Ferrarin tallipäällikkö Maurizio Arrivabene myöntää vihdoin, että italialaistiimin uudet kehitysaskeleet on tämän vuoden sijaan suunnattu täysin ensi kauden menestyksen saavuttamiseksi.
Ferrari näytti piristymisen merkkejä kaksi viikkoa sitten ajetussa Japanin F1-kisassa, mutta Yhdysvaltoihin tultaessa talli oli jäänyt aika-ajovauhdissa 0,6 sekuntia Red Bullin taakse sarjan kolmanneksi nopeimmalla autolla. Kisassa Kimi Räikkösellä ja Sebastian Vettelillä ei ollut asiaa Red Bullin, saati Mercedeksen kantaan.
– Tämä on korkean downforcen rata eikä sitä voi sen takia verrata Suzukaan. Teimme siellä joitain askeleita eteenpäin, mutta tiesimme, ettei tänne tuleminen ole helppoa, Arrivabene perusteli eroa F1.comin haastattelussa.
– Mutta jos haluat ratkaista tämän vuoden ongelmia, menetät aikaa ensi vuodelta. Siksi olemme keskittyneet huippunopeisiin ratoihin, kuten Suzukaan, jonne veimme osia saadaksemme dataa ensi vuodeksi. Tässä vaiheessa kautta missään muussa ei olisi järkeä, italialaispomo jatkoi.
Onko siis oikein tulkita, että Ferrari on tehnyt töitä heikon downforcensa kanssa täysin ensi vuotta ajatellen?
– Kyllä.
Red Bullin ero Ferrariin MM-sarjan kakkostallina kasvoi yli 50 pisteeseen kolme osakilpailua ennen kauden loppua. Ferrari on vakuuttanut kamppailevansa edelleen sijasta, mutta käytännössä katse on jo ensi vuoden mittasuhteiltaan rankasti muuttuvan F1-auton suunnittelussa.
– Teknisesti olemme vielä mukana kisassa valmistajien MM-sarjan kakkossijasta. Tämän sanottuani uskon kuitenkin, että kaikki tiimit käyttävät seuraavat kisat tuodakseen radalle ensi kaudella käytettäviä ratkaisuja, Arrivabene sanoi Motorsport.comin italiankielisen sivuston mukaan.

