F1-lehdistökatsaus: Max Verstappenille levitetty punainen matto aiheutti Italiassa kovaa kritiikkiä: "Hän epäonnistui kummassakin"

Max Verstappen vastustamaton nousu voittoon kahden Ferrarin ohi Miamin spektaakkelimaisissa F1-puitteissa jätti mietittävää kansainväliselle formulalehdistölle. Red Bull alkaa vähitellen ottaa aseita pois MM-sarjaa yhä johtavalta Ferrarilta.

Verstappen ohitti ensin startissa Carlos Sainzin ja pyyhkäisi sitten Charles Leclercin ohi yhdeksännellä kierroksella. Toinen Red Bull -kuski Sergio Perez oli neljäs ennen kahta Mercedes-kuskia George Russellia ja Lewis Hamiltonia.

Valtteri Bottas sortui ajovirheeseen ja menetti tarjolla olleen viidennen sijansa Mercedes-kuskeille. Hän oli lopulta seitsemäs.

Saksalaisen Auto Motor und Sportin Andreas Haupt ihaili Max Verstappenin kylmäpäisyyttä tämän jouduttua kovan paineen alaiseksi lopun turva-autotilanteessa. Se oli ainoa tilanne, joka uhkasi Red Bull -kuskin voittoa.

– Maailmanmestari jätti vastustajansa jalkoihinsa keskikovilla renkailla yhdeksännen kierroksen ohituksellaan ja kesti loppuhetkien korkeat paineet, Haupt toteaa.

Verstappen sai Miamin tähtiloisteessa paljon huomiota F1-sarjasta hullaantuneilta amerikkalaisfaneilta. Myös siinä pelissä hollantilainen oli kuin kotonaan.

– Keskittymisen mestari. Max Verstappen pysyi coolina jopa amerikkalaisen hulluuden keskellä, ylistää hollantilaislehti De Telegraaf.

Motor Sport Magazinen kolumnisti Mark Hughes näkee Verstappenin pienen aika-ajovirheen avanneen arvaamattoman edun Ferrareita vastaan.

– Aivan kuten Imolassa, kolmosruutu oli parempi lähtöpaikka kuin toinen. Verstappen oli Sainzia nopeampi lähtijä, ja Red Bull pääsi pihviksi Ferrarien väliin. Tämä oli ratkaisevan tärkeää. Ferrari ei näin pystynyt käyttämään Sainzia kilpenä, joten Leclercin piti ottaa kaksintaistelu Verstappenia vastaan. Jälleen kerran, Hughes toteaa.

Ferrarin lasi yhä puolitäysi, Sainzille kritiikkiä

Ferrari onnistui valtaamaan aika-ajossa kaksi eturivin paikkaa ja johtaa edelleen Miamin jälkeen molempia MM-sarjoja. Siitä huolimatta toinen peräkkäinen selvä tappio kisavauhdissa Red Bullia vastaan herättää huolta Italiassa.

– Ferrari palaa kotiin kahden palkintosijan kanssa, mutta kiistämättä pettyneenä. Eturivin valtaaminen aika-ajossa osoittautui illuusioksi, pohtii La Gazzetta dello Sportin Gianluca Gasparini.

Gasparini huomioi myös Sainzin osuuden Leclercin kohtalossa.

– Sainz päästi Verstappenin ohittamaan itsensä ja se maksoi kalliisti hänen tallikaverilleen. Jos Carlos haluaa olla hyödyllinen asialleen (ja itselleen), hänen täytyy osoittaa erilaista päättäväisyyttä ratkaisevilla hetkillä, Gasparini vaati.

– Sainzilla oli kaksi vaihtoehtoa: joko yrittää Leclercin ohi tai sulkea ovi Verstappenilta. Hän epäonnistui kummassakin, totesi saman lehden Andrea Cremonesi.

Blogisti Leo Turrini ei kuitenkaan suostu vielä lyttäämään Ferrarin mahdollisuuksia Verstappenia ja Red Bullia vastaan.

– Jos minulle olisi kerrottu ennen ensimmäistä kisaa, että viiden osakilpailun jälkeen Leclerc ja Ferrari johtaisivat molempia MM-sarjoja, olisin allekirjoittanut sen heti. Toistaiseksi lasi on puolitäysi, Turrini kuvaa.

– Sitten on taas puolityhjä lasi. Kokopunaisen eturivin jälkeen on sääli joutua tyytymään kahteen alimpaan askelmaan palkintopallilla, hän myöntää.

Mercedeksen ongelmat yhä kaukana ratkeamisesta

Mutta mihin jäi Mercedeksen uumoiltu iskukyky? Vielä perjantain harjoituksissa näytti, että mestaritiimi olisi vihdoin saanut juonen päästä kiinni. Aika-ajossa Lewis Hamilton oli kuitenkin Mersu-kuskeista parhaana vasta kuudes, ja kisassa tie George Russellin viidenteen ja Hamiltonin kuudenteen sijaan aukesi vasta Bottaksen tehtyä virheen.

Hughesin mukaan taustalla oli radan pidon selvä muutos perjantain harjoitusten jälkeen. Se paljasti jälleen Mercedeksen ongelmat.

– Muut tiimit löysivät jopa sekunnin kierrosta kohti. Se parannus ei vain onnistunut Mercedekseltä. Talli voi nähdä ongelman oireet, mutta juurisyy on osoittautumassa turhauttavan vaikeaksi löytää, Hughes kommentoi F1.comissa.

BBC:n Andrew Benson kertoo Mercedeksen ongelmien syyksi auton pohjalevyn, jonka kontrolloimaton taipuminen laukaisee pomppivana liikkeenä näkyvän aerodynaamisen ongelman.

– Puhuttiin teoriasta, että matalamman ilmanvastuksen takasiipi voisi auttaa ottamalla pois auton aerodynaamista taakkaa, mutta Mercedeksen insinöörit eivät koskaan olleet vakuuttuneita tästä, ja Miami todisti, ettei kyse ollut siitä, Benson kirjoittaa.

Lue myös:

    Uusimmat