Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

Ferrari haraa rajusti matalampaa budjettikattoa vastaan, tallipomo vihjailee jo radikaalilla ratkaisulla – "Emme haluaisi joutua siihen asemaan"

© 2019 Marco Canoniero
Julkaistu 23.04.2020 09:33
Toimittajan kuva
Riku Hellanto

riku.hellanto@mtv.fi

@RikuHellanto

Perinteikäs F1-talli Ferrari vastustaa ensi kaudelle tulevan budjettikaton laskemista alle 145 miljoonan dollarin (134 miljoonan euron). Tallipäällikkö Mattia Binotto varoittaa tallin jopa pohtivan sarjan jättämistä, jos budjettikatto lasketaan liian alas. 

F1-säännöt muuttuvat ensi kaudella, kun budjettikatto astuu voimaan. Tallit pääsivät viime kesänä sopuun 175 miljoonan dollarin (noin 161 miljoonan euron) budjettikatosta, mutta alkukauden F1-kalenterin sotkenut koronavirus on avannut keskustelut uudestaan. 

Viime aikojen neuvotteluiden ehdotuksissa ensi kauden budjettikatto asettuisi sittenkin 145 miljoonaan dollariin, mikä ei kuitenkaan ole kelvannut kaikille. Esimerkiksi Ferrari on tiukasti tätä vastaan. Jos budjettikatto asetetaan liian alas, joutuu legendaarinen italialaistalli pohtimaan F1-tulevaisuuttaan tarkasti.

– 145 miljoonan dollarin raja on jo uusi ja vaativa pyyntö verrattuna siihen, mikä asetettiin viime kesäkuussa. Sitä ei voi saavuttaa ilman huomattavia uhrauksia, varsinkin meidän henkilöstöosastolla. Jos se laskisi vielä alemmas, emme haluaisi joutua siihen asemaan, jossa meidän pitäisi katsoa muita vaihtoehtoja toteuttaaksemme meidän kilpa-ajon DNA:tamme, Ferrarin tallipäällikkö Mattia Binotto vihjaa The Guardianille.

LUE MYÖS: Tallipäällikkö esitti hätähuudon omiensa puolesta: F1 tuli yllätetyksi housut kintuissa – "Meidän täytyy toimia nyt" 

Binotto ymmärtää, että koronaviruspandemia on tuonut F1-maailmaan suuria haasteita, mutta se ei anna syytä tehdä hätiköityjä päätöksiä. Muutoksissa piilee myös riskinsä.

– Meillä on F1:ssä kaikenlaisia talleja erilaisilla ominaisuuksilla. Ne operoivat eri maissa, ovat eri lainsäädäntöjen alla ja heillä on omat tapansa työskennellä. Sen takia ei ole yksinkertaista tehdä rakenteellisia muutoksia yksinkertaisesti leikkaamalla kuluja suoraviivaisella tavalla, Binotto painottaa.

– Olemme kaikki tietoisia, että F1 ja koko maailma elää vaikeita aikoja koronaviruspandemian vuoksi. Nyt ei ole kuitenkaan aika reagoida kiireessä, koska on riskialtista tehdä päätöksiä tämän hätätilanteen takia arvioimatta kaikkia seuraamuksia.

F1-sarjaa pidetään moottoriurheilun kuninkuusluokkana, joka vetää yleisöä, autonvalmistajia ja yhteistyökumppaneita puoleensa. Binotton mukaan radikaalit kululeikkaukset voivat pahimmillaan vaikuttaa myös sarjan imagoon.

– F1:n on oltava moottoriurheilun kärjessä teknologialtaan ja suorituskyvyltään. Sen on oltava houkutteleva autonvalmistajille ja sponsoreille, jotka haluavat olla mukana tässä arvostetuimmassa sarjassa. Jos rajoitamme kustannuksia liikaa, on vaarana, että tasomme laskee huomattavasti ja olemme lähempänä alempia sarjoja, Binotto varoittaa.

Lisää aiheesta:

Lewis Hamiltonin ihmeellinen kysymys sai vastapuolen ja katsojat hämilleen – seurasi muutaman sekunnin kiusallinen hiljaisuus: "Ööö, mmm…"Asiantuntijan synkkä arvio: F1-sarjan historiallinen uudistus on Ferrarin painajainen – Kimi Räikkösen talli täysin toisessa tilanteessaTallipäällikkö esitti hätähuudon omiensa puolesta: F1 tuli yllätetyksi housut kintuissa – "Meidän täytyy toimia nyt" Ross Brawn laukoo tiukkaa tekstiä F1-piirejä repivään erimielisyyteen liittyen: "Nykypäivänä ei ole ainuttakaan sellaista tallia"F1-pomo heitti ilmoille ehdotuksen, joka ei taatusti miellytä kaikkia: tarkoituksena pelastaa pienet tallit – "Meidän täytyy ajatella uudella tavalla"Kimi Räikkösen pomo esitti synkän arvion F1-sarjan tulevaisuudesta – "En ole ollenkaan varma"
F1FerrariUrheilu

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • 11:51
    Valtteri Bottas

    Mercedes-tähti sivussa – Valtteri Bottas mukaan F1-viikonloppuun?

  • Eilen18:27
    Mercedes

    Mitä Mercedeksellä oikein tapahtuu? F1-piirit ihmeissään – "Toto Wolff ei pidä Valtteri Bottasta minään"

  • Eilen11:35
    Valtteri Bottas

    Valtteri Bottakselle kunniatehtävä – F1 palaa tuttuihin maisemiin

  • ti20:04
    Singaporen GP

    F1-sarjaan erikoinen uudistus

  • ti10:57
    Valtteri Bottas

    Valtteri Bottaksen ja Cadillacin tilanteesta karu suomalaisarvio: "Aika utopistinen tavoite"