Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Nyt tehtiin historiaa! Suomalainen Martti selvisi lumesta ja jäästä ensimmäisenä robottiautona maailmassa

1:10Martti on ensimmäinen robottiauto, joka pärjää myös lumisella tiellä
Julkaistu 15.12.2017 13:40

MTV LIFESTYLE

VTT:n robottiauto Martti on onnistunut ensimmäisenä autonomisena autona ajamaan lumipeitteisellä yleisellä tiellä. Samalla syntyi nopeusennätys.

Martti on Volkswagen Touaregin alustalle kehitetty tutkimusajoneuvo, joka on varustettu robottiautopuolisonsa Marilynin tavoin kameroilla, antenneilla, sensoreilla ja laserskannereilla. Ajoneuvoissa on eroja anturien määrässä ja sijoittelussa, sillä esimerkiksi Martin kolme laserskanneria nuuskivat ympäristöä vain auton edessä, kun Marilynin antureista kaksi katsoo eteenpäin ja yksi taaksepäin.

– Kun keväällä 2017 me tutkijat opetimme Marilyniä ajamaan, niin syksyllä se on opettanut meitä tekemään Martista sellaisen, että tämä pärjää puolisonsa kanssa ja noudattaa reitillään GPS- ja suuntatietoja. Martti on tehty vaikeisiin keliolosuhteisiin ja Marilyn loistaa kaupunkien kuningattarena, kuvailee projektipäällikkö Matti Kutila VTT:n RobotCar Crew’sta.

Muonion Aurora-älytiellä Marttia myös opetettiin intensiivisesti.

– Sillä on selkeästi päättäväinen luonne, ja se lähti toimimaan vuorokauden sisukkaalla opettamisella. Marilyn oli aikanaan työläämpi, koska sen hallintaohjelmisto luotiin täysin tyhjästä. Martissa on käytössä sama ohjelmisto, johon ei enää tarvinnut tehdä kuin pieniä muutoksia, pohtii auton rakentamisesta ja laitteista vastannut erikoistutkija Ari Virtanen.

Martti saavutti ainakin epävirallisen maailmanennätyksen, kun sen annettiin pienen totuttelun jälkeen nostaa nopeuttaan.

– Mahdollisesti syntyi myös uusi maailmanennätys täysautomaatiolla todellisella tiellä 40 kilometriä tunnissa lumisessa maastossa ilman kaistaviivoja ja lumisateessa. Enemmänkin vauhtia olisi voinut olla, mutta nopeus on ohjelmallisesti rajoitettu testiajoissa 40 kilometriin tunnissa, Kutila kertoo.


Ajon toteuttivat tutkija Pasi Pyykönen, erikoistutkija Virtanen ja vastaava tutkimusteknikko Rainer Täppinen.

Seuraavaksi Martti viettää ansaittua joululomaa, mutta Marilyn päivystää myös joulun ja uuden vuoden välipäivät valmistautuen ensimmäiseen ulkomaankomennukseensa, joka on toukokuussa Saksassa. VTT kertoo tiedotteessaan, että Martti saa ennen tammikuun puoliväliä kommunikaatiomoduulit ja alkaa keskustella myös digitaalisen tieinfran kanssa. Tähän asti sen keskustelu on rajoittunut puolisoonsa Marilyniin.

VTT tekee tiiviistä yhteistyötä Euroopan autoteollisuuden kanssa, kun kehitetään vaikeisiin keliolosuhteisiin soveltuvaa automatiikkaa.

– Käytössämme on jo älykäs tienvarsiyksikkö, joka pystyy ruokkimaan paikallisesti tiedoillaan Martin ja Marilynin tiedonjanoa. Tämä MARSU:ksi nimetty kärry sisältää kitkatiedon mittausta ja kehittyneen tukiasemana toimivan kommunikaatiomoduulin. Lisäksi yhden ajoneuvoistamme voi bongata myös metsässä ensi keväänä, kun Marilyn ja Martti saavat itselleen maastossa kulkevan kaverin, Kutila paljastaa.

Lähde: VTT

***

1:12Ford testaa tulevaisuuden pizzataksia

Lisää aiheesta:

Robottiautojen kehitystahti kiihtyy – julkinen liikenne voi olla edelläkävijä: "Lähivuosina voidaan odottaa laajempia kokeiluja"Helsingin Pasilassa pyörii outoja pikkubusseja, joissa ei ole kuljettajaa – eikä sattuneesta syystä myöskään matkustajiaLisää älliä liikenteeseen: Suomalaisteknologia valjastaa bussit uuteen käyttöön – Android-puhelimen omistaja hyötyy jo nytSuomalaista robottiautoa testattiin lumella ja jäällä – tuloksena todennäköisesti nopeuden maailmanennätysRobottiauto osaa muutaman vuoden päästä jo monta temppuaKädet voi kohta irrottaa ratista, silmiä ei vielä tiestä – itseohjautuvat autot ovat pian täällä
Autonomiset autotÄlyliikenneAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autonomiset autot
  • 23.10.202412:42
    Mitä ihmettä?

    "Maanteiden aikapommi" tallentui videolle Kiinassa – älä toimi näin, vaikka autosi olisi miten älykäs

  • 03.02.202415:32
    BMW

    Bemarikuskien ja vilkkujen vitsaillaan hylkivän toisiaan – onko BMW:n uusi ominaisuus ratkaisu?

  • 04.08.202311:52
    Liikenne

    Robottiauto ajeli itsekseen Helsingissä – poliisi yritti pysäyttää, mutta kohtasi ongelman

  • 24.03.202316:01
    Autot

    Elon Musk otti Tesloista pois tärkeän osan – kävi juuri niin kuin insinöörit yrittivät varoittaa

  • 21.02.202309:13
    Liikenne

    Liikennevaloihin ehdotetaan neljättä väriä