Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Focuksen RaiSuin versio on aikamoinen höyrykone

Julkaistu 15.11.2015 09:10
Toimittajan kuva

Teknavi

toimitus@teknavi.fi

Ford laittaa lisää painetta kattilaan Focuksen RS-versiolla. Tässä on kompaktia perhesporttia etsiville yksi ensi vuoden hittituotteista. Teknavin yhteistyökumppani Auto Zeitung pääsi jo auton kyytiin.

Tykkäsimme

  • tasapainoisesta ajettavuudesta
  • nelivedon tuomasta vakaudesta
  • jousitusmukavuudesta
  • vahvasti vääntävästä moottorista

Emme tykänneet

  • nelisylinterinen ei pärjää fiiliksessä viisisylinteriselle moottorille
  • ohjaamo tehty ehkä liiaksikin arkiajoa varten

Kompaktien perhesporttien kehitysosastoilla on riittänyt vilskettä viime aikoina. Fordilla on jo tässä luokassa kaksilitrainen Focus ST, mutta sen 250 hevosta eivät riitä tehokisassa kovin pitkälle. Seatilla on mallistossa 280-heppainen Leon Cupra, Skodalla 230-heppainen Octavia RS, VW:llä 230-heppainen Golf GTI ja Peugeotilla 270-heppainen 308 GTI – lisäksi Civic Type R laittaa eturenkaille 310 heppaa. Golfista on toki tarjolla myös 300-heppainen ja nelivetoinen R. Laatuluokasta vaihtoehdoksi voi nostaa vielä 300-heppaisen ja niin ikään nelivetoisen Audi S3:n. Uusi ja nelivetoinen Focus RS asettunee näistä ennen kaikkea R-Golfia vastaan.

RS:n moottori on 2,3-litrainen Ecoboost-bensaturbo, josta kutitellaan ulos 350 heppaa. Arvo on hyvä, mutta Mercedes ottaa esimerkiksi A-sarjan AMG-versiosta irti vielä enemmän tehoa kolme desiä pienemmästä voimanlähteestä. Mutta hyvä näinkin.

RS:n kehityksestä on vastannut Fordin globaali tehokkaiden autojen kehitysyksikkö, jota johtaa vielä muutama vuosi sitten Fordin ralliautojen teknisestä kehityksestä vastannut Tyrone Johnson.

Hän on paikalla, kun pääsemme ensi kertaa ensi vuonna myyntiin tulevan uuden RS:n kyytiin. Johnsonin mukaan uuden RS:n kehityksessä oli kaksi tärkeää kohtaa. Ensinnäkin autosta haluttiin tehdä hyvin neutraali ajettava, joten RS:n taipumasta aliohjata haluttiin vähentää niin paljon kuin se vain oli mahdollista. Toinen tärkeä kehityskohde oli auton mukavuus arkiajossa. Edeltäjä sai hieman pyyhkeitä siitä, että sen jousitus oli liian jämäkkä.

Focuksen ajettavuutta on hiottu paljon Fordin Belgian Lommelissa sijaitsevassa kehityskeskuksessa. Ja siellä myös me saamme ensikosketuksen liikkuvaan autoon. Tosin ensin vain apukuskin paikalta, varsinaiset koeajot ovat luvassa myöhemmin ensi vuoden puolella.

Ensikyydit vakuuttavat. Tässä autossa on paljon potentiaalia. Kuusivaihteinen manuaaliaski näyttäisi toimivan moitteetta, ja se korostaa tämän auton olevan yhä ajajan auto. Manuaalivaihteisto myös keventää autoa automaattivaihteistoon verrattuna, joten senkin avulla voidaan pitää RS:n puskemistaipumuksia kurissa.

Nelivedosta vastaa kaksi sähköhydraulisesti ohjattua lamellikytkintä, jotka voivat välittää tarpeen tullen kaiken taka-akselille tulevasta voimasta vain toiselle renkaalle. Tämä nopeuttaa mutka-ajoa selvästi. Se myös tekee mutka-ajamisesta yhdessä vahvasti (470 Nm) vääntävän moottorin kanssa melko helppoa – ja myös sivuluisussa. Tätä mieltä ovat myös Fordin insinöörit, jotka ovat kehittäneet tätä varten oman ajoprofiilin. Sen avulla kaikki voivat kokeilla oikean paikan tullen, miltä tuntuu olla Ken Block.

Hieman alle 1 500 kilon painoinen Focus RS kiihtyy satasen vauhtiin 4,7 sekunnissa, ja auton huippunopeus on 266 km/h.

Fordilla on paljon pelissä uudella RS:llä. Siksi auton kehitykseen on laitettu paljon paukkuja, ja auton ajettavuutta on hiottu Lommelin lisäksi myös haastavissa olosuhteissa ympäri maailmaa. Ja onpa myös Ken Blockilla ollut sanottavansa auton ajettavuuteen…

---

Jos Focus RS kiinnostaa kovasti, niin tsekkaile alla olevat videot auton kehitystyöstä.

Lisää aiheesta:

Koeajo: Skodan uusi iso maasturi pistää kilpailijat ahtaalleKoeajo: Jaguarin ensimmäinen maasturi ei pelkää liata helmojaanKoeajo: Ford Focus RS – osa 1, maanteiden kuningasKoeajo: Volkswagen Golf GTI Clubsport – vihdoinkin niin villi kuin sen pitää ollaKoeajo: Kaunis Mercedes työntää AMG-trimmissä 510 heppaa takarenkailleKoeajo: Honda palaa tulevaisuuteen uudella NSX:llä – Audi R8, Nissan GT-R ja Porsche 911 Turbo vapisevat
FordAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Ford
  • 7.5.15:31
    Yhdysvallat

    Näin paljon autojätin tulos heikkeni – kiitos Trumpin tullien

  • 26.12.202315:32
    Sähköautot

    Tesla avaa latausverkkonsa kahden autonvalmistajan käyttöön Yhdysvalloissa

  • 19.09.202316:20
    Autot

    Floridalaismiehen uima-altaaseen rysähti Ford Explorer

  • 22.08.202306:31
    Autot

    Tuliterän super-Mustangin hinnalla ostaisi peräti kymmenen tavallista: "Tämä auto on ollut päässäni vuosia"

  • 11.08.202306:02
    Vahingonteot

    Vuokralainen raivostui lumityöriidasta – heitteli huonekaluja klassikkoautojen päälle