Helsingin Pasilassa pyörii outoja pikkubusseja, joissa ei ole kuljettajaa – eikä sattuneesta syystä myöskään matkustajia

Martti on ensimmäinen robottiauto, joka pärjää myös lumisella tiellä 1:10
Suomalainen Martti-robottiauto on ensimmäinen autonominen ajoneuvo, joka selätti haastavat talviolosuhteet. Katso videolta, miten Martti, omaa sukua Volkswagen Touareg, pärjää lumen peittämällä tiellä näkemättä esimerkiksi kaistaviivoja.

Helsingissä käynnistynyt pilottiprojekti tähtää robottibussien tuomiseen osaksi muuta joukkoliikennettä jo muutaman vuoden sisällä.

Suomalainen robotiikka- ja ohjelmistoyritys Sensible 4 aloitti eilen tiistaina autonomisen ajamisen pilottiprojektin Helsingissä. Linjanumeroa 29R käyttävä liikennöinti ajetaan ensimmäistä kertaa kolmella eri ajoneuvolla, jotka kaikki ajavat autonomisesti turvakuljettajan valvonnassa.

Euroopan unionin rahoittamaan pilottiin kuuluu 50 ajopäivää, eli hanke jatkuu kesäkuulle asti. Tavoitteena on selvittää, miten kaupungit voivat hyödyntää autonomisesti liikkuvia linja-autoja osana julkista liikennettä. Yritys on aiemmin toteuttanut autonomisen ajamisen pilotteja muun muassa Hämeenlinnassa, Espoossa ja Vantaalla. 

Senttipeliä

Pilottiprojektissa ajetaan rengasreitillä Messukeskuksen ja Pasilan aseman välillä, arkisin kello 8–15.30 välisenä aikana.

Vaikka Sensible 4:n kehittämä teknologia mahdollistaa autonomisen ajamisen kaikissa olosuhteissa, on Pasila ympäristönä selvästi haastavampi kuin aikaisempien pilottiprojektien reitit.

Pasilassa robottibussit ajavat muun liikenteen seassa ja huomioivat kevyen liikenteen sekä raitiovaunut. Ajoväylät ovat paikoittain hyvin kapeita ja erityisesti suurin auto, nimeltään GACHA, pitää asemoida väylälle muutaman sentin tarkkuudella.

Yrityksen mukaan Pasilan haastavuus on yksi pilottiprojektin kulmakivistä, sillä teknologia, joka toimii Pasilassa, toimii muuallakin.

Pilotissa on mukana kolme erilaista täyssähköistä ajoneuvoa. Ensimmäinen on Sensible 4:n kehittämä ja japanilaisen MUJI:n muotoilema GACHA-robottibussi. Tämän lisäksi käytössä on kiinalaisen Dongfengin CM7-pikkubussi sekä Renault Twizysta rakennettu Juto.

Liikennöinti etäohjattuna ja kysyntäpohjaisesti

Pasilan pilottiprojektissa testaan ensimmäistä kertaa etäohjausta tässä laajuudessa. Autonomisten ajoneuvojen liikennöintiä seurataan etäohjauskeskuksessa muun muassa videokuvan avulla. 

Toinen tärkeä kokeiltava asia on liikennöinnin kysyntäpohjaisuus. Liikennöinnin kysyntäohjauskokeilu tehdään yhteistyössä espanjalaisen Shotlin kanssa. Shotl-älypuhelinsovelluksen avulla testimatkustaja voi tilata itselleen kyydin halutulta pysäkiltä toiselle. 

Koronavirus heitti kapuloita rattaisiin

Pandemiaksi laajentunut koronavirusepidemia vaikuttaa pilottiprojektiin monin tavoin. Ajoneuvoihin ei esimerkiksi oteta pilotin alkaessa matkustajia, eli turvakuljettaja on ajoneuvossa yksin. Tavoitteena on kuitenkin avata pilotti matkustajille myöhemmin kevään edetessä. Myös etäohjauskeskuksessa on mahdollisimman vähän henkilöstöä yhtäaikaisesti.

Pilotti on osa yhteiseurooppalaista Euroopan unionin FABULOS-hanketta. Sen tavoite on tutkia autonomisen ajamisen mahdollisuuksia osana joukkoliikennettä. Suomessa FABULOS-hanketta koordinoi Helsingin kaupungin omistama Forum Virium Helsinki.

– FABULOS-hanke on meille tärkeä pilotti. Jotta autonomiset ajoneuvot saadaan osaksi joukkoliikennettä, pitää niiden ajaa myös kaupunkien vilkkaasti liikennöidyillä kaduilla, kaikissa sääolosuhteissa. On hienoa päästä testaamaan teknologiaamme jopa kolmen ajoneuvon voimin, etäohjauskeskuksen valvonnassa, sanoo Jari Saarinen, Sensible 4:n teknologiajohtaja ja yksi yhtiön perustajista.

Lähde: Sensible 4

Lue myös:

    Uusimmat