F1-lehdistökatsaus: ”Max Verstappenia kiitettävä polvillaan” – Valtteri Bottas saa ottaa osasyyn köyhästä taktiikastaan

Lewis Hamiltonin ja Max Verstappenin tasaisena alkanut MM-taistelu ehdittiin jo Bahrainin F1-kisan jälkeen monessa lehdessä ympäri Euroopan julistaa yhdeksi viime vuosikymmenten mittelöistä. Valtteri Bottakselle ja Ferrarille tarjotaan kovin pientä murusta tämän kauden menestyksestä.

Hamilton ajoi voittoon Verstappen kintereillään, kun Mercedes onnistui taktisessa pelissä tekemään vastustajaansa paremman rengastaktiikan. Red Bull -kuski pääsi lopun hurjassa takaa-ajossaan jo kertaalleen edelle, mutta joutui luovuttamaan sijoituksen takaisin ajauduttuaan ohituksessa radan ulkopuolelle.

Hamiltonin ja Verstappenin välistä MM-taistelua on odotettu jo tovin, ja ainakin ensimmäisen kisan perusteella sellainen on viimein saatu. Brittimedia on kaivannut Hamiltonille kunnon vastinparia. Ja Verstappen on sellainen parhaasta päästä.

Valtteri Bottas oli kisassa kolmas turvallisella erolla McLarenin Lando Norrisiin. Suomalainen putosi voittokamppailusta, kun Mercedes epäonnistui toisella varikkokäynnillä.

Hamilton antoi mestarinäytteen Verstappenille

Monille Hamiltonin esitys antoi vakuuttavan kuvan seitsenkertaisen mestarin iskukyvystä. Nyt hänen ja Mercedeksen täydellinen suoritus toi voiton ”todistetusti” sarjan vasta toiseksi nopeimmalla autolla. Olihan Verstappen aika-ajossa peräti 0,4 sekuntia nopeampi.

– Tämä (ratkaisu-)vaihe oli klassista Hamiltonia. Hän kyseenalaisti Mercedeksen päätöksen ottaa hänet varikolle, kun kisaa on vielä puolet jäljellä, ja kertoi kisainsinöörilleen Peter Bonningtonille, että toivotut kierrosajat tarkoittaisivat riskiä, ettei hänellä olisi riittävää suorituskykyä vääjäämättä edessä olevaan taisteluun, kirjoittaa Autosportin Alex Kalinauckas.

– Mercedes jätti pian asiat Hamiltonin renkaidenhallinnan hoidettavaksi, mikä on yksi hänen mahtavimmista vahvuuksistaan, Kalinauckas hehkuttaa.

BBC:n Andrew Benson odottaa jo kaudesta yhtä formula ykkösten klassikkoa.

– Se oli täynnä rikkauksia ja kiehtovuutta – tiivis ja tarttuva taktinen taistelu kahden F1:n huippukuskin ja kahden suurimman tallin välillä, jossa voittoa juhlineen Hamiltonin piti repiä irti kaikki taitonsa ja kokemuksensa, Benson huokaisee.

Daily Mail -lehden Dan Davis nosti Hamiltonin suorituksen yhdeksi tämän uransa komeimmista. Se on paljon sanottu, sillä mestarilla on vyöllään jo 96 osakilpailuvoittoa.

– Hän esitti yhden uransa hienoimmista puolustussuorituksistaan, jos ei parhaan, kun Verstappen lähestyi häntä DRS-etäisyydelle useita kertoja. Hamiltonin otettua johdon jännittävässä, taktisessa kissa ja hiiri -leikissä, Verstappenille annettiin 16 kierrosta aikaa hänen metsästämiseensä, Davis selostaa.

– Voitollaan Hamilton antoi painokkaan ja vahvan muistutuksen siitä, että jos Max Verstappen aikoo riistää tittelin mestarin näpeistä, hänen täytyy taistella joka tuumasta matkalla, huomauttaa The Guardianin Giles Richards.

Max Verstappenia kiitettävä polvillaan MM-taistelusta

Espanjalainen Marca-lehti piti otsikossaan Hamiltonin voittoa jopa kiistanalaisena, sillä Verstappen oli pakotettu antamaan ohituksella hankkimansa kärkipaikan takaisin, koska oli ylittänyt rataviivan – asia, jota FIA:n kilpailunjohto oli sunnuntain ratkaisuvaiheeseen asti katsonut sormiensa välistä.

– Ohitus näytti hyvältä, mutta ehkä kaikki neljä pyörää eivät pysyneet radalla, mikä sai tuomarit toimimaan. Huolimatta ristiriitaisuudesta, taistelu oli eeppinen, kehuu Marcan toimittaja Miguel Sanz.

Hollannissa De Telegraafin asiantuntija Christijan Albers kommentoi Verstappenin suoritusta maanantain podcastissa.

– Se oli mahtava taistelu, mutta Red Bull hävisi sen varikkomuurilla, Albers kommentoi Mercedeksen taktista niskalenkkiä.

Samaisen toimittajan Erik Van Harenin mukaan Formula 1:n ”tulisi kiittää polvillaan Max Verstappenia” tämän kauden mestaruustaistelun mahdollistamisesta. Tällä kertaa hollantilainen jätti uudenkin tallikaverinsa Sergio Perezin täysin varjoonsa, mutta tämän panosta tarvitaan ehdottomasti myös valmistajien MM-titteliä ratkaistaessa.

Saksalainen Motorsport Magazin arvioi Bahrainin perusteella, että kaudesta saattaa tulla jännittävin jopa vuosikymmeneen.

– Bahrain ei tietystikään kerro kaikkea koko kaudesta. Imolassa asiat voivat kääntyä taas aivan toisenlaiseksi, mutta se on osa formula ykkösten kiehtovuutta. Kukaan ei tiedä, miten asiat etenevät, kirjoittaa Stephan Heublein.

Valtteri Bottas oli itse pelaamassa taktiikkakorttiaan pois

Kolmanneksi sijoittuneen Valtteri Bottaksen rooliksi jäi ajaa takaa kärkikaksikkoa, mutta yritys katkesi toisella varikkokäynnillä tapahtuneeseen mutteripyssyn toimintahäiriöön. Bottas oli kriittinen Mercedeksen rengastaktiikan konservatiivisuutta kohtaan. Siitä Bottas saa Autosportin Alex Kalinauckasin mukaan ottaa osasyyn itselleen.

– Hän hukkasi (arvosanasta) yhden numeron 0,2 sekunnin aika-ajotappionsa takia Hamiltonia vastaan. Häntä ei voi syyttää hitaasta toisesta stopista, mutta hiukan hitaampi startti tarkoitti sitä, että hän oli haavoittuvainen (Ferrarin) Charles Leclercille.

– Siinä taistelussa menetetyn ajan takia Mercedes hävisi aikaisemman taktiikan korttinsa Verstappenia vastaan, Kalinauckas perusteli suomalaiselle antamaansa arvosanaa 7.

Kimi Räikkönen oli kilpailun 11:s. Autosport antoi myös hänelle seiskan, koska hän oli hukannut kisan uusintalähdössä paikkansa tallikaveri Antonio Giovinazzille. Sen jälkeen suomalaisen nousutaistelu varsinkin Williamsin George Russellia vastaan sytytti lehden toimituksessa.

Ferrari hävisi pyöräilylukemin

Italiassa Ferrarin avausviikonloppu ei tarjonnut aihetta juhlaan. Charles Leclerc ylsi lähes täydellisellä viikonlopulla kuudenneksi. Ensimmäisen kisan punaisissa ajanut Carlos Sainz oli kahdeksas.

Juuri mikään ei tällä hetkellä kerro, että ikoninen tiimi olisi palaamassa kärkikahinoihin.

– Ferrarin lasi on puolityhjä. Tilanne on parempi kuin kolme kuukautta sitten, mutten voi revetä riemusta kuudennesta ja kahdeksannesta sijasta. Leclerc hävisi pyöräilylukemin: Minuutilla, tuskailee blogisti Leo Turrini.

– Matalimmasta korokkeesta valmistajien MM-sarjassa taistelevat McLaren ja Ferrari, ja Mercedeksen sekä Red Bullin kamppailu (mestaruudesta) jatkuu todennäköisesti aivan esiripun laskeutumiseen saakka, ennakoi Corriere della Seran Giorgio Terruzzi.

F1-kausi jatkuu kahden viikon kuluttua Italian Imolassa ajettavalla Emilia Romagnan GP:llä.

Lue myös:

    Uusimmat