Miksi Lewis Hamilton ei saanut rangaistusta? Mercedeksen varikkomuurin toiminta pelasti britin seuraamuksilta

Lewis Hamilton teki Imolan F1-kisassa itselleen harvinaisen virheen ohittaessaan hitaampia kuljettajia kierroksella. Hamiltonille vaadittiin hänen ulosajoonsa johtaneen tilanteen jälkeisistä tapahtumista jopa rangaistusta, mutta sellaista ei koskaan tullut.

Hamilton oli kilpailun puolivälissä toisella sijalla, reilun kahden sekunnin päässä Red Bullin Max Verstappenista. Molemmat olivat tehneet hetkeä aiemmin ainoiksi tarkoitetut varikkopysähdyksensä.

Kun Hamilton lähestyi Imolan radan seitsemättä mutkaa, hän asettui radan sisäreunaan ohittaakseen Williamsin George Russellin kierroksella. Radan sisäreuna oli kuitenkin kostea, ja Hamiltonin renkaista katosi pito. Hän liukui hiekalle ja yrittäessään palata radalle kolhi vielä etusiipensä aitaan.

Tämän jälkeen Hamilton seisoi paikallaan aidan vieressä noin 40 sekunnin ajan ennen kuin lähti peruuttelemaan takaisin radalle. Tilanne näytti vaaralliselta, sillä muut kuljettajat kiersivät samanaikaisesti rataa tavalliseen tapaan, vaikka keltaiset liput liehuivatkin.

Hamilton joutui ajamaan kierroksen loppuun vaurioituneella etusiivellä ja tulemaan kierroksen päätteeksi vielä ylimääräiselle varikkokäynnille. Hän putosi yli kierroksen päähän kärjestä, ja kärkitaistelu näytti olevan hänen osaltaan ohi.

Tallikaveri Valtteri Bottaksen ja Russellin kolari hetkeä myöhemmin kuitenkin pelasti Hamiltonin. Kisa keskeytettiin, ja kierroksella jääneet kuljettajat ajatettiin ennen uusintastarttia samalle kierrokselle muiden kanssa. Näin Hamiltonin oli huomattavasti helpompi alkaa tehdä kisan jälkimmäisellä puolikkaalla nousua, joka päättyi lopulta toiselle sijalle.

Kilpailun jälkeen monet ovat ihmetelleet, miksei Hamiltonia rangaistu vaarallisen näköisestä peruuttelustaan ulosajon jälkeen. Jotkut vertasivat tapausta Nigel Mansellin mustaan lippuun vuoden 1989 Portugalin GP:ssä, kun Mansell peruutti autoaan varikkosuoralla.

Tapauksissa ei kuitenkaan ole peruuttamisen lisäksi muita yhtäläisyyksiä. Varikkosuoralla peruuttaminen on vielä tänäkin päivänä kiellettyä, mutta muuten peruttamista ei ole erikseen rajoitettu. Autosport nostaa kilpailusäännöistä esiin kaksi pykälää, jotka ovat sovellettavissa Hamiltonin tapaukseen.

Pykälän 27.3 mukaan radalta ulos ajanut kuljettaja saa kyllä palata radalle, mutta tämä täytyy tehdä turvallisesti ja saavuttamatta pysyvää etua. Pykälässä 27.4 täydennetään, että autoa ei saa missään olosuhteissa ajaa tarpeettoman hitaasti, virheellisesti tai tavalla, jota voi pitää mahdollisesti vaarallisena kenelle tahansa ihmiselle.

Kilpailunjohtaja Michael Masi kertoo seuranneensa Hamiltonin ulosajon jälkeisiä hetkiä silmä kovana ja korva herkkänä. Hän seurasi Hamiltonin ja Mercedeksen välistä radioviestintää, joka tässä tapauksessa pelasti Hamiltonin mahdollisilta seuraamuksilta.

Masin mukaan Hamiltonia informoitiin koko ajan siitä, mitä hänen takanaan radalla tapahtuu ja missä Hamilton oli rataan nähden.

– He ohjeistivat häntä koko ajan. Näissä olosuhteissa en harkinnut tapauksen viemistä tuomaristolle, Masi sanoi Autosportin mukaan.

– Tällaiset tilanteet käydään läpi tapauskohtaisesti, ja kaikki olosuhteet täytyy ottaa huomioon.

Tv-kuvista oli nähtävissä, että Hamilton palasi hiekalta radalle samalla hetkellä, kun Aston Martinin Sebastian Vettel ja McLarenin Daniel Ricciardo ohittivat hänet. Heidän jälkeensä radalla oli tyhjää noin 25 sekunnin verran, ja keltaiset liput liehuivat edelleen.

Lue myös:

    Uusimmat