Helsingin Pasilassa pyörii outoja pikkubusseja, joissa ei ole kuljettajaa – eikä sattuneesta syystä myöskään matkustajia

Helsingissä käynnistynyt pilottiprojekti tähtää robottibussien tuomiseen osaksi muuta joukkoliikennettä jo muutaman vuoden sisällä.
Suomalainen robotiikka- ja ohjelmistoyritys Sensible 4 aloitti eilen tiistaina autonomisen ajamisen pilottiprojektin Helsingissä. Linjanumeroa 29R käyttävä liikennöinti ajetaan ensimmäistä kertaa kolmella eri ajoneuvolla, jotka kaikki ajavat autonomisesti turvakuljettajan valvonnassa.
Euroopan unionin rahoittamaan pilottiin kuuluu 50 ajopäivää, eli hanke jatkuu kesäkuulle asti. Tavoitteena on selvittää, miten kaupungit voivat hyödyntää autonomisesti liikkuvia linja-autoja osana julkista liikennettä. Yritys on aiemmin toteuttanut autonomisen ajamisen pilotteja muun muassa Hämeenlinnassa, Espoossa ja Vantaalla.
Senttipeliä
Pilottiprojektissa ajetaan rengasreitillä Messukeskuksen ja Pasilan aseman välillä, arkisin kello 8–15.30 välisenä aikana.
Vaikka Sensible 4:n kehittämä teknologia mahdollistaa autonomisen ajamisen kaikissa olosuhteissa, on Pasila ympäristönä selvästi haastavampi kuin aikaisempien pilottiprojektien reitit.
Pasilassa robottibussit ajavat muun liikenteen seassa ja huomioivat kevyen liikenteen sekä raitiovaunut. Ajoväylät ovat paikoittain hyvin kapeita ja erityisesti suurin auto, nimeltään GACHA, pitää asemoida väylälle muutaman sentin tarkkuudella.
Yrityksen mukaan Pasilan haastavuus on yksi pilottiprojektin kulmakivistä, sillä teknologia, joka toimii Pasilassa, toimii muuallakin.
Pilotissa on mukana kolme erilaista täyssähköistä ajoneuvoa. Ensimmäinen on Sensible 4:n kehittämä ja japanilaisen MUJI:n muotoilema GACHA-robottibussi. Tämän lisäksi käytössä on kiinalaisen Dongfengin CM7-pikkubussi sekä Renault Twizysta rakennettu Juto.
Liikennöinti etäohjattuna ja kysyntäpohjaisesti
Pasilan pilottiprojektissa testaan ensimmäistä kertaa etäohjausta tässä laajuudessa. Autonomisten ajoneuvojen liikennöintiä seurataan etäohjauskeskuksessa muun muassa videokuvan avulla.
Toinen tärkeä kokeiltava asia on liikennöinnin kysyntäpohjaisuus. Liikennöinnin kysyntäohjauskokeilu tehdään yhteistyössä espanjalaisen Shotlin kanssa. Shotl-älypuhelinsovelluksen avulla testimatkustaja voi tilata itselleen kyydin halutulta pysäkiltä toiselle.
Koronavirus heitti kapuloita rattaisiin
Pandemiaksi laajentunut koronavirusepidemia vaikuttaa pilottiprojektiin monin tavoin. Ajoneuvoihin ei esimerkiksi oteta pilotin alkaessa matkustajia, eli turvakuljettaja on ajoneuvossa yksin. Tavoitteena on kuitenkin avata pilotti matkustajille myöhemmin kevään edetessä. Myös etäohjauskeskuksessa on mahdollisimman vähän henkilöstöä yhtäaikaisesti.
Pilotti on osa yhteiseurooppalaista Euroopan unionin FABULOS-hanketta. Sen tavoite on tutkia autonomisen ajamisen mahdollisuuksia osana joukkoliikennettä. Suomessa FABULOS-hanketta koordinoi Helsingin kaupungin omistama Forum Virium Helsinki.
– FABULOS-hanke on meille tärkeä pilotti. Jotta autonomiset ajoneuvot saadaan osaksi joukkoliikennettä, pitää niiden ajaa myös kaupunkien vilkkaasti liikennöidyillä kaduilla, kaikissa sääolosuhteissa. On hienoa päästä testaamaan teknologiaamme jopa kolmen ajoneuvon voimin, etäohjauskeskuksen valvonnassa, sanoo Jari Saarinen, Sensible 4:n teknologiajohtaja ja yksi yhtiön perustajista.
Lähde: Sensible 4
Uusimmat
-
19:07
Henkilötunnuksiin ja henkilöllisyystodistuksiin uudistuksia – vuonna 2027 syntyneen hetusta ei voi enää päätellä sukupuolta
-
19:07
CNN: Venäjä perustamassa sotilastukikohdan Hersonin alueelle, Mariupolista löydetty 200 ruumista – MTV seuraa sotaa Ukrainassa
-
19:04
Jumissa olevan kunta-alan neuvottelujärjestelmä herättää jo epäuskoa – "Onko aika ajanut sen ohi?"
-
19:01
Savuton Robert sairastui kurkkusyöpään – syynä kehossa lymyillyt virus
-
18:59
Mitä nyt Turkki? Erdogan uhkaa uudella sotilasoperaatiolla Syyriassa – tästä on kyse
-
18:49
Jääkiekon MM-kisat 2022: Otteluohjelma, tulokset ja tv-lähetykset
-
18:46
EU:ssa halua ohjata pakotteilla jäädytettyä omaisuutta Ukrainan jälleenrakentamiseen
-
18:45
Slovakia murjoi Tanskan ja ryösti puolivälieräpaikan – turhautunut puolustaja rikkoi pleksin
-
18:43
Leijonat, nyt lohkovoitto olisi lottovoitto! Illan Tshekki-ottelussa perverssi Kanada-tekijä
-
18:30
Kuningatar Elisabetin uusi menopeli ilahdutti – liikkuminen helpottui huomattavasti
-
18:10
Näin eriarvoisesti hintojen nousu kohtelee suomalaisia – mihin ryhmään oma kotitaloutesi kuuluu?
-
17:56
Miksi autovarkaat jäävät kiinni, mutta pyörävarkaat eivät? Poliisi kertoo, miten voit kampittaa kriminaalit
-
17:55
Näin nopeaa bisnesjettiä ihminen ei ole ennen nähnyt – Global 8000 pystyy rikkomaan äänen nopeuden
-
17:48
Nyt on erikoinen! MM-tuomarin oli pakko hylätä osuma osallistuttuaan maalintekoon
-
17:40
Suomalaistutkija pitää uskottavana uiguurien sorrosta kertovaa tietovuotoaineistoa
-
17:35
Ylivieskassa sekä rikottiin kevään lämpöennätys että käytiin pakkasella – ero saman vuorokauden aikana yli 25 astetta
-
17:32
"Monenlaista on Venäjän kanssa koettu, mutta tämä masensi ja lamautti" – matkailuyrittäjät ahdingossa, kun turismi hyytyy Itä-Suomessa
-
17:31
IIHF:ltä vahvistus: Lisää Leijonat-huumaa luvassa – toiset MM-kotikisat sinettiä vailla
-
17:15
Kansan vihollinen näyttää, kuinka suomalaista toimittajaa vainotaan ja maalitetaan – ilmiö ei ole tuulesta temmattu: "Se on korostunut tässä"
-
17:13
Slovakian ykköstähti astui häikäisevästi valokeilaan – Tanskan jatkohaaveille takaisku
-
Lataa lisää