Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

F1-lehdistökatsaus: Max Verstappenille levitetty punainen matto aiheutti Italiassa kovaa kritiikkiä: "Hän epäonnistui kummassakin"

Max Verstappen juhli voittoa Miamin GP:ssä. Palkinnoksi hän sai NFL-seura Miami Dolphinsin kypärän.
Max Verstappen juhli voittoa Miamin GP:ssä. Palkinnoksi hän sai NFL-seura Miami Dolphinsin kypärän.2022 Getty Images
Julkaistu 09.05.2022 17:45
Toimittajan kuva
Antti Rämänen

antti.ramanen@mtv.fi

Max Verstappen vastustamaton nousu voittoon kahden Ferrarin ohi Miamin spektaakkelimaisissa F1-puitteissa jätti mietittävää kansainväliselle formulalehdistölle. Red Bull alkaa vähitellen ottaa aseita pois MM-sarjaa yhä johtavalta Ferrarilta.

Verstappen ohitti ensin startissa Carlos Sainzin ja pyyhkäisi sitten Charles Leclercin ohi yhdeksännellä kierroksella. Toinen Red Bull -kuski Sergio Perez oli neljäs ennen kahta Mercedes-kuskia George Russellia ja Lewis Hamiltonia.

Valtteri Bottas sortui ajovirheeseen ja menetti tarjolla olleen viidennen sijansa Mercedes-kuskeille. Hän oli lopulta seitsemäs.

LUE MYÖS: Miamin GP:n topit ja flopit: Ferrarin hälytyskellot soivat – Max Verstappen aiheutti jo toisen ison kolauksen

Saksalaisen Auto Motor und Sportin Andreas Haupt ihaili Max Verstappenin kylmäpäisyyttä tämän jouduttua kovan paineen alaiseksi lopun turva-autotilanteessa. Se oli ainoa tilanne, joka uhkasi Red Bull -kuskin voittoa.

– Maailmanmestari jätti vastustajansa jalkoihinsa keskikovilla renkailla yhdeksännen kierroksen ohituksellaan ja kesti loppuhetkien korkeat paineet, Haupt toteaa.

Verstappen sai Miamin tähtiloisteessa paljon huomiota F1-sarjasta hullaantuneilta amerikkalaisfaneilta. Myös siinä pelissä hollantilainen oli kuin kotonaan.

– Keskittymisen mestari. Max Verstappen pysyi coolina jopa amerikkalaisen hulluuden keskellä, ylistää hollantilaislehti De Telegraaf.

Motor Sport Magazinen kolumnisti Mark Hughes näkee Verstappenin pienen aika-ajovirheen avanneen arvaamattoman edun Ferrareita vastaan.

– Aivan kuten Imolassa, kolmosruutu oli parempi lähtöpaikka kuin toinen. Verstappen oli Sainzia nopeampi lähtijä, ja Red Bull pääsi pihviksi Ferrarien väliin. Tämä oli ratkaisevan tärkeää. Ferrari ei näin pystynyt käyttämään Sainzia kilpenä, joten Leclercin piti ottaa kaksintaistelu Verstappenia vastaan. Jälleen kerran, Hughes toteaa.

Ferrarin lasi yhä puolitäysi, Sainzille kritiikkiä

Ferrari onnistui valtaamaan aika-ajossa kaksi eturivin paikkaa ja johtaa edelleen Miamin jälkeen molempia MM-sarjoja. Siitä huolimatta toinen peräkkäinen selvä tappio kisavauhdissa Red Bullia vastaan herättää huolta Italiassa.

– Ferrari palaa kotiin kahden palkintosijan kanssa, mutta kiistämättä pettyneenä. Eturivin valtaaminen aika-ajossa osoittautui illuusioksi, pohtii La Gazzetta dello Sportin Gianluca Gasparini.

Gasparini huomioi myös Sainzin osuuden Leclercin kohtalossa.

– Sainz päästi Verstappenin ohittamaan itsensä ja se maksoi kalliisti hänen tallikaverilleen. Jos Carlos haluaa olla hyödyllinen asialleen (ja itselleen), hänen täytyy osoittaa erilaista päättäväisyyttä ratkaisevilla hetkillä, Gasparini vaati.

– Sainzilla oli kaksi vaihtoehtoa: joko yrittää Leclercin ohi tai sulkea ovi Verstappenilta. Hän epäonnistui kummassakin, totesi saman lehden Andrea Cremonesi.

LUE MYÖS: Max Verstappen vastustamattomaan voittoon – Valtteri Bottakselle tuhti pistepotti, Mercedes rokotti ainoasta virheestä

Blogisti Leo Turrini ei kuitenkaan suostu vielä lyttäämään Ferrarin mahdollisuuksia Verstappenia ja Red Bullia vastaan.

– Jos minulle olisi kerrottu ennen ensimmäistä kisaa, että viiden osakilpailun jälkeen Leclerc ja Ferrari johtaisivat molempia MM-sarjoja, olisin allekirjoittanut sen heti. Toistaiseksi lasi on puolitäysi, Turrini kuvaa.

– Sitten on taas puolityhjä lasi. Kokopunaisen eturivin jälkeen on sääli joutua tyytymään kahteen alimpaan askelmaan palkintopallilla, hän myöntää.

Mercedeksen ongelmat yhä kaukana ratkeamisesta

Mutta mihin jäi Mercedeksen uumoiltu iskukyky? Vielä perjantain harjoituksissa näytti, että mestaritiimi olisi vihdoin saanut juonen päästä kiinni. Aika-ajossa Lewis Hamilton oli kuitenkin Mersu-kuskeista parhaana vasta kuudes, ja kisassa tie George Russellin viidenteen ja Hamiltonin kuudenteen sijaan aukesi vasta Bottaksen tehtyä virheen.

Hughesin mukaan taustalla oli radan pidon selvä muutos perjantain harjoitusten jälkeen. Se paljasti jälleen Mercedeksen ongelmat.

– Muut tiimit löysivät jopa sekunnin kierrosta kohti. Se parannus ei vain onnistunut Mercedekseltä. Talli voi nähdä ongelman oireet, mutta juurisyy on osoittautumassa turhauttavan vaikeaksi löytää, Hughes kommentoi F1.comissa.

LUE MYÖS: FIA puuttui Mercedeksen välienselvittelyyn: tallia käskettiin päästämään Hamilton Russellin ohi

BBC:n Andrew Benson kertoo Mercedeksen ongelmien syyksi auton pohjalevyn, jonka kontrolloimaton taipuminen laukaisee pomppivana liikkeenä näkyvän aerodynaamisen ongelman.

– Puhuttiin teoriasta, että matalamman ilmanvastuksen takasiipi voisi auttaa ottamalla pois auton aerodynaamista taakkaa, mutta Mercedeksen insinöörit eivät koskaan olleet vakuuttuneita tästä, ja Miami todisti, ettei kyse ollut siitä, Benson kirjoittaa.

Lisää aiheesta:

F1-lehdistökatsaus: Ferrari-kuljettajalle rajua tukkapöllyä – Verstappenin "raivoihinsa" saanut George Russell ihastutti: "Mestariteos"F1-lehdistökatsaus: Max Verstappen antoi ratkaisevan näytteen tulevasta – "Ei ole koskaan näyttänyt enempää mestarilta"F1-lehdistökatsaus: Valtteri Bottas vei Mercedeksen ”tuhon tielle” – Ferrarin kylkeen häpeätahraF1-lehdistökatsaus: ”Max Verstappenia kiitettävä polvillaan” – Valtteri Bottas saa ottaa osasyyn köyhästä taktiikastaanF1-lehdistökatsaus: Valtteri Bottakselle rajusti sapiskaa arkailusta – "Jos Hamilton voittaa kolmella pyörällä, voitte sulkea kaupan"F1-lehdistökatsaus: Henkilökohtainen verikosto Verstappenille!
F1Max VerstappenRed BullFerrariCharles LeclercCarlos SainzUrheilu

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • Eilen22:34
    Valtteri Bottas

    Valtteri Bottaksen F1-autosta kutkuttavaa tietoa

  • 13.9.21:51
    Moottoriurheilu

    Max Verstappenille ajolupa legendaariselle radalle – oli lähellä reputtaa

  • 13.9.17:50
    Carlos Sainz

    Carlos Sainzille voitto F1-kulisseissa

  • 12.9.22:11
    Valtteri Bottas

    Lewis Hamilton: Upeaa puhetta Valtteri Bottaksesta

  • 10.9.09:01
    Alpine

    Täyskäännös: Autojätti sitoutunut F1-sarjaan