sitä tulee koko ajan jonkin verran lisää. Sitä on alueen maaperässä isot määrät, mutta nyt se on haitannut rakentamista vähemmän, Ruohonen kertoo.

Tunnelissa on kuivatusjärjestelmät estämässä mikrobien rehottamista. Lokakuussa tehtyjen laboratoriotutkimusten perusteella töiden jatkamiseen ei ollut estettä, sillä kaikkien haittatekijöiden ilmapitoisuudet olivat melko pieniä.

"VR:n jäänestojärjestelmästä ei ongelmia"

Helsinki-Vantaan lentoaseman alta löytyneen kasvuston kaltaista ei ole löytynyt muualta Suomesta - eikä edes muualta maailmasta.

- Sitä on selvitetty todella laajasti. Samankaltaista on löydetty Sveitsistä, mutta siellä syy oli eri, rikkipitoiset lähteet, liikenneviraston investointitoimialan ylijohtaja Kari Ruohonen kertoo.

VR kertoi eilen tehostavansa talviliikennöintiään ottamalla käyttöön uudenlaisen jäänestolaitteiston. Nämä junien jäänesto- ja sulatuslaitteet käyttävät samantyyppistä seosta, jolla estetään lentokoneiden jäätymistä. Glykolipohjaisella aineella on määrä käsitellä kauko- ja lähijunat talviaikaan noin kerran viikossa.

Liikenneviraston Ruohonen ei ole kuitenkaan huolissaan junien käyttämän glykolin ympäristövaikutuksista.

- Samassa yhteydessä on tehty kunnolliset altaat ja kierrätykset, eli glykolin käsittelystä on huolehdittu suljetussa järjestelmässä. Näin ylimääräinen glykoli saadaan kierrätettyä, puhdistettua ja käytettyä uudelleen.

Myös lentoasemalla on olemassa järjestelmiä glykolin talteenottoon, ja järjestelmiä on vuosien aikana kehitetty edelleen.

Liikennevirasto antaa lisätietoja Helsinki-Vantaan mikrobilöydöksestä ja sen aiheuttamista toimenpiteistä Kehäradan louhintatöille tammi-helmikuun vaiheessa.

Lue myös:

    Uusimmat