Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Ensituntuma: Pieni mutta pippurinen – tähän hintaan irtoaa 3-sylinterinen Volkswagen Golf

Julkaistu 09.06.2015 14:40
Toimittajan kuva

Jalmari Mattila

jalmari.mattila@teknavi.fi

Volkswagen Golfiin tuli kolmisylinterinen bensamoottori, joka kuluttaa alle 100 g/km.

Teknavi on parasta aikaa Amsterdamissa koeajamassa Golfin uutta kolmisylinteristä bensauturboa. Litraisesta kiukaasta on otettu tehoja irti 115 hevosvoimaa ja vääntöä 200 Nm. Valmistajan ilmoittama kulutuslukema on 4,3 litraa satasella, mikä vastaa 99 gramman CO2-päästöjä.

Lähes vastaavan tehoiseen (110 hv) nelisylinteriseen 1.2 TSI -moottoriin verrattuna kulutus on pudonnut 0,6 litralla ja CO2-lukema 13 grammalla. Samalla vääntö on kasvanut 25 Nm. Myös nelisynterinen moottori jatkaa mallistossa, mutta sen myynti jäänee vähäiseksi, sillä moottoreilla on vain reilun sadan euron hintaero.

Lyhyen koeajolenkin perusteella voi todeta, että kolmisylinterinen moottori käy hienostuneesti ja tuntuu kokoistaan isommalta. Pienen mutta pippurisen ahtimen ansiosta moottorissa on voiman tunnetta jo lähes tyhjäkäynnin tuntumasta. Satasen vauhtiin auto kiihtyy 9,7 sekunnissa ja huippunopeudeksi luvataan 204 km/h.

Litraisen Golfin (Comfortline 1.0 TSI Bluemotion) hinnat alkavat 24 772 eurosta ja DSG-automaatti on eurolleen samanhintainen. Myös päästöt ovat vaihteistosta riippumatta samat, joten ison osan myynnistä haukannee automaatti. Kyseinen moottori on tarjolla myös farmari- ja Sportsvan-koriin.

Lisää aiheesta:

Koeajossa litrainen Leon – vahva peruspakettiEnsituntuma: Suomalaisten suosikki saa kolmisylinterisen voimanlähteenLisää potkua Astraan – uudet tehomallit sekä bensa- että dieselmallistoonKoeajossa Seatin 290-heppainen perhesportti – ovatko maailmankirjat sekaisin?Koeajo: Suzuki Vitara S – vahvasta turboboostista lisäpotkua myyntiinKoeajo: Nyt loppui nakutus – Opel Insigniassa uusi "kuiskaava" dieselmoottori
VolkswagenAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Volkswagen
  • 24.8.15:15
    Raha

    Maksaisitko kuukausimaksua lisätehosta? Volkswagenilta uusi tilauspalvelu

  • 26.5.16:23
    Yritykset ja brändit

    Volkswagenin johtajille tuomioita päästömanipulaatiosta

  • 1.1.08:33
    Kuluttajariidat

    Mies latasi sähköautoaan Helsinki-Vantaan parkkihallissa 2,5 tuntia – lasku liki 300 euroa

  • 20.12.202421:01
    Autot

    Volkswagenin kaavailemista säästöistä sopu – Saksan tehtaat pysyvät auki

  • 02.12.202415:16
    Ulkomaat

    Tuhannet työntekijät lakkoon Volkswagenin tehtailla Saksassa