Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

Tämän vuoksi Max Verstappenia rangaistiin ja Lewis Hamiltonia ei: kilpailunjohtaja selvensi tallipomoja hämmentänyttä kohutilannetta

imago images/HochZwei/ All Over Press
Julkaistu 31.03.2021 05:55
Toimittajan kuva

Mikko Hyytiä

mikko.hyytia@mtv.fi

F1-kauden avauskisan loppuratkaisu on aiheuttanut runsaasti keskustelua ja parranpärinää. Lopputuloksissa toiseksi sijoittunut Red Bullin Max Verstappen onnistui ohittamaan Mercedeksen Lewis Hamiltonin kilpailun kärjessä viimeisillä kierroksilla, mutta hänet määrättiin luovuttamaan sijoitus takaisin sääntörikkeen vuoksi.

LUE MYÖS: F1-sarjan pomo laukoo hurjaa tekstiä tulokaskuskista: Verstappen, Leclerc ja kumppanit kalpenevat

LUE MYÖS: F1-kauden avauskisan yhteydessä ilmeni useita koronatartuntoja

Verstappen ohitti Hamiltonin neljänneksi viimeisellä kierroksella Sakhirin radan neljännessä mutkassa. Kyseeessä oli ainoa mutka, jonka ajamiseen liittyen kuljettajia ohjeistettiin kilpailunjohtaja Michael Masin laatimissa kilpailuohjeissa.

Alun perin ohjeissa todettiin, ettei nelosmutkan ulostuloa kontrolloida kierrosajan tekemiseen liittyen, koska ratarajan määrittävät tekonurmi ja sora-alue. Kilpailun osalta ohjeissa muistutettiin kilpailusääntöjen pykälästä 27.3, jossa todetaan, että radalta poistumisella ei tule saavuttaa pysyvää etua.

Ensimmäisten harjoitusten jälkeen ohjeita päivitettiin niin, että harjoituksissa ja aika-ajoissa kierrosajat hylätään niissä tapauksissa, kun kuljettaja on ajautunut nelosmutkan ulostulossa punavalkoisen kanttikiven ulkopuolelle. Kilpailun osalta ohjeista löytyi aiempi maininta siitä, ettei nelosmutkan ulostuloa kontrolloida kierrosajan tekemiseen liittyen, koska ratarajan määrittävät tekonurmi ja sora-alue. Tämän jälkeen muistutettiin vielä edellä mainitusta sääntöpykälästä 27.3.

Verstappenin oli luovutettava sijoituksensa Hamiltonille, koska hänen katsottiin saaneen radalta poistumisella pysyvän edun.

Tapaus hämmensi monia, sillä Hamiltonin oli nähty kilpailun aikana ajaneen saman mutkan paljon leveämmäksi kymmeniä kertoja. Hamilton ei ollut ainoa, joka ajoi kyseisen mutkan leveäksi – Verstappenkin teki niin – mutta hän ajoi sen paljon leveämmäksi kuin muut.

Jossain vaiheessa Red Bull ohjeisti Verstappenia toimimaan samalla tavalla – ikään kuin huomauttaakseen tuomaristolle Hamiltonin ajamisesta – ja hetkeä myöhemmin kilpailun johto kehotti niin Hamiltonia kuin Verstappenia tiukentamaan linjaansa. Esimerkiksi Mercedeksen tallipäällikkö Toto Wolff oli tästä yhtäkkisestä linjanmuutoksesta ihmeissään.

– Ennen kisaa sanottiin, että ratalinjojen rikkomisesta nelosmutkassa ei rangaista. Sitten yhtäkkiä kuulimme, että jos jatkamme leveäksi menemistä, se nähtäisiin edun hakemisena ja siitä voisi tulla rangaistus, Wolff sanoi.

Kilpailunjohtaja Masi selvensi, mihin Mercedekselle annettu ukaasi perustui.

– Kuljettajakokouksessa ja kilpailuohjeissa mainittiin hyvin selkeästi, ettei ratarajoja kontrolloida kierrosajan tekemiseen liittyen, mutta asiaa kontrolloidaan aina sen mukaan, mitä kilpailusäännöissä sanotaan; toiminnalla ei tule saavuttaa pysyvää etua, Masi sanoi F1:n verkkosivujen mukaan.

Wolffin mielestä oli ironista, että Verstappen menetti kilpailun voiton siihen, että ratarajoja alettiin valvoa tiukemmin Red Bullin radioviestin jälkeen.

Masin mukaan tämä ei kuitenkaan pidä paikkaansa.

– Mikään ei muuttunut kilpailun aikana. Meillä oli kaksi ihmistä, jotka seurasivat sillä alueella kaikkia kuljettajia jokaisella kierroksella, ja yhtä autoa lukuun ottamatta melkeinpä kaikki autot toimivat pääasiassa oikein. Toisinaan joku saattoi tehdä virheen ja käydä radan ulkopuolella, mutta se ei ollut jatkuvaa.

Tällä yhdellä autolla Masi mitä ilmeisimmin viittasi huomattavasti muita leveämpää linjaa vetäneeseen Hamiltoniin.

– Ohitustilanne oli eri asia ja täysin linjassa sen mukaan, mitä kilpailuohjeissa ja kuljettajakokouksessa sanottiin. Se tehtiin hyvin selväksi, että jos ohittava auto hyötyy pysyvästi siitä, että ohitus tapahtuu radan ulkopuolella, kehottaisin ohituksen tehneen kuljettajan tallia luopumaan sijoituksesta.

Red Bullin kohdalla toimittiin juuri näin.

– Kyse ei ollut ratarajojen ylittämisestä, kyse oli pysyvän hyödyn saavuttamisesta ohittamalla toinen kuljettaja radan ulkopuolelta.

Keskeinen ero on se, että pelkkä radalta poistuminen ei sinällään ole rangaistavaa. Ratkaisevaa on, saavuttaako radalta poistumisella pysyvää etua.

Kilpailuohjeiden mukaan ratarajojen rikkomista ei sunnuntaina Bahrainissa kontrolloitu kierrosajan tekemiseen liittyen, mutta totta on, että kun rajan rikkoo toistuvasti, voi kuljettaja saavuttaa paitsi pysyvää myös merkittävää ajallista etua.

Red Bullin tallipäällikkö Christian Horner arveli, että Hamiltonin etu muita leveämmästä ajolinjasta oli 0,2 sekuntia kierrosta kohden, mutta tämä on vain Hornerin henkilökohtainen arvio. Todellisuudessa etua on näissä tapauksissa huomattavasti vaikeampi arvioida kuin selkeissä ohitustilanteissa, joissa myös sanktio on helpompi mitoittaa oikeudenmukaiseksi.

Lisää aiheesta:

Kommentti: Lewis Hamilton katsoi Max Verstappenin bluffin – hollantilaisen sanat Valtteri Bottakselle ovat täysin ristiriidassa hänen tekojensa kanssaMax Verstappenin ilo vaihtui ihmetykseen suorassa lähetyksessä – näin kilpailunjohtaja kumosi Red Bull -leirin väitteet rangaistuksestaRed Bull -pomo käärmeissään: Max Verstappenilla on koossa melkoinen värisuora – "Jonkun tässä täytyy muuttua"Miksi Lewis Hamilton ei saanut rangaistusta? Mercedeksen varikkomuurin toiminta pelasti britin seuraamuksiltaF1-kilpailujohdon ukaasin taustalta paljastui erikoinen keskustelu: "Päätös itse asiassa antoi meille kisavoiton"Kommentti: Lewis Hamilton osoitti, miksi hän on pian 7-kertainen maailmanmestari – ei rikkonut niitä sääntöjä, joiden rikkomisesta häntä rangaistiin
F1Bahrainin GPMax VerstappenLewis HamiltonUrheilu

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • ke10:54
    Urheilu

    F1-sarjan kiusallinen miljoonakanne eteni oikeuteen – ratkaisun hetket käsillä

  • ke10:15
    Urheilu

    Häikäilemättömät miljoonakaupat: Bernie Ecclestone kertoo ainoasta ystävästään

  • ti17:43
    F2

    Tästä se lähtee! Kalle Rovanperä hyppäsi F2-auton rattiin – "Raskasta"

  • ti11:45
    George Russell

    F1-tähti paljastaa: Sopimukseen kirjattiin Max Verstappenilta suojaava pykälä

  • ma12:17
    Lewis Hamilton

    Lewis Hamilton avautui vääryydestä: "Melko hullua"