Ex-Nokiapomo: Elopin toiminta täydellisen idiootin meininkiä

Ex-Nokia-johtaja Tomi Ahonen kritisoi rankalla kädellä Nokian toimintaa. Hän lanseeraa blogikirjoituksessaan uuden termin, jota hän kutsuu "Elop-Efektiksi". Tällä hän tarkoittaa toimitusjohtajan äärimmäisen vahingollista toimintaa yhtiölleen.

Teknologiakonsulttina ja -bloggaajana nykyään toimiva Ahonen huomauttaa, että Stephen Elop on junaillut Nokialle tämän vuoden aikana todellisen markkinaosuuden romahduksen. Vielä puoli vuotta sitten Nokian osuus älypuhelimissa oli 29 prosenttia, mutta nyt se on pudonnut 15 prosenttiin.

Taustalla Osborne-Efekti ja Ratner-Efekti

Ahonen vertaa nimeämäänsä Elop-Efektiä ns. Osborne-Efektiin ja Ratner-Efektiin.

Osborne-Efekti viittaa 1980-luvun alkupuolella tapahtuneeseen tilanteeseen, jossa Osborne Computer Corporationin perustaja Adam Osbornen puheiden katsotaan romahduttaneen yhtiön tietokonemyynnin. Osborne kehui, että yhtiöltä on tulossa tulevaisuudessa sen hetkistä Osborne 1 -tietokonetta parempia koneita. Tämä romahdutti Osborne 1 -koneen myynnin ja yhtiö ajautui lopulta konkurssiin.

Osbornen virhe oli siinä, että hänen kommenttinsa tulevista julkaisuista teki silloisesta myyntivaltista vanhentuneen kuluttajien silmissä, riippumatta siitä oliko tuote oikeasti hyvä vai huono.

Ratner-Efektillä tarkoitetaan puolestaan jalokiviliike Ratnersin toimitusjohtajan sutkautusta. Ratner totesi puheessaan vuonna 1991, että hänen yhtiönsä tuotteet olivat niin edullisia, koska ne olivat "täyttä roskaa".

Tämä huomautus tietenkin levisi julkisuuteen ja yhtiön pelastamiseksi Ratnerin oli erottava tehtävistään. Myös yhtiön nimi oli muutettava toiminnan pelastamiseksi.

"Elop tehnyt samat virheet, mutta paljon vakavammin"

Ahosen mukaan Elopin toimissa yhdistyvät kummatkin edellä mainitut varoittavat esimerkit, mutta huomattavasti pahempina: Elop ilmoitti etukäteen, että Nokia vaihtaa Symbian- ja MeeGo-alustat Microsoftin tuotteeseen. Tämä aiheutti Osborne-Efektin. Vielä vakavammaksi tilanteen teki se, että seuraava tuote ei suinkaan ollut vielä Windows Phone. Ilmoituksen jälkeen on julkistettu useita Symbian-malleja, jotka ovat olleet kuluttajien silmissä jo valmiiksi kuolleita tuotteita.

Lisäksi Elop haukkui Nokian ohjelmistoalustaa ja palveluja huonoiksi taannoin julkistamassaan kohumuistiossa. Tässä Elop puolestaan sortui Ahosen mukaan Ratnerin virheeseen ja luottamus yhtiöön romahti matkapuhelinmarkkinoilla.

Ahosen mukaan Elop ei haukkumisessaan ollut edes pysynyt tosiasioissa. Hän oli Ahosen mielestä haukkunut omaa tuotettaan huonommaksi kuin se todellisuudessa oli. Ahonen toteaa, että Ratnerin jalokivitapauksessa tuotteet todellakin olivat roskaa, mutta Nokian tapauksessa näin ei ole Elopin puheista huolimatta ollut.

Ahonen kritisoi, että vain pätemätön toimitusjohtaja voisi sortua Osborne-Efektin kaltaiseen virheeseen. Omien tuotteidensa haukkumiseen puolestaan tarvitaan Ahosen mielestä täydellinen idiootti. Ahosen mukaan näin on kuitenkin käynyt Elop-Efektissä.

Hänen mielestään Nokian johtokunnan pitäisi antaa Elopille potkut nyt.

Lue myös:

    Uusimmat