Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet
2020 Getty Images
Julkaistu 15.09.2020 07:50
Toimittajan kuva

Mikko Hyytiä

mikko.hyytia@mtv.fi

FIAn kilpailunjohtaja Michael Masi tyrmää vaatimukset turva-autosääntöön tehtävistä muutoksista. Lisäksi hän on kuljettajien kanssa eri mieltä siitä, sammutettiinko turva-auton valot Toscanan GP:n kuudennella kierroksella liian myöhään.

LUE MYÖS: Valtteri Bottakselle kovaa kritiikkiä, Lewis Hamilton astui esiin – kääntää syytökset muualle: "Se ei totisesti ollut Valtterin vika"

LUE MYÖS: Sebastian Vetteliltä suoria syytöksiä Valtteri Bottakselle joukkokolarista: "Aivan tarpeetonta"

Toscanan GP:ssä nähtiin sunnuntaina neljän auton joukkokolari, joka sattui välittömästi sen jälkeen, kun Bernd Mayländerin ajama turva-auto oli poistunut radalta kuudennen kierroksen päätteeksi.

Kaikkiaan 12 kuljettajaa sai tilanteesta varoituksen. Tuomaristossa istuneet Mika Salo ja kumppanit katsoivat näiden kuljettajien syyllistyneen pumppaavaan liikehdintään ennen kuin kilpailua johtanut Mercedeksen Valtteri Bottas oli ylittänyt pääsuoralla olevan turva-autoviivan ja käynnistänyt näin kilvanajon uudelleen.

FIAn kilpailunjohtaja tyrmää F1-kuljettajien kritiikin, viittaa kintaalla joukkokolarin pohjalta tehtäville sääntömuutoksille: "He voivat kritisoida niin paljon kuin haluavat"

Muun muassa Romain Grosjean ja Sebastian Vettel pitivät kolariin syyllisenä Bottasta, mutta todellisuudessa suomalainen ei tehnyt letkan kärjessä mitään väärää. Bottaksella oli kärkiautona oikeus määrittää tahti, ja hän teki tilanteessa vain teki kaikkensa säilyttääkseen johtopaikkansa myös uusintalähdön jälkeen.

Lewis Hamilton puolusti Bottasta muiden kuljettajien syytöksiltä. Hänen ja muutamien muiden kuljettajien mukaan kolariin johtanut tilanne aiheutui siitä, että turva-auton katolla olevat keltaiset valot sammutettiin liian myöhään. Valojen sammuminen on kuljettajille merkki siitä, että turva-auto poistuu radalta kyseisen kierroksen päätteeksi.

Turva-auton valot sammuivat vasta radan viimeiseen, 15. mutkaan tultaessa, ja Hamiltonin mukaan autot olivat tästä johtuen pääsuoralle tultaessa aivan liian tiukassa nipussa.

– Vika on sääntöjen tekijöissä. He yrittävät selvästi tehdä asioista jännittävämpiä, mutta tänään nähtiin, että se asettaa ihmiset vaaraan. Ehkä heidän pitäisi miettiä sääntöä uudelleen, Hamilton sanoi kisan jälkeisessä lehdistötilaisuudessa.

Bottas puolestaan kertoi uusintalähtöön liittyvien riskien olleen Mercedeksen tiedossa jo kisapäivän aamuna, ja talli kävi asiasta keskustelua FIAn kanssa. FIAn mielestä Mercedeksen huoli oli turha, ja kilpailunjohtaja Masin mukaan yksikään kuljettaja ei yksinkertaisesti voinut yllättyä siitä, miten turva-autojakson päättyessä tulee toimia.

– Kaikkia kuljettajia ohjeistettiin asiasta perjantain kuljettajakokouksessa. Heitä muistutettiin erityisesti kahdesta keskeisestä asiasta. Ensimmäinen asia oli se, että he eivät saa ohittaa turva-autoa ennen varikon sisääntuloporttia. Toisena asiana heitä muistutettiin turva-autoviivan poikkeuksellisesta sijainnista tällä radalla, Masi sanoi Motorsportin mukaan.

Jo etukäteen oli selvää, että kun pääsuoralla on mittaa 1,141 kilometriä, kärjessä ajava kuljettaja haluaa vedättää letkaa hitaalla vauhdilla mahdollisimman pitkään. Näin takana tulevat hyötyvät imuavusta mahdollisimman vähän.

– Tämä ei siis voinut tulla yllätyksenä. Olemme nähneet samankaltaisia tilanteita Bakussa, missä on myös pitkä suora ennen turva-autoviivaa. Kilpailua johtava kuljettaja saa määrittää vauhdin aina siihen saakka.

Masin mielestä turva-auton takaa tehtäviin uusintalähtöihin liittyen ei ole tarpeen tehdä Toscanan GP:n pohjalta sääntömuutoksia. Lisäksi hän on Hamiltonin kanssa eri mieltä siitä, sammutettiinko turva-auton valot liian myöhään.

– Sanotaan vaikka niin, että kuljettajat voivat kritisoida niin paljon kuin haluavat. Jos mietitään sitä etäisyyttä, mikä turva-autolla oli turva-autoviivaan valojen sammuessa, se tuskin oli kovin erilainen kuin muilla radoilla – se saattoi olla jopa pidempi. Valot sammutetaan silloin kun ne sammutetaan. Kuljettajamme ovat maailman parhaita.

– Aiemmin sunnuntaina F3-luokan juniorikuljettajilla oli melko samanlainen tilanne kuin F1-kuljettajilla, ja he selvisivät siitä melko hyvin, ilman kolaria.

Sky Sportsin asiantuntijana toimivan Martin Brundlen mukaan valojen myöhäinen sammuminen ei ole niin suuri ongelma kuin on annettu ymmärtää. Brundle myöntää, että valot sammuivat melko myöhään, mutta hänen mukaansa on parempi, että päätöstä turva-auton pois ottamisesta pitkitetään niin paljon kuin mahdollista, jotta turva-auton takana ajettavat kierrokset pystytään minimoimaan.

– Ja joka tapauksessa matka turva-autoviivalta ykkösmutkaan oli sellainen, että kuka tahansa kilpailua olisikin johtanut, hän ei olisi kiihdyttänyt ennen viimeistä mahdollista hetkeä, sillä tiedossa oli, että muuten heidät ohitettaisiin imuavun turvin.

Lisää aiheesta:

Kommentti: Lewis Hamilton katsoi Max Verstappenin bluffin – hollantilaisen sanat Valtteri Bottakselle ovat täysin ristiriidassa hänen tekojensa kanssaMiksi Mercedes vaikeni? Toto Wolffilta ristiriitaisia lausuntoja Valtteri Bottaksen kisan pilanneeseen kolariin liittyenMiksi Lewis Hamilton ei saanut rangaistusta? Mercedeksen varikkomuurin toiminta pelasti britin seuraamuksiltaTämän vuoksi Max Verstappenia rangaistiin ja Lewis Hamiltonia ei: kilpailunjohtaja selvensi tallipomoja hämmentänyttä kohutilannettaKommentti: Lewis Hamilton osoitti, miksi hän on pian 7-kertainen maailmanmestari – ei rikkonut niitä sääntöjä, joiden rikkomisesta häntä rangaistiinValtteri Bottakselta paljastus: Mercedes varoitti F1-kisan vaaranpaikasta, mutta FIA:lta tuli vain tyly vastaus takaisin
F1Valtteri BottasLewis HamiltonUrheilu

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • 29.10.10:54
    Urheilu

    F1-sarjan kiusallinen miljoonakanne eteni oikeuteen – ratkaisun hetket käsillä

  • 29.10.10:15
    Urheilu

    Häikäilemättömät miljoonakaupat: Bernie Ecclestone kertoo ainoasta ystävästään

  • 28.10.17:43
    F2

    Tästä se lähtee! Kalle Rovanperä hyppäsi F2-auton rattiin – "Raskasta"

  • 28.10.11:45
    George Russell

    F1-tähti paljastaa: Sopimukseen kirjattiin Max Verstappenilta suojaava pykälä

  • 27.10.12:17
    Lewis Hamilton

    Lewis Hamilton avautui vääryydestä: "Melko hullua"