Ex-liikenneministeri hämmästelee Kyllösen selityksiä

Entinen liikenneministeri ja kansanedustaja Anu Vehviläinen (kesk) ei sulata seuraajansa Merja Kyllösen (vas) syytöksiä, että päätökset liikennehankkeista on jouduttu tekemään virheellisten, Liikenneviraston ex-pääjohtajan Juhani Tervalan antamilla laskelmilla.

Vehviläisen mukaan Liikennevirasto antaa arviot tie- ja ratahankkeiden kustannuksista, mutta ministeriön pitää tehdä omat esityksensä.

– Yhteensovittaminen valtiontalouden kehysten kanssa ja tulevan vuoden budjetin kanssa, se on kyllä virkamiesten, ministeriön ja ministerin vastuulla olevaa työtä, Vehviläinen sanoo.

Vehviläisen mielestä tulee sellainen kuva, että ministeri Kyllönen väistelee omaa vastuutaan epäselvyyksissä.

– Ainakaan koskaan viime vaalikaudella ei ollut sellaista tilannetta, että kehykseen laittaminen olisi tapahtunut asiantuntijavirastossa eli Liikennevirastossa.

"Kuulostaa uskomattomalle"

Vehviläinen ei myöskään usko Kyllösen selityksiä, ettei hän tiennyt ja ohjeistanut Liikenneviraston tietyöryhmän työtä, jonka mukaan tulevista tiehankkeista nipistettäisiin noin miljardi euroa.

– Tämä kuulostaa uskomattomalle. Hän itse käytti huhtikuussa selonteon lähetekeskustelussa puheen, jossa kertoi, että ryhdytään tekemään uudenlaista liikennepolitiikkaa ja arvioimaan lähivuosien liikennehankkeita ja myös niiden kustannuksia. Se kyllä tarkoittaa, ettei niitä ainakaan arvioida yläkanttiin, vaan hankkeita ruvetaan pienentämään, Vehviläinen ihmettelee.

Kyllönen saa puhtaat paperit viime torstain kyselytunnin esiintymisestään niiltä osin, että ministeri ei ilmeisesti tiennyt kohutun muistion lopullista sisältöä. Viime päivät ovat Vehviläisen mukaan kuitenkin osoittaneet, että tiehankkeiden uudelleenarviointia pyydettiin nimenomaan liikenneministeriöstä ja myös Kyllönen tiesi asiasta.

MTV3:n Uutiset kertoi sunnuntaina, että liikenneministeriö on ollut mukana giljotiinityöryhmän työssä ja antanut sille ohjeita sekä tämän että seuraavan hallituskauden tiehankkeiden uudelleenarvioinnista. Tänään selvisi, että ministeri Kyllönen on allekirjoittanut kesäkuussa ja syyskuussa työryhmälle lähetetyt "paimenkirjeet".

Vehviläinen haluaa vastauksia nyt siihen, mitä kesäkuussa hyväksytylle liikenneselonteolle tapahtuu ja lopetetaanko tieremonttien uudelleenarviointi.

Lue myös:

    Uusimmat