Facebookin uusin mainoskikka yleistyy kovaa vauhtia

Yritysten Facebook-mainonta tykkäysten avulla lisääntyy kovaa vauhtia. Facebook-markkinointiin erikoistunut kouluttaja Marko Pyhäjärvi sanoo, että tykkääjien houkuttelu arpajaisten ja erikoistarjousten avulla on Suomessa kasvava trendi.

Tykkäys-nappia painamalla käyttäjät suostuvat siihen, että heitä käytetään markkinointitarkoituksiin. Yritykset voivat esimerkiksi kohdistaa heille ja heidän kavereilleen suoramainontaa.

Kuluttajaviraston mukaan kyseiselle mainontakeinolle ei ole estettä, sillä siitä on kerrottu Facebookin käyttäjäehdoissa. Monipolvisiin ehtoihin perehtyminen vie kuitenkin aikaa, eikä kaikkia kohtia löydy suomeksi.

Johtaja Anja Peltonen Kuluttajavirastosta katsoo, että myös mainostavan yrityksen pitäisi kertoa selvästi, että tykkääminen johtaa suoramainontaan. Tämä käy mainoksista ilmi harvemmin.

Peltonen huomauttaa, että jos suoramarkkinointiin antaa suostumuksen, sen voi perua koska tahansa. Facebookissa tämä onnistuu klikkaamalla En tykkääkään -nappia.

Internet-markkinoija Pyhäjärvi uskoo, että into tykkää-napin painamiseen hiipuu ajan mittaan, ellei yrityksillä ole tarjota tykkääjille muuta kuin mainosspämmiä. Hänen mielestään tykkäämisen vastineeksi voisi tarjota esimerkiksi tuotteisiin liittyviä tyylivinkkejä tai ohjeita.

(MTV3 -STT)

Lue myös:

    Uusimmat