FIAn kilpailunjohtaja tyrmää F1-kuljettajien kritiikin, viittaa kintaalla joukkokolarin pohjalta tehtäville sääntömuutoksille: "He voivat kritisoida niin paljon kuin haluavat"

FIAn kilpailunjohtaja Michael Masi tyrmää vaatimukset turva-autosääntöön tehtävistä muutoksista. Lisäksi hän on kuljettajien kanssa eri mieltä siitä, sammutettiinko turva-auton valot Toscanan GP:n kuudennella kierroksella liian myöhään.

Toscanan GP:ssä nähtiin sunnuntaina neljän auton joukkokolari, joka sattui välittömästi sen jälkeen, kun Bernd Mayländerin ajama turva-auto oli poistunut radalta kuudennen kierroksen päätteeksi.

Kaikkiaan 12 kuljettajaa sai tilanteesta varoituksen. Tuomaristossa istuneet Mika Salo ja kumppanit katsoivat näiden kuljettajien syyllistyneen pumppaavaan liikehdintään ennen kuin kilpailua johtanut Mercedeksen Valtteri Bottas oli ylittänyt pääsuoralla olevan turva-autoviivan ja käynnistänyt näin kilvanajon uudelleen.

Muun muassa Romain Grosjean ja Sebastian Vettel pitivät kolariin syyllisenä Bottasta, mutta todellisuudessa suomalainen ei tehnyt letkan kärjessä mitään väärää. Bottaksella oli kärkiautona oikeus määrittää tahti, ja hän teki tilanteessa vain teki kaikkensa säilyttääkseen johtopaikkansa myös uusintalähdön jälkeen.

Lewis Hamilton puolusti Bottasta muiden kuljettajien syytöksiltä. Hänen ja muutamien muiden kuljettajien mukaan kolariin johtanut tilanne aiheutui siitä, että turva-auton katolla olevat keltaiset valot sammutettiin liian myöhään. Valojen sammuminen on kuljettajille merkki siitä, että turva-auto poistuu radalta kyseisen kierroksen päätteeksi.

Turva-auton valot sammuivat vasta radan viimeiseen, 15. mutkaan tultaessa, ja Hamiltonin mukaan autot olivat tästä johtuen pääsuoralle tultaessa aivan liian tiukassa nipussa.

– Vika on sääntöjen tekijöissä. He yrittävät selvästi tehdä asioista jännittävämpiä, mutta tänään nähtiin, että se asettaa ihmiset vaaraan. Ehkä heidän pitäisi miettiä sääntöä uudelleen, Hamilton sanoi kisan jälkeisessä lehdistötilaisuudessa.

Bottas puolestaan kertoi uusintalähtöön liittyvien riskien olleen Mercedeksen tiedossa jo kisapäivän aamuna, ja talli kävi asiasta keskustelua FIAn kanssa. FIAn mielestä Mercedeksen huoli oli turha, ja kilpailunjohtaja Masin mukaan yksikään kuljettaja ei yksinkertaisesti voinut yllättyä siitä, miten turva-autojakson päättyessä tulee toimia.

– Kaikkia kuljettajia ohjeistettiin asiasta perjantain kuljettajakokouksessa. Heitä muistutettiin erityisesti kahdesta keskeisestä asiasta. Ensimmäinen asia oli se, että he eivät saa ohittaa turva-autoa ennen varikon sisääntuloporttia. Toisena asiana heitä muistutettiin turva-autoviivan poikkeuksellisesta sijainnista tällä radalla, Masi sanoi Motorsportin mukaan.

Jo etukäteen oli selvää, että kun pääsuoralla on mittaa 1,141 kilometriä, kärjessä ajava kuljettaja haluaa vedättää letkaa hitaalla vauhdilla mahdollisimman pitkään. Näin takana tulevat hyötyvät imuavusta mahdollisimman vähän.

– Tämä ei siis voinut tulla yllätyksenä. Olemme nähneet samankaltaisia tilanteita Bakussa, missä on myös pitkä suora ennen turva-autoviivaa. Kilpailua johtava kuljettaja saa määrittää vauhdin aina siihen saakka.

Masin mielestä turva-auton takaa tehtäviin uusintalähtöihin liittyen ei ole tarpeen tehdä Toscanan GP:n pohjalta sääntömuutoksia. Lisäksi hän on Hamiltonin kanssa eri mieltä siitä, sammutettiinko turva-auton valot liian myöhään.

– Sanotaan vaikka niin, että kuljettajat voivat kritisoida niin paljon kuin haluavat. Jos mietitään sitä etäisyyttä, mikä turva-autolla oli turva-autoviivaan valojen sammuessa, se tuskin oli kovin erilainen kuin muilla radoilla – se saattoi olla jopa pidempi. Valot sammutetaan silloin kun ne sammutetaan. Kuljettajamme ovat maailman parhaita.

– Aiemmin sunnuntaina F3-luokan juniorikuljettajilla oli melko samanlainen tilanne kuin F1-kuljettajilla, ja he selvisivät siitä melko hyvin, ilman kolaria.

Sky Sportsin asiantuntijana toimivan Martin Brundlen mukaan valojen myöhäinen sammuminen ei ole niin suuri ongelma kuin on annettu ymmärtää. Brundle myöntää, että valot sammuivat melko myöhään, mutta hänen mukaansa on parempi, että päätöstä turva-auton pois ottamisesta pitkitetään niin paljon kuin mahdollista, jotta turva-auton takana ajettavat kierrokset pystytään minimoimaan.

– Ja joka tapauksessa matka turva-autoviivalta ykkösmutkaan oli sellainen, että kuka tahansa kilpailua olisikin johtanut, hän ei olisi kiihdyttänyt ennen viimeistä mahdollista hetkeä, sillä tiedossa oli, että muuten heidät ohitettaisiin imuavun turvin.

Lue myös:

    Uusimmat