Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

F1:ssä kytee protestiuhka, sarjan pomo tyrmää Mercedeksen aikeet – "En ihan oikeasti usko siihen"

xpbimages.com
Julkaistu 28.05.2021 13:18
Toimittajan kuva

Mikko Hyytiä

mikko.hyytia@mtv.fi

F1:ssä on käyty viimeisten viikkojen ajan erittäin kiivasta keskustelua joustavista takasiivistä. Aiheeseen on monien muiden tavoin ottanut kantaa myös sarjan moottoriurheilujohtaja Ross Brawn, joka rauhoittelee kohua.

LUE MYÖS: Mercedes paljastaa: Ferrarikin yritti auttaa Valtteri Bottaksen pyörän irrottamisessa

Keskustelu siipien joustoista käynnistyi toukokuun alkupuolella ajetun Espanjan GP:n jälkeen, kun Lewis Hamilton sanoi Red Bullin takasiipien joustavan sääntöjen vastaisesti. Red Bull vastasi vihjauksiin toteamalla, että heidän takasiipensä on läpäissyt kaikki FIAn tarkistukset. 

FIA toimi nopeasti ja ilmoitti ottavansa käyttöön uudet, entistä tiukemmat mittausmenetelmät 15. kesäkuuta. Mercedeksen tallipäällikön Toto Wolffin mukaan uudet testit olisi pitänyt aloittaa jo paljon aikaisemmin.

Joustavaa takasiipeä on siis mahdollista hyödyntää vielä ensi viikonloppuna ajettavassa Azerbaidzhanin GP:ssä, jossa se voi saksalaisen Auto Motor und Sportin arvion mukaan tarjota jopa puolen sekunnin eron kierrosta kohden.

Bakun katuradalla on koko F1-kauden pisin suora, ja joustava takasiipi lisää erityisesti autojen suoranopeutta, sillä siiven joustaessa sen tuottama ilmanvastus pienenee.

Tämänhetkinen käsitys F1-piireissä on, että kuusi, mahdollisesti seitsemän tallia joutuu tekemään muutoksia takasiipeensä kesäkuun puoliväliin mennessä. Mercedeksen lisäksi ainakin Aston Martin ja McLaren uskovat nykyisten autojensa läpäisevän tulevatkin testit.

Wolff on väläytellyt tekevänsä Azerbaidzhanissa jopa protestin. Hänen käsityksensä Aston Martin olisi valmis lähtemään rintamaan mukaan.

– Mielestäni FIAn on selvennettävä asiaa ennen Bakua, koska jos niin ei käy, tämä voi mennä likaiseksi, Wolff sanoi Monacossa.

Pitkän uran eri talleissa muun muassa teknisenä johtajana tehnyt Ross Brawn ei usko mahdollisten protestien tuottavan tulosta.

– FIA on ollut melko johdonmukainen tulkinnassaan. Olisin yllättynyt, mikäli tuomaristo olisi eri mieltä FIAn kanssa, Brawn sanoi ESPN:n mukaan.

– Tämä on ehkä 27. kerta, kun joustavista takasiivistä puhutaan. Olen ollut moottoriurheilun parissa 40 vuotta ja käynyt tämän saman aiheen läpi monta kertaa. Muistan, miten (Williamsin tekninen johtaja) Patrick Head hyppi meidän etusiipemme päällä, koska hänen mielestään se ei ollut riittävän äykkä. Hän halusi osoittaa tämän (FIAn kilpailunjohtajalle) Charlie Whitingille.

Brawn puhuu FIAn suorittamien testien puolesta.

– Ne ovat ainoa tapa määrittää raja sille, mitä saa tehdä. Jos läpäisee testin eivätkä kilpailijat pidä siitä, FIA voi tarkastella asiaa ja kiristää tai muuttaa testausmenetelmiä.

– En ihan oikeasti usko siihen, että ongelmaa voisi ratkaista millään muulla tavalla. Joku voi olla sitä mieltä, että siipi on liian joustava, toinen sitä mieltä, että se on ok. Siksi meillä on testejä. Sille on rajansa, mitä saa tehdä, mutta jos noudattaa vaadittua (takasiiven) rakennetta, en näe siinä ongelmaa.

Lisää aiheesta:

Lewis Hamiltonilta yllätyskommentti Red Bullin vilppiepäilyyn – "Luoja tietää, kuinka kauan"Yllättävän F1-sääntömuutoksen tausta paljastui – Toto Wolff tunnusti Mercedeksen ”esittäneen tiedustelun” FIA:lleMercedes tiukassa tilanteessa: kohuttu osa on tarjoamassa kilpailijoille massiivista etua, Toto Wolffilta uhkaava jyrähdys – "Tämä voi mennä likaiseksi"Protestiuhka varjostaa F1-kautta – koko alkukauden tulokset voidaan kyseenalaistaa: "Tämä ei vain ole hyväksyttävää"Mercedes-leiristä kovia syytöksiä F1-päättäjille: Red Bullia suosiva päätös runnottiin läpi hämärällä tavallaF1:n superinsinööri on Mercedeksen keksinnön jäljiltä sormi suussa: "On vaikea nähdä, miten se voisi olla laillinen"
F1MercedesToto WolffRed BullUrheilu

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • ke10:54
    Urheilu

    F1-sarjan kiusallinen miljoonakanne eteni oikeuteen – ratkaisun hetket käsillä

  • ke10:15
    Urheilu

    Häikäilemättömät miljoonakaupat: Bernie Ecclestone kertoo ainoasta ystävästään

  • ti17:43
    F2

    Tästä se lähtee! Kalle Rovanperä hyppäsi F2-auton rattiin – "Raskasta"

  • ti11:45
    George Russell

    F1-tähti paljastaa: Sopimukseen kirjattiin Max Verstappenilta suojaava pykälä

  • ma12:17
    Lewis Hamilton

    Lewis Hamilton avautui vääryydestä: "Melko hullua"