Finnkino pyrkii Itä-Euroopan elokuvamarkkinoille

Finnkino tavoittelee Itä-Euroopan elokuvamarkkinoita uuden ajan viihdekeskuksilla.

Moniteatterisalit ovat nostaneet selvästi elokuvayleisöä. Finnkino satsaa voimakkaasti näihin Multiplexeihin ja vie toimintamallia ulkomaille. Investointien arvo on kymmeniä miljoonia euroja.

Kotimaassa alkavat rajat tulla vastaan, siksi Finnkino tähyilee tiiviisti Etelään. Kun kaikkiin Baltian pääkaupunkeihin on saatu moniteatterikeskukset otetaan suunnaksi Venäjä. Sikäläiset elokuvamarkkinat ovat viisitoista kertaa suuremmat kuin Suomi ja Baltia yhteenlaskien.

Finnkinon lippulaiva on 14:n salin Tennispalatsi Kampissa, Helsingin sydämessä. Kolmen vuoden aikana se on vetänyt 4,5 miljoonaa kävijää, yli viidenneksen koko maan elokuvayleisöstä. Samalla konseptilla Finnkino on vallannut jo Tallinnan, Vilna ja Riika tulevat pian perässä. Investointien kokonaisarvo on yli 33 miljoonaa euroa.

- Isoihin investointeihin liittyy aina isoja riskejä ja se tarkoittaa sitä, että markkina-analyysit täytyy tehdä huolella, liikepaikat täytyy valita huolella ja konsepti mitä tarjotaan kuluttajalle täytyy suunnitella huolella, sanoo Finnkinon toimitusjohtaja Timo Mänty.

Finnkinolla on kotimaassa yli 50 %:n markkinaosuus, ja vähintään samanlaista siivua haetaan Baltiasta. Jos laskelmat pitävät tulee jo lähivuosina puolet yhtiön liikevaihdosta Itämeren toiselta puolelta. Baltia on päänavaus kansainvälisyyteen, todelliset mahdollisuudet löytyvät 150:n miljoonan asukkaan Venäjältä. Sinnekin pitäisi ehtiä ensimmäisten joukossa.

- Kyllähän Keski-Euroopasta löytyy isoja kansainvälisiä operaattoreita, mutta idemmässä ei vielä niinkään paljon. Varmaan aikaa myöten kilpailu tälläkin rintamalla kasvaa ja operaattorit tulevat mm. Venäjän markkinoille varmasti - ennemmin tai myöhemmin, Mänty sanoo.

Finnkinon Venäjän-suunnitelmia on pohjustettu jo kolme vuotta - ratkaiseva askel otetaan vasta kun riskit on minimoitu.

(MTV3)

(Talousuutiset 26.02.2002)

Lue myös:

    Uusimmat