Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Helsingin Pasilassa pyörii outoja pikkubusseja, joissa ei ole kuljettajaa – eikä sattuneesta syystä myöskään matkustajia

1:10Martti on ensimmäinen robottiauto, joka pärjää myös lumisella tielläSuomalainen Martti-robottiauto on ensimmäinen autonominen ajoneuvo, joka selätti haastavat talviolosuhteet. Katso videolta, miten Martti, omaa sukua Volkswagen Touareg, pärjää lumen peittämällä tiellä näkemättä esimerkiksi kaistaviivoja.
Julkaistu 15.04.2020 11:51

Ville Järveläinen

Helsingissä käynnistynyt pilottiprojekti tähtää robottibussien tuomiseen osaksi muuta joukkoliikennettä jo muutaman vuoden sisällä.

Suomalainen robotiikka- ja ohjelmistoyritys Sensible 4 aloitti eilen tiistaina autonomisen ajamisen pilottiprojektin Helsingissä. Linjanumeroa 29R käyttävä liikennöinti ajetaan ensimmäistä kertaa kolmella eri ajoneuvolla, jotka kaikki ajavat autonomisesti turvakuljettajan valvonnassa.

Euroopan unionin rahoittamaan pilottiin kuuluu 50 ajopäivää, eli hanke jatkuu kesäkuulle asti. Tavoitteena on selvittää, miten kaupungit voivat hyödyntää autonomisesti liikkuvia linja-autoja osana julkista liikennettä. Yritys on aiemmin toteuttanut autonomisen ajamisen pilotteja muun muassa Hämeenlinnassa, Espoossa ja Vantaalla. 

Lue myös: Nyt tehtiin historiaa! Suomalainen Martti selvisi lumesta ja jäästä ensimmäisenä robottiautona maailmassa

Senttipeliä

Pilottiprojektissa ajetaan rengasreitillä Messukeskuksen ja Pasilan aseman välillä, arkisin kello 8–15.30 välisenä aikana.

Vaikka Sensible 4:n kehittämä teknologia mahdollistaa autonomisen ajamisen kaikissa olosuhteissa, on Pasila ympäristönä selvästi haastavampi kuin aikaisempien pilottiprojektien reitit.

Pasilassa robottibussit ajavat muun liikenteen seassa ja huomioivat kevyen liikenteen sekä raitiovaunut. Ajoväylät ovat paikoittain hyvin kapeita ja erityisesti suurin auto, nimeltään GACHA, pitää asemoida väylälle muutaman sentin tarkkuudella.

Yrityksen mukaan Pasilan haastavuus on yksi pilottiprojektin kulmakivistä, sillä teknologia, joka toimii Pasilassa, toimii muuallakin.

Pilotissa on mukana kolme erilaista täyssähköistä ajoneuvoa. Ensimmäinen on Sensible 4:n kehittämä ja japanilaisen MUJI:n muotoilema GACHA-robottibussi. Tämän lisäksi käytössä on kiinalaisen Dongfengin CM7-pikkubussi sekä Renault Twizysta rakennettu Juto.

sensible 4 gacha robottiauto (1)GACHA on suunniteltu pärjäämään kaikissa olosuhteissa. Myös suomalaisissa. Kuva: Sensible 4

Liikennöinti etäohjattuna ja kysyntäpohjaisesti

Pasilan pilottiprojektissa testaan ensimmäistä kertaa etäohjausta tässä laajuudessa. Autonomisten ajoneuvojen liikennöintiä seurataan etäohjauskeskuksessa muun muassa videokuvan avulla. 

Toinen tärkeä kokeiltava asia on liikennöinnin kysyntäpohjaisuus. Liikennöinnin kysyntäohjauskokeilu tehdään yhteistyössä espanjalaisen Shotlin kanssa. Shotl-älypuhelinsovelluksen avulla testimatkustaja voi tilata itselleen kyydin halutulta pysäkiltä toiselle. 

Koronavirus heitti kapuloita rattaisiin

Pandemiaksi laajentunut koronavirusepidemia vaikuttaa pilottiprojektiin monin tavoin. Ajoneuvoihin ei esimerkiksi oteta pilotin alkaessa matkustajia, eli turvakuljettaja on ajoneuvossa yksin. Tavoitteena on kuitenkin avata pilotti matkustajille myöhemmin kevään edetessä. Myös etäohjauskeskuksessa on mahdollisimman vähän henkilöstöä yhtäaikaisesti.

Pilotti on osa yhteiseurooppalaista Euroopan unionin FABULOS-hanketta. Sen tavoite on tutkia autonomisen ajamisen mahdollisuuksia osana joukkoliikennettä. Suomessa FABULOS-hanketta koordinoi Helsingin kaupungin omistama Forum Virium Helsinki.

– FABULOS-hanke on meille tärkeä pilotti. Jotta autonomiset ajoneuvot saadaan osaksi joukkoliikennettä, pitää niiden ajaa myös kaupunkien vilkkaasti liikennöidyillä kaduilla, kaikissa sääolosuhteissa. On hienoa päästä testaamaan teknologiaamme jopa kolmen ajoneuvon voimin, etäohjauskeskuksen valvonnassa, sanoo Jari Saarinen, Sensible 4:n teknologiajohtaja ja yksi yhtiön perustajista.

Lähde: Sensible 4

Lue myös: Tässä on ensimmäinen tuotantovalmis auto, joka kykenee täysin autonomiseen ajamiseen

Lisää aiheesta:

Ainoa meluhaitta on tyhjien roskisten kolina: Helsingin kaduille täyssähköinen jäteauto – "Välilataus tulee varmasti kyseeseen"Robottiautojen kehitystahti kiihtyy – julkinen liikenne voi olla edelläkävijä: "Lähivuosina voidaan odottaa laajempia kokeiluja"Hyppää kyytiin! Pasilassa kulkee tästä päivästä alkaen robottibussi, jolla ei ole kuljettajaa – ajaako tulevaisuudessa busseja enää kukaan?Lisää älliä liikenteeseen: Suomalaisteknologia valjastaa bussit uuteen käyttöön – Android-puhelimen omistaja hyötyy jo nytSuomalaista robottiautoa testattiin lumella ja jäällä – tuloksena todennäköisesti nopeuden maailmanennätysRobottiauto osaa muutaman vuoden päästä jo monta temppua
AutotAutonomiset autotLiikenneJulkinen liikenneTeknologiaHelsinkiKotimaaKoronavirusLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • 10:29
    Liikenneturvallisuus

    "Yleinen harhakuva" lisää jopa ketjukolarin riskiä – autoilijat unohtavat liikenteessä tärkeän perusasian

  • 1.11.16:30
    TV-ohjelmat

    Moni muistaa Pimp My Ride -hittisarjan – karu totuus tuunatuista autoista voi yllättää

  • 1.11.11:45
    Sähköautot

    Talvi lähestyy: Mitä aloittelevan sähköautoilijan pitää ottaa huomioon?

  • 31.10.14:15
    Renkaanvaihto

    Yksi päivä herätti renkaanvaihtajat: "Hyvinkin kovaa tahtia on sen jälkeen vaihdettu"

  • 31.10.13:13
    Autoteollisuus

    Patriasta Valmet Automotiven pelastus? Aiesopimus panssariajoneuvojen tekemisestä