Kansainvälinen autoliitto FIA yksilöi Ferrarin pääjohtajan ja F1-talliyhdistys FOTA:n puheenjohtajan Luca di Montezemolon kritiikin kohteekseen ensi kauden sääntökiistassa.
FIA:n julkistamat syytökset lisäävät entisestään spekulaatioita siitä, että koko kiista on ennen kaikkea FIA:n puheenjohtajan Max Mosleyn ja Montezemolon välinen henkilökohtainen taisto vallasta.
FIA:n mukaan Montezemolo lupasi 23. helmikuuta pidetyssä kokouksessa turvata lajin tulevaisuuden hankkimalla F1:ssä mukana olevilta autotehtailta sitoumuksen formula ykkösissä jatkamisesta, muttei koskaan toimittanut sitä.
- Sitä ei tullut edes herra di Montezemolon omalta yritykseltä FIATilta. Samaan aikaan herra di Montezemolo ja FOTA torjuivat kaikki yritykset pitää kokouksia, joissa keskusteltaisiin kustannusleikkauksista. FIA:lle kerrottiin FOTA:n taholta, ettei sellaisiin ollut tarvetta, koska FOTA:n omat keinot riittäisivät ja he ratkaisisivat autojen vähäisyyden ajattamalla kaikki kolmea autoa, FIA painottaa.
Kun autotehtaat eivät sitoutuneet F1:ssä jatkamiseen eivätkä nykytallit halunneet sallia uusien tallien liittymistä MM-sarjaan, ryhtyi FIA muihin keinoihin F1:n tulevaisuuden turvaamiseksi. Kiistanalainen kulukattosääntö julkistettiin 17. maaliskuuta.
- FIA halusi uusia talleja kaudelle 2010, joten oli välttämätöntä julkistaa yksityiskohtaiset säännöt ja kutsu uusille talleille. Muussa tapauksessa olisi ollut todellinen riski sille, ettei Melbournessa 2010 olisi ollut tarpeeksi autoja. Edes tämän päätöksen jälkeen FOTA ei ollut valmis keskusteluihin, eikä ollut myöskään herra di Montezemolo, edes yksityisesti, FIA taustoittaa.
FIA:n mukaan Montezemolo ei osallistunut ensi kauden sääntökeskusteluihin helmikuun jälkeen ennen kuin vasta 22. toukokuuta, jolloin hän ei ollut enää perillä siitä, mitä aiemmin pidetyissä sääntöpalavereissa oli jo sovittu.
- FOTA kertoi kolmesta merkittävästä huolenaiheestaan: sääntöjen vakaudesta, lajin johtamisesta ja vuoden 2010 säännöistä, etenkin kaksien eri sääntöjen järjestelmästä. Jo edellisessä Heathrow'ssa pidetyssä palaverissa selvitettiin, että kaksien sääntöjen systeemi oli päätetty vaihtaa nykytallien tarjoamaan tekniseen apuun, joten asia ei ollut enää ongelma. Tätä korostettiin herra di Montezemololle vähintään viiteen kertaan kokouksen aikana, mutta hän ja FOTA puhuvat siitä edelleen tänäkin päivänä, FIA hämmästelee.