Mainos

Ensi vuonna Eurooppaan: Tämän katumaasturin hintalappu lyö kilpailijoille luun kurkkuun

Kiinalainen sähkö-SUV saapuu Eurooppaan vuoden 2020 alkupuolella. Sen ehdoton kilpailuvaltti on hintalappu.

Kiinalaisten tietä Euroopan sähköautomarkkinoille yritetään raivata täyssähköisen katumaasturin voimin.

Täyssähköisen katumaasturin on tarkoitus aloittaa Euroopan-valloitus ensi vuoden toisella neljänneksellä, Automotive News Europe uutisoi.

Shanghaissa majaa pitävä startup-yritys Aiways on jo käynyt pakollisen paperisodan eurooppalaisten viranomaisten kanssa.

Kiinassa U5-nimellä myytävän auton kilpailuvalttina kiinalaiset pitävät ennen kaikkea kilpailukykyistä hintaa. Perusversion lähtöhinnaksi Euroopassa kerrotaan 25 000 euroa.

Vilkaisu sähköautojen hinnastoihin kertoo, että hintalappu saattaa hyvinkin olla vahva valtti alati kiristyvässä markkinassa. Volkswagen-konserni ja sen kilpailijoiden hinnasto lähtee 30 000 eurosta ylöspäin, täyssähköisen katumaasturin kohdalla hinta helposti kaksinkertaistuu.

2:12
Sähköautomarkkinoille on jo pitkään ollut tunkeutumassa myös Faraday Future FF 91.

Teslan Model X maksaa jo reippaasti päälle 100 000 euroa.

Geneven autonäyttelyssä maaliskuussa esitelty katumaasturi painisi samassa sarjassa kuin Audi Q5. Auto on 4,6 metriä pitkä, 1,8 metrin levyinen sen korkeuden ollessa 1,6 metriä.

Kiinalainen Aiways lupaa ajokille 460 kilometrin toimintamatkan yhdellä latauksella. Toimintamatkaa voi lisätä 560 kilometriin saakka hankkimalla vakioakkujen oheen ajoneuvon lattiarakenteeseen soveltuvan lisäakuston.

Euroopassa yhtiö yrittää tavoittaa asiakkaita pop-up-myymälöiden, leasing-järjestelyiden ja paikallisten yhteistyökumppaneiden kautta. Päämarkkina-alueet ovat Saksa, Hollanti ja Norja, autoa valmistava Aiways kertoo.

Kiinassa samaisen katumaasturin myynti alkaa nimellä U5. Eurooppaan tuleva versio tuunataan paikallisen maun mukaiseksi, mutta siitä huolimatta Aiwaysin tehtävä kiinalaisena ladun avaajana tulee olemaan kaikkea muuta kuin helppo.

Uusi tulokas joutuu kilpailemaan elintilasta vahvasti etabloituneiden japanilaisten ja eurooppalaisten merkkien kanssa. Muut kiinalaiset autonvalmistajat vahtivat takuulla silmä tarkkana auton menestystä.

– Ehdimme todennäköisesti ensiksi, sillä muiden suunnitelmat ovat vielä valmisteluvaiheessa tai aivan alkutekijöissään, Aiways-yhtiön perustajiin lukeutuva Fu Qiang tiivistää.

Jalansijan saaminen Euroopan markkinassa olisi käänteentekevä muutos, sillä eurooppalaisten merkkien vuosia jatkunut menestys Kiinassa on alleviivannut maanosan autonvalmistajien vahvaa osaamista ja kilpailukykyä.

Vastamäkeä lisää eurooppalaisten autonvalmistajien jatkuvasti kiihtyvä panostaminen sähköautojen kehittämiseen ja tuotantoon. Tässä mielessä Aiwaysin suurimpia haasteita on se, kuinka uskottavana vaihtoehtona kiinalainen sähköauto eurooppalaisen yleisön silmissä koetaan.

Yritys etenee vauhdikkaasti, sillä kotimarkkinoille U5 ilmestyy kuluvan kuun aikana. Ajankohta on enemmän kuin hankala.

Julkistukseen kuuluvat myyntilattioiden ohella auton reaaliaikaiset verkkoesittelyt. Auton hinta liikkuu kotimarkkinoilla 26 000–39 000 euron välillä.

Kiinan automarkkina on luisunut jo reilun vuoden yhtä kyytiä. Nyt myös sähköautomarkkina on hiipunut jo kolme peräkkäistä kuukautta valtion leikattua huomattavasti sähköautojen hankintatukia.

Lisää aiheesta
    Mainos
    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja