Eurooppaan saapuvalle kiinalaisautolle kylmää kyytiä Euro NCAPin törmäystestissä: "Haasteellista nuorille valmistajille"

Eurooppaan saapuva kiinalainen Aiways U5 sai vain kolme tähteä törmäystestissä 3:01
Eurooppaan saapuva kiinalainen Aiways U5 sai vain kolme tähteä Euro NCAPin törmäystestissä.

Ensimmäistä autoaan vanhalle mantereelle tarjoava kiinalaisvalmistaja joutuu palaamaan suunnittelupöydän ääreen.

Euroopan-markkinoille saapuvien uusien autojen kolariturvallisuutta testaavaan Euro NCAPin tuoreimmalla testikierroksella nähtiin tuttuun tapaan pääosin erinomaisia suorituksia.

Volkswagen Golf, Ford Puma, Nissan Juke ja MG:n ZS EV sekä HS olivat tällä kertaa suurimmat onnistujat pokaten täydet viisi tähteä.

Volkswagen Up sekä sen identtiset sisarukset Seat Mii ja Skoda Citigo joutuivat tyytymään kolmeen tähteen, sillä niiden aiemmassa sukupolvessa vakiovarusteena ollut automaattinen hätäjarrutustoiminto on uusissa malleissa lisähintainen optio.

Kiinalainen sähköauto ei loistanut

Mainospuheissa luokkansa turvallisimpien autojen joukkoon tähtäävä Aiways U5 -täyssähköautokaan ei aiheuttanut riemunkiljahduksia.

Virtaviivaisesti muotoiltu ja futuristisiakin piirteitä omaava U5 selviytyi heikosti testissä, jossa arvioitiin tolppaan kylki edellä tapahtuvan onnettomuuden vaikutuksia. U5 jäi kyseisellä osa-alueella pisteittä.

Autolla oli vaikeuksia myös automaattisen hätäjarrutustoimintonsa kanssa, sillä jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden tunnistamisesta se ei saanut myöskään pisteitä.

Tuloksena vain kolme tähteä.

Kiinalaisautojen turvallisuus parantunut

U5 on kiinalaisvalmistajan ensimmäinen Euroopan-markkinoille saapuva malli.

Aiways on raportoinut Euro NCAPille etsivänsä ratkaisua autossa havaittuihin puutteisiin. Se aikoo korjata ongelmat ja lähettää tämän jälkeen toisen ajoneuvon törmäystestiin. 

– Kiinalaisten autojen turvallisuus on ottanut ison loikan viime vuosina, mutta U5 osoittaa, että viiteen tähteen yltäminen voi silti olla haasteellista nuorille autovalmistajille, toteaa Euro NCAPin pääsihteeri Michiel van Ratingen.

– U5:n ongelmat ovat joka tapauksessa selätettävissä, ja me odotamme mielenkiinnolla auton testaamista uudelleen siinä vaiheessa, kun puutteet on korjattu, hän jatkaa.

Lähde: Euro NCAP

Lue myös:

    Uusimmat