Fitnesstubettaja hehkuttaa tätä liikuntamuotoa – 5 hyvää syytä käydä kävelyllä

8:06
Terveystaalon erikoislääkäri Oliver Michelsson ja jalkaterapian lehtori Riitta Saarikoski kertovat, miksi tulisi kävellä paljain jaloin.

Mario Tomic uskoo kävelyn olevan ratkaiseva tekijä siinä, että hän pysyy hoikkana. Nyt hän jakaa myös muille kävelyn ilosanomaa.

Ihmiset tuppaavat ajattelemaan, että liikunnan tulisi olla mahdollisimman raskasta ja tehokasta, jotta sillä saisi aikaan näkyviä tuloksia.

Uutissivusto Men’sHealthin mukaan fitnesstubettaja Mario Tomic näkee asian eri tavalla. Mario on nimittäin koukuttunut kävelemiseen.

YouTube-videollaan hän jakaa kävelyn hyödyt viiteen eri osa-alueeseen:

1. Kaloreiden polttaminen

Yksi jokapäiväisen kävelyn eduista on miehen mukaan siinä, että hänen on helpompi pysyä ”kalorivajeessa”, vaikka hän söisikin enemmän.

– Kun syöt enemmän ruokaa, et ole nälkäinen. Urheilusuorituksesi paranee ja kaikki sujuu helpommin, mies kuvailee.

Kysymys on siis yksinkertaisuudessaan siitä, että kuluttaa kaloreita enemmän kuin syö.

Tomic väittää itse tiputtaneensa 10 prosenttia kehonsa rasvaprosentista kävelyn avulla.

2. Ruoansulatus

Jos tavoitteena on pudottaa painoa, tulisi syödä paljon vähäkalorisia elintarvikkeita, eli paljon vihanneksia, kasviksia ja kuituja. 

Edellä mainitut tuotteet saattavat turvottaa useimpia.

– Huomasin kävelyn todella auttavan minua ruoansulatuksessa, Tomic sanoo.

3. Nukkuminen

– Jos sinulla on univaikeuksia, olet paljon nälkäisempi. Et tule ruoasta yhtä kylläiseksi, ja mielitekosi saavat sinut tekemään huonoja valintoja, Tomic selittää.

Tämä oli yksi tärkeä syy siihen, että hän alkoi kävelemään pitkiä iltalenkkejä, jotta hän tuntisi olonsa väsyneemmäksi iltaisin. Näin ollen hän myös nukkui paremmin.

4. Aktiivinen palautuminen

Tomic sanoo, että käveleminen auttaa häntä palautumaan paremmin harjoitteluiden välillä. Se ylläpitää hänen suoritustaan myös kuntosalilla.

– Voit jopa kasvattaa lihaksiasi. Kävely auttaa valtavasti.

Jos kuva ei näy, voit katsoa sen täältä.

5. Stressin vähentäminen

– Itse koen kävelyn hyvin rentouttavana. Se on kuin meditaatiota minulle.

– Kävely auttaa minua säilyttämään paremmin hyvän nestetasapainon. Erityisesti kun olen stressaantunut, koska silloin kortisolitasot nousevat, ja se taas saa nestettä kertymää enemmän elimistöön, mies selittää.

Jos Marion kokemuksia onkin uskominen, kävely on hyväksi ihmiselle monella eri tapaa.

Kaiken lisäksi se on ilmaista ja huonokuntoisempikin voi liikkua kävellen turvallisin mielin.

Lue uusimmat lifestyle-artikkelit.

Lähde: Men's Health

Lue myös:

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja