F1-varikolta liikahti hurja suomalaishuhu – Mika Salo ja Ossi Oikarinen eri kannoilla tilanteesta: "Ei, ei, ei tuo kuulosta yhtään järkeenkäyvältä jutulta"

F1-sarjan huhumylly käy yhtä kuumana kuin Suomen kesä. Suomalaisittain mielenkiintoisimmasta huhusta vastasi sunnuntaina Racefans-sivusto, jonka kokenut toimittaja Dieter Rencken kertoi kuulleensa lähteistään, että Alfa Romeo kaavailisi Valtteri Bottaksesta Kimi Räikkösen korvaajaa ensi kaudelle.

Renckenin saamien tietojen mukaan varikolla kuuluu yhä enemmän puhetta siitä, että Räikkösen 20-vuotinen ura F1-sarjassa päättyy tämän kauden jälkeen. Räikkönen itse ei ole ottanut tulevaisuuteensa kantaa, mutta Renckenin mukaan Alfa Romeolla ei olisi enää halukkuutta tarjota Räikköselle uutta sopimusta. Syyksi kerrotaan, että 41-vuotiaan suomalaisen tulokset eivät vastaa hänen tilinauhaansa.

C Moren asiantuntijat Mika Salo ja Ossi Oikarinen eivät voi ottaa väitteeseen suoraan kantaa, koska taustoista tiedetään niin vähän.

– Alfa on junnannut paikallaan jo pitkään. Pieniä välähdyksiä on ollut silloin tällöin. Tämä vuosi ei ole mennyt niin hyvin kuin muut vuodet. Kimi paikkaa kisoissa kokemuksellaan, ja hän on saanut yhden pisteen kerättyä. Ei ole vauhti riittänyt minään vuonna oikeastaan, koko Alfalla. Tosi vaikea sanoa, mitä sopimuksissa lukee. Asianosaiset sen tietävät, niin sikäli spekulointi on turhaa, Salo sanoo.

– Vaikea sanoa, onko Kimi sen (sopimuksen) arvoinen vai ei, kun ei tiedetä, mikä se summa on. Niin kauan kuin sanat eivät tule tallipäällikön suusta, se on spekulointia. Tallijohdon pitää päättää, miten paljon Kimin kokemusta arvostetaan tai tarvitaan. Ja se, kun autot muuttuvat, niin onko tämä oikea kohta vaihtaa kuljettajia? Oikarinen huomauttaa.

Ensi kauden mittavista sääntöuudistuksista puheen ollen, Oikarinen sanoo, että kuljettajan kokemuksen merkitys on vastaavissa tilanteissa ”aika iso”.

– Jos on sellainen tilanne, missä vaikka Haas on, eli on kaksi tulokasta ja yhtäkkiä pitäisi lähteä kehittämään seuraavaa autoa, niin onhan jollain Räikkösellä, Lewis Hamiltonilla tai Fernando Alonsolla paljon suurempi pohja auton käytöksen analysointiin tai ymmärtämiseen. He pystyvät myös antamaan vinkkejä, mihin suuntaan mennä, verrattuna kokemattomaan kaveriin. Kun säännöt ovat isossa murroksessa ja testipäiviä on rajatusti, siinä vaiheessa kokemus ja fiilis autosta ovat äärimmäisen arvokkaita.

Brändiarvoa kerrakseen

Renckenin tietojen mukaan Räikkösen palkka Alfa Romeolla maksetaan tiettynä prosenttiosuutena tallin sponsorituloista. Tämä vahvistaa entisestään käsitystä siitä, että vuoden 2007 maailmanmestari on Alfa Romeolle kaupallisesti erittäin arvokas.

– Siinä on kaksi puolta. Muistetaan, että Räikkönen on se kaveri, joka ajaa äärimmäisen hyviä kisoja. Sitten on raha, mitä saadaan yhteistyökumppaneilta. Jos on kaveri, joka tuo paljon rahaa mutta ei saa yhtään pistettä, niin ei siitäkään paljoa hyötyä ole, Oikarinen sanoo.

Tällä hetkellä tarjolla olevista kuljettajista tuskin kukaan pystyy tarjoamaan Alfa Romeolle samanlaista taloudellis–urheilullista pakettia kuin Räikkönen. Esillä olleista vaihtoehdoista tässä mielessä mielenkiintoisin nimi lienee Mick Schumacher.

 – En usko, että edes Mick pystyy (kaupallisesti) siihen, mihin Kimi. Mick on vasta tulossa. Toki hänellä on yhteistyökumppaneita mukanaan, mutta maine ja tunnettavuus eivät ole sillä tasolla, mitä Räikkösellä.

Miten käy Bottaksen?

Toinen, mahdollisesti vielä Räikkösen tulevaisuuttakin mielenkiintoisempi kulma Racefans-sivuston jutussa oli se, että Alfa Romeo kaavailisi Räikkösen tilalle Valtteri Bottasta, mikäli tämä ei saa jatkosopimusta Mercedekseltä. Tähän saakka Bottasta on viety huhuissa lähinnä Williamsille, mikäli paikkaa Mercedekseltä ei irtoa.

Salon korvaan spekulaatiot Bottaksen siirtymisestä Alfa Romeolle särähtävät pahasti.

– Ei, ei, ei tuo kuulosta yhtään järkeenkäyvältä jutulta. Aika kaukaa haettua, Salo tokaisee.

– Olen aina ymmärtänyt niin, että se on nimenomaan Ferrarin junioritalli, johon tuodaan nuoria kuskeja kehittymään. No, Kimi nyt ei ole mikään juniori, mutta se on sellainen paikka, missä Ferrari kouluttaa juniorikuskeja niin kuin Antonio Giovinazzia. Kun Kimi meni sinne, siellä ei ollut tarjolla oikein ketään. Nyt siellä on vaikka ketä: Schumacher, Callum Ilott, Robert Shwartzman. Luulen, että joku näistä sinne päätyy mieluummin kuin Valtteri.

Salon näkemyksen mukaan tämä kuvio ei muutu edes siinä tapauksessa, että Alfa Romeo päättäisi lopettaa F1-projektinsa tämän kauden jälkeen.

Bottaksen kannalta ajateltuna Salo pitää Alfa Romeo -huhussa suurimpana ongelmana sitä, että Bottaas kuuluu – on kuulunut jo pitkään – Mercedeksen organisaatioon.

– Silloin se vaihtoehto (Mercedekselle) on Williams. Tuollainen organisaatiosta toiseen hyppääminen on mun mielestä aika kaukaa haettua.

Oikarinen ei näe samanlaista ongelmaa.

– Jos kerta Mercedeksellä ei ole tarjota ajopaikkaa. Onhan se nähty ennenkin, että kuljettaja on ollut pitkään yhden brändin kanssa ja kun ei ole enää löytynyt ajopaikkaa, osoite vaihtuu. Mielestäni se on osa luontaista kulkua F1:ssä, että jos oman merkin alta ei löydy riittävän hyvää ajopaikkaa, niin sittenhän se vaihtuu.

Oikarisen mukaan Bottas voisi olla Alfa Romeon kannalta järkeväkin haku.

– Alfa Romeo on Valtterille tietenkin yksi vaihtoehto, jos – ja alleviivataan sanaa jos – Mercedes ei jatka sopimusta. Valtteri on kokenut kuljettaja, ja tähän sääntöjen murroskohtaan hän ihan varmasti olisi sopiva kaveri Alfa Romeolle, jos Kimi ei jatka. Paljon jossittelua.

– Sitten ei tiedetä, minkälaiset rahat Valtteri pystyy tuomaan mukanaan. Tuleeko tukea esimerkiksi Mercedeksen puolelta? Vaikka mennäänkin eri merkille, sitä tukea voi löytyä yllättävistäkin paikoista.

Takuuvarmasti Bottas toisi Mercedekseltä mukanaan ainakin ensi käden tietoa moninkertaisen mestaritallin toimintakulttuurista. Tosin Salo ei pidä sitäkään riittävänä perusteena Alfa Romeo -siirrolle.

– Se pointti on olemassa, joo, mutta en usko, että se pätee tässä.

Kumpi sitten olisi Bottaksen kannalta järkevämpi vaihtoehto, mikäli ura Mercedeksellä ei jatku: Alfa Romeo vai Williams?

– Williams on parantanut koko ajan. Ei se välttämättä olisi mikään huono vaihtoehto sitten loppujen lopuksi, Salo sanoo.

– Ensi vuotta ajatellen, jos mietitään ihan lyhyellä tähtäimellä, niin varmaankin se Alfa olisi parempi vaihtoehto. Mutta miten Williams saa uusien omistajien kanssa vietyä hommaa eteenpäin? Se on se iso kysymysmerkki, että onko se kuitenkin pitkässä juoksussa parempi. Nämä ovat niitä juttuja, joissa pitäisi olla ennustajan taitoja, Oikarinen sanoo.

Lue myös:

    Uusimmat