Kansainvälinen autoliitto FIA perusteli ajamaansa kulukattoa ja muita formula ykkösten sääntöuudistuksia pitkän tiedotteen välityksellä tiistaina.
FIA:n mukaan neuvottelut F1-tallien FOTA-yhdistyksen kanssa sujuivat 11. kesäkuuta suotuisasti ja kompromissi oli jo syntymässä. Lajin kattojärjestö kuitenkin syyttää FOTA:a tiukkaan sävyyn siitä, että jotkut sen talleista eivät edes halua löytää sopua.
- Lähes viiden tunnin keskusteluiden jälkeen todettiin, että FOTA:n ja FIA:n kustannusleikkaustavoitteet ovat hyvin lähellä toisiaan tai jopa täsmälleen samoja. Sovittiin, että kummankin osapuolen taloudelliset asiantuntijat kokoontuisivat mitä pikimmin sopimaan yksityiskohdista, FIA paljasti.
- Pian sen jälkeen FOTA julkaisi tiedotteen, jonka mukaan neuvotteluissa ei edistytty lainkaan. Tämä törkeä valhe on jälleen osoitus siitä, että tietyt tahot FOTA:ssa eivät edes halua sopimusta.
Suurin kiistakysymys on ensi vuoden sääntöihin kirjattu noin 45 miljoonan euron kulukatto, jonka perusajatuksesta FIA ei suostu tinkimään.
- Kulujen rajoittaminen tasoittaa kilpailua formula ykkösissä. Eikö formula ykkösissä pitäisi olla kyse ennen kaikkea kilpailemisesta? Se antaa myös uusille talleille mahdollisuuden tulla mukaan - ainoa uusi F1-talli viime vuosina on ollut Super Aguri, joka ei pysynyt pystyssä edes autonvalmistajan tuella.
FIA muistutti tiedotteessaan, että muun muassa kuljettajien palkat ja moottorikehitys jäävät kulukaton ulkopuolelle.
- Jos katsotaan autonvalmistajan kokonaiskustannuksia, ne olisivat edelleen turhankin korkeita jopa 50 miljoonan euron kulukaton kanssa. Esimerkiksi Ferrari voisi käyttää 50 miljoonaa euroa auton runkoon ja kilpailemiseen, saman verran kuljettajiin, noin 80 miljoonaa euroa moottoreihin ja vielä 20 miljoonaa markkinointiin, jolloin kokonaiskulut olisivat 200 miljoonaa euroa. Ehkä se on vähemmän kuin 400-500 miljoonaa euroa, jonka huipputallit käyttävät tällä hetkellä lakimiestensä mukaan, mutta varmasti sen pitäisi riittää kahden auton ajattamiseen 20 kilpailussa vuoden aikana?
Kulukatto on määrätty ensi kauden säännöissä vapaaehtoiseksi. Siihen sitoutuvat tallit saisivat kuitenkin merkittäviä teknisiä erivapauksia ja muun muassa vapautuksen testikiellosta. Tallit ovat vastustaneet jyrkästi kaksilla eri säännöillä kilpailemista ja FIA:ssakin myönnetään nyt, että kaikille on löydettävä samat säännöt.
- Jo Heathrow'n tapaamisessa (15. toukokuuta) päästiin yhteisymmärrykseen siitä, että sarjassa pitää olla vain yhdet säännöt, ja sama asia vahvistettiin Monacossa ja uudelleen viime torstaina. Nyt kun uudet tallit ovat selvillä, säännöistä on mahdollista sopia.
Lue myös:
FIA hylkäsi FOTA:n ehdotukset - kulukatto pysyy
Ferrari-pomo: Jokainen tekee nyt omat päätöksensä
Ecclestone paljasti F1-kiistan todelliset syyt
(MTV3)
Katso: FIA syyttää F1-talleja valehtelusta (Tulosruutu 16.6.2009)
Sumo video id