Mercedes-leiristä kovia syytöksiä F1-päättäjille: Red Bullia suosiva päätös runnottiin läpi hämärällä tavalla

3:00
Ossi Oikarinen selvittää, miksi Mercedes kärsii nyt Red Bullia enemmän sääntömuutoksesta. Vielä vaikeammaksi menee tilanteeseen reagoiminen.

Päätös F1-sarjan aerokonseptien muuttamisesta kaudelle 2021 tehtiin varsin pienessä piirissä ilman äänestystä, kertoo Aston Martinin tallipäällikkö Otmar Szafnauer. Koko prosessi on Mercedes-leirissä tuomittu vahvasti Red Bullia suosivaksi.

F1-sarjaa seitsemän vuoden ajan dominoinut Mercedes joutui tällä kaudella vaikeuksiin, kun Kansainvälinen autoliitto FIA päätti yksinkertaistaa ja kaventaa autojen pohjalevyjä alkavalle kaudelle.

Mestaritiimin auto oli suunniteltu kallistuskulmaltaan varsin matalaksi, kun taas Red Bull on perinteisesti tehnyt etu- ja takapään välille selvästi suuremman eron ajokorkeudessa. Reagoimiseen ei jäänyt autonsuunnittelijoilla aikaa.

Red Bull osoitti heti kauden ensimmäisessä aika-ajossa Bahrainissa, että se on ottanut suuren harppauksen eteenpäin. Myös kisavauhdissa Mercedes sai tehdä kaikki taktiset jipponsa tuodakseen Lewis Hamiltonin ennen Max Verstappenia maaliviivan yli.

– Ei ole mikään salaisuus, että sääntömuutos tehtiin, jotta meidät saataisiin aisoihin, Hamilton kommentoi jo lauantain aika-ajojen jälkeen Bahrainissa.

Hamiltonin äksyily on helposti tulkittavissa turhautuneeksi syyttelyksi. Muutoksen taustalla ollut päätöksentekoprosessi on kuitenkin viety läpi varsin epätavalliseen tyyliin.

Päätöksestä ei koskaan äänestetty

Mercedeksen asiakastiimeihin lukeutuvan Aston Martinin tallipäällikkö Otmar Szafnauer kertoo, että pohjalevyjä koskevan uudistuksen taustalla on selvästi ollut halu tasoittaa voimasuhteita kärjessä.

– Siitä päätöksestä ei missään vaiheessa äänestetty, Szafnauer kertoo saksalaisen Formel 1 -sivuston mukaan Sky Sportsin haastattelussa.

F1-sarja on tullut tunnetuksi vaivalloisesta päätöksenteostaan, sillä lyhyen aikavälin suunnitelmissa törmätään monesti tilanteeseen, jossa yksi talli voi asiakkaidensa tukemana torpata tarvittavan enemmistön syntymisen. Nyt tätä murhetta ei päässyt syntymään.

– Siitä käytiin vain pääsuunnittelijoiden alustava äänestys teknisen delegaation kokouksessa, Szafnauer paljastaa.

– Jopa yksi korkean kallistuskulman tiimeistä äänesti sitä vastaan. Joten siitä ei olisi tullut lähellekään yksimielistä päätöstä, hän tuomitsee.

Muutosta perusteltiin turvallisuussyillä

Szarnauerin mukaan asiasta keskusteltaessa Mercedes ja Aston Martin ilmaisivat huolensa siitä, miten muutos vaikuttaa voimasuhteisiin.

– En ole salaliittoteoreetikko, mutta tallit, jotka ajavat matalalla kallistuksella, kertoivat viime vuonna, että sillä tulee olemaan paljon suurempi vaikutus heihin kuin tiimeihin, joilla kallistuskulma on suurempi. Ja me olimme oikeassa, Szafnauer sanoo.

– Täytyy pitää mielessä, että vain kaksi tiimiä luottaa matalan ajokorkeuden konseptiin, hän viittaa Mercedekseen ja omaan talliinsa Aston Martiniin.

FIA perusteli asian kiireellisyyttä turvallisuussyillä. Autoista oli otettava vauhtia pois, koska niiden ominaisuudet olivat tehneet kierrosajoista koko ajan nopeampia. Myös Pirelli oli ilmaissut huolensa autojen mutkanopeuksista, jotka alkoivat olla vaarallisia renkaille.

Szafnauerin epäilyksiä koko prosessin epämääräisyydestä lisää se, kuinka nopeasti rengasvalmistaja Pirelli oli valmis tekemään muutoksia tämän kauden kumeihinsa.

– En ole rengasekspertti. Tiedän, mitä Pirelli sanoi renkaista, mutta välittömästi päätöksenteon jälkeen Pirelli ilmoitti, että heiltä on myös tulossa uusi rengasmalli.

Lue myös:

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja