Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

Ferrari yrittää tehdä ihmettä: tuoreet tiedot Maranellosta saavat tallipomon iloiseksi – "Erittäin lupaavaa"

HOCH ZWEI/Pool/Motorsport Images/ All Over Press
Julkaistu 06.11.2020 16:17
Toimittajan kuva

Mikko Hyytiä

mikko.hyytia@mtv.fi

Ferrarin tallipäällikkö Mattia Binotto on sanonut olevansa poissa ensi viikonloppuna ajettavasta Turkin GP:stä, ja ensi kaudella hän jättää väliin useampiakin kisoja, jotta voi auttaa tallia kehitystyössä maksimaalisella tavalla.

LUE MYÖS: Lewis Hamiltonilta dramaattinen F1-päätös? Ralf Schumacher: "Menestys on jättänyt jälkensä"

F1 ei ole vahvistanut vielä ensi kauden kilpailukalenteria, mutta mediassa esillä olleiden tietojen mukaan kalenteriin yritetään saada ennätykselliset 23 osakilpailua.

Kuljettajat ja tallien edustajat ovat kritisoineet yhä paisuvaa kalenteria tämän tästä. Binotto kertoi viime viikonloppuna Imolassa, että tallipäällikkönä hänen velvollisuutensa on järjestää asiat niin, että Ferrari-työntekijöitä voidaan kierrättää kilpailusta toiseen, jolloin tehokkuus pysyy huipussaan eikä kenellekään tule kerralla liian pitkiä aikoja poissa kotoa.

Eikä Binotto itsekään aio olla paikalla kaikissa kisoissa.

– En usko, että olen. Kilpailut ovat tärkeitä, jos on vastuussa koko tallista, mutta niin on sekin, että johtaa tallia kokonaisuutena. Erityisen tärkeää tässä on se, että pystyn löytämään oikean tasapainon sen välillä, mitä teen radalla ja mitä tehtaalla, Binotto sanoi hollantilaisen -sivuston mukaan.

Motorsport

Binotton päätös saanee kannatusta, sillä monet ovat viime vuosina ilmaisseet mielipiteensä siitä, ettei insinööritaustainen Binotto ole tallipäällikkönä oikeassa paikassa; hänen vahvuutensa tulevat parhaiten hyödynnetyksi auton tekniikan kanssa, eivät tallin johtamiseen liittyvässä politiikassa.

Tällä kaudella pahasti sukeltanut Ferrari tavoittelee Binotton mukaan ensi kaudella nousua valmistajien MM-sarjan toiselle sijalle. Kyseessä olisi huima temppu, sillä kun kaudesta 2020 on ajamatta neljä osakilpailua, Ferrari on MM-pisteissä kuudentena.

Suurimmat ongelmat Ferrarilla on ollut tehopuolella, ja tulevan talven aikana Maranellossa pyritäänkin rakentamaan uusi, uljas voimanlähde. Binotton mukaan ennusmerkit ovat tässä vaiheessa lupaavia.

– Moottorimme ei tällä hetkellä ole paras, mutta luulen, että ensi vuonna meillä on täysin uusi voimanlähde. Olemme tehneet isoja sijoituksia kehittääksemme voimayksikköä vuosille 2021 ja 2022. Uutta voimayksikköä testataan parhaillaan dynamometrissä, ja toistaiseksi palaute suorituskyvystä ja luotettavuudesta on erittäin lupaavaa, Binotto sanoi F1:n verkkosivujen mukaan.

– Vuonna 2021 on luvassa dynamometriin liittyviä rajoituksia, joten meidän täytyy toimia tehokkaasti ja luovasti. Vaikka luvassa onkin rajoituksia, kehitystyö on silti mahdollista. Ne tulokset, joita näen tänä päivänä dynamometristä, tekevät minut iloiseksi.

Ferrari teki organisaatioonsa muutoksia jo kesällä. Talli kertoi perustaneensa Maranelloon uuden suorituskykyosaston, jota vetää aerodynamiikkapomo Enrico Cardile. Hänen alaisuudessaan kehitystyötä vie eteenpäin muuan Rory Byrne, joka tunnetaan 1990-luvun Benettonin ja vuosituhannen vaihteen Ferrarin mestaruusautojen suunnittelijana.

Lisää aiheesta:

Ferrarin ja Red Bullin F1-taisto voi ratketa lajin uudistukseen – italialaistallissa seurattu vastustajan kehitystä suurennuslasin kanssaMercedeksen ja Red Bullin väliseen mestaruustaistoon ilmoittautui kutsumaton vieras: "Ei kalpene kenenkään rinnalla"Mercedes-pomo paljastaa: epäilykset osuivat oikeaan, Toto Wolff jätti kohutussa lausunnossaan jotain sanomattaFerrarilla maalaillaan jo synkkiä kuvia alkavasta F1-kaudesta: "Tiedän sen realistina"Kimi Räikkönen lausui uuden äärellä olevalle tallilleen varoituksen sanan: veteraani ei ole vakuuttunut F1:n suunnasta – "Hyvin monet ihmiset luottavat siihen aivan liikaa"Räikkösen pomolta paljastus: uudet kokeilut olivatkin ensi vuoden autoon
F1FerrariUrheilu

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • ke10:54
    Urheilu

    F1-sarjan kiusallinen miljoonakanne eteni oikeuteen – ratkaisun hetket käsillä

  • ke10:15
    Urheilu

    Häikäilemättömät miljoonakaupat: Bernie Ecclestone kertoo ainoasta ystävästään

  • ti17:43
    F2

    Tästä se lähtee! Kalle Rovanperä hyppäsi F2-auton rattiin – "Raskasta"

  • ti11:45
    George Russell

    F1-tähti paljastaa: Sopimukseen kirjattiin Max Verstappenilta suojaava pykälä

  • ma12:17
    Lewis Hamilton

    Lewis Hamilton avautui vääryydestä: "Melko hullua"