Helsinki ja valtio sopimukseen Vuosaaren liikenneyhteyksistä

Valtio ja Helsinki sopivat tänään, että Pasilan ratapihalle Helsingissä kaavoitetaan rakennusoikeutta noin 250 000 kerrosneliömetriä. Se lupaa Helsingin asuntopulaan helpotusta, kun esimerkiksi Pasilan ratapiha rakennetaan täyteen. Näin valtio saa korvausta Vuosaaren sataman liikenneväylistä.

Hanke alkaa toteutua nyt, kun valtio ja pääkaupunki sopivat Vuosaaren sataman liikenneyhteyksistä kuten tiestä, radasta ja syväväylästä. Valtio maksaa puolet eli runsaat 100 miljoonaa euroa. Satamatöihin päästään parin viikon kuluttua.

- Sataman lisäksi tietysti se, että nyt aukeaa mahdollisuus rakentamiseen Helsingin keskustaan ja sekä Sompasaareen ja Jätkäsaareen ja myöskin keski-Pasilaan, kertoo Helsingin ylipormestari Eva-Riitta Siitonen.

Vapautuville satama-alueille sijoittuu 30 000-40 000 asukasta. Toimitiloja tulee paljon Pasilaan.
- Voidaan ehkä puhua sellaisesta 250 000 kerroneliömetristä, joka olis maavaraiselle osuudelle toteutettu, kaavailee Helsingin kaupungin Pasilan projektipäällikkö Timo Lepistö.

Satamatöiden hinta kaupungille on yli 260 miljoonaa euroa ja vielä 100 miljoonaa liikenneväyliin. - Tämä ei tämä vaikuta veroäyriin , koska satama on liikelaitos ja se on kerännyt osin ja osin lainavaroin hoitaa tämän sataman rakentamisen, lupaa Siitonen.

Valtion osuutta on esimerkiksi Kehä kolmosen levennys ja rakentaminen tästä eteen päin rantaan. Kaikkien väylien hinta valtiolle on yli 100 miljoonaa euroa ja se aiheutti närää eduskunnassa.

- Itseasiassa, vaikka valtio on joutunut varaamaan tämän rahan budjetiin, niin raha tulee keski-Pasilan rakennuoikeudesta valtiolle takaisin, sanoo Siitonen.

(MTV3)

(Seitsemän uutiset 30.12.2002).

Lue myös:

    Uusimmat