Päätös F1-sarjan aerokonseptien muuttamisesta kaudelle 2021 tehtiin varsin pienessä piirissä ilman äänestystä, kertoo Aston Martinin tallipäällikkö Otmar Szafnauer. Koko prosessi on Mercedes-leirissä tuomittu vahvasti Red Bullia suosivaksi.
F1-sarjaa seitsemän vuoden ajan dominoinut Mercedes joutui tällä kaudella vaikeuksiin, kun Kansainvälinen autoliitto FIA päätti yksinkertaistaa ja kaventaa autojen pohjalevyjä alkavalle kaudelle.
Mestaritiimin auto oli suunniteltu kallistuskulmaltaan varsin matalaksi, kun taas Red Bull on perinteisesti tehnyt etu- ja takapään välille selvästi suuremman eron ajokorkeudessa. Reagoimiseen ei jäänyt autonsuunnittelijoilla aikaa.
Red Bull osoitti heti kauden ensimmäisessä aika-ajossa Bahrainissa, että se on ottanut suuren harppauksen eteenpäin. Myös kisavauhdissa Mercedes sai tehdä kaikki taktiset jipponsa tuodakseen Lewis Hamiltonin ennen Max Verstappenia maaliviivan yli.
– Ei ole mikään salaisuus, että sääntömuutos tehtiin, jotta meidät saataisiin aisoihin, Hamilton kommentoi jo lauantain aika-ajojen jälkeen Bahrainissa.
LUE MYÖS: Miksi ajokorkeuden muuttaminen kesken kauden on mahdotonta? C Moren Ossi Oikarinen kertoo
Hamiltonin äksyily on helposti tulkittavissa turhautuneeksi syyttelyksi. Muutoksen taustalla ollut päätöksentekoprosessi on kuitenkin viety läpi varsin epätavalliseen tyyliin.
Päätöksestä ei koskaan äänestetty
Mercedeksen asiakastiimeihin lukeutuvan Aston Martinin tallipäällikkö Otmar Szafnauer kertoo, että pohjalevyjä koskevan uudistuksen taustalla on selvästi ollut halu tasoittaa voimasuhteita kärjessä.

