EU sopuun polttoaineista ja pakokaasuista

EU:n ministerineuvosto ja EU:n parlamentti ovat päässeet sopimukseen direktiivistä, joka merkitsee puhtaampia polttoaineita ja tiukempia pakokaasunormeja. Ns. Auto-Oil -paketilla tähdätään ilmanlaadun parantumiseen Euroopassa.

Uuden direktiivin mukaan polttoaine- ja pakokaasunormeja kiristetään kahdessa eri vaiheessa vuosina 2000 ja 2005. Lyijyllistä bensiiniä ei enää myydä vuoden 2000 jälkeen, poikkeuksena Etelä-Euroopan maissa toteutettava siirtymäkausivaihe. Vuoden 2000 jälkeen bensiinissä saa olla rikkiä enimmillään 150 mg/kg ja dieselissä 350 mg/kg. Vuoden 2005 jälkeen polttoaineissa ei enää saa rikkiä enempää kuin 50 mg/kg.

Auto-Oil -paketista päästiin sopuun myöhään eilen EU:n parlamentin ja ministerineuvoston välissä sovittelukokouksessa. Sekä parlamentin että neuvoston on vielä hyväksyttävä ratkaisu virallisesti. EU-parlamentaarikko Heidi Hautala (vihr.) sai läpi vaatimuksensa siitä, että vuoden 2005 laatuvaatimukset täyttävät polttoaineet tuodaan markkinoille jo vuodesta 2000 alkaen. Hautala laati mietinnön polttonesteiden laatuvaatimuksista.

-EU-maiden hallitusten tehtävä on nyt kannustaa puhtaampien polttoaineiden tuloa markkinoille verohelpotuksin, Hautala sanoi lehdistötilaisuudessa Brysselissä tänään. Hyviä esimerkkiä verohelpotusten vaikutuksista löytyy jo hänen mukaansa Suomesta, Ruotsista, Britanniasta ja joistakin Saksan osavaltioista.

Raja-arvot sitovia

Hautalan mukaan parlamentti onnistui vakuuttamaan ministerineuvoston siitä, että vuoden 2005 raja-arvot eivät saa olla vain ohjeellisia vaan sitovia. Tämä auttaa autoteollisuutta tuomaan markkinoille vähäpäästöiset moottorit ja uudet katalysaattorit, Hautala totesi. Polttoaineista ei vähennetä ainoastaan rikkipitoisuuksia vaan myös syöpävaarallisia aromaattisia aineita ja bentseeniä. EU:n ympäristökomissaari Ritt Bjerregaard toivotti uudet normit tervetulleiksi ja sanoi, että ne tulevat vaikuttamaan myönteisesti kaikkien eurooppalaisten elämään.

EU:n komission mukaan yhden auton päästöt vähenevät 70 prosenttia uusien normien myötä. Bensiinikäyttöisten autojen pakokaasupäästöt rajoitetaan vuonna 2000 2,3 grammaan hiilimonoksidia, 0,2 grammaan hiilivetyjä ja 0,15 grammaan typpioksidia kilometriä kohti. Vuonna 2005 rajoja kiristetään vastaavasti 1,0 grammaan, 0,1 grammaan ja 0,08 grammaan. Direktiivissä on myös tiukemmat pakokaasunormit dieselkäyttöisille autoille ja kevyille kuorma-autoille. Hautalan mukaan öljyteollisuus teki kaikkensa torjuakseen vaatimukset puhtaammista polttoaineista, jotka sen mukaan tulevat liian kalliiksi.

-Itse asiassa öljyteollisuuden lisäkulujen on laskettu merkitsevän vain muutaman kympin lisäkuluja keskivertoautoilijalle vuodessa, Hautala sanoi. Näitäkin kuluja voidaan hänen mukaansa pienentää myöntämälle puhtaammille polttonesteille verohelpotuksia.

EU:n komission tietojen mukaan uusien autojen hinnat nousevat direktiivin tiukempien pakokaasunormien myötä. Vuoden 2000 normit merkitsevät sitä, että keskikokoisen bensiinikäyttöisen auton hinta nousee 285 ecua (1710 markkaa) ja keskikokoisen dieselkäyttöisen auton hinta 420 ecua (2520 markkaa).

(STT-Richard Brander)

Lue myös:

    Uusimmat